Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm 13/10

• petalz

Medlem
    13 oktober, 2012 vid 08:35

Kände de på mig, kommer om ett tag

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

• oscarlj

Medlem
    13 oktober, 2012 vid 10:33

Härligt, men antar att mitt största 6m2 fortfarande är för litet….. 🙁

• herr-pelegrin

Medlem
    13 oktober, 2012 vid 15:44

Hur gick på Skälåker? Jag missade halva dagen p g a städhelg men kom ut vid 14 då gässen började lägga sig så smått. Ändå rätt ok under ett par timmar med 7.6 o 127 l även om det blev lite vindhål mellan byarna.

• henryk

Medlem
    13 oktober, 2012 vid 15:57
    oscarlj;700967 wrote:
    Härligt, men antar att mitt största 6m2 fortfarande är för litet….. 🙁

Japp – med 6 kvm e de helt kört – för litet för sthlm, groteskt stort på västkusten 😉

Var som bäst skälåker mellan 10:30 – 12,30 ..iaf för min del. 6 windsurfare på plats…
    Tidvis lite dåligt tryck i vinden…

• herr-pelegrin

Medlem
    13 oktober, 2012 vid 16:07

Ja, det är nog inte många dagar denna säsong bjudit på ok vind för 6.0 på helgerna runt Stockholm. Om jag kommer ihåg rätt så tror jag att jag kört 6.5 o 6.7 sammanlagt 3 gånger från maj till oktober medan 5.5 samlar damm.

Det ultimata kitet för Stockholm under normalt rådande förhållanden (frånsett Formula) är nog en bräda med minst 80 cm bredd och ett cambersegel på 8-8.5 kvm.

• vigla

Medlem
    13 oktober, 2012 vid 19:19

Kanske dags och kolla på firemoves, då behöver du inte såna storlekar på trasorna i Sthlm, garantetat….

Det blir fler dagar med sexan, vi är rätt många som erfarit detta även denna säsong, det blir liksom mer surf än jollesegling….

• herr-pelegrin

Medlem
    13 oktober, 2012 vid 20:18

Såg tråden om Firemove. Den verkar lockande men jag kör redan breda brädor med mer volym än Din så det är mer fråga om vind för min del. I dag på em hade du inte haft kul på min spot med 6.0 men du hade kanske bättre drag någon annanstans?

• dr-masse

Medlem
    15 oktober, 2012 vid 07:46

Jag har kört 5.3 och freestyle ett tiotal ggr kvällar och helger i Stockholm… mest helger, faktiskt…

Så att en Firemove med sexnoll funkat rätt ofta förvånar mig inte alls.

• maca

Medlem
    15 oktober, 2012 vid 08:44

…och med en 6.2 HSM Bolt i fristajl-quivern går man igång lika tidigt som frirajd-lirarna med 8.5 😉

• vigla

Medlem
    15 oktober, 2012 vid 10:38

Tack ovan nämnda talare eftersom man ibland på Konfen kan få intryck av att det sällan går att köra på annat än +8 i Sthlm vilket inte kunde vara mer fel, i vart fall vad gäller Dalarö, Skälåker, Fituna och Torö.

Polarna runtom i landet tror att alla i stan enbart åker runt med “jolleriggar” och formulabrädor och det är därför skönt att bli påmind om att man inte lever i en konstant víllfarelse om möjligheterna att faktiskt få bra repor i Sthlm med brädor under 120 liter och riggar <7.

Tyvärr är det alldeles för ofta man kan bevittna många nya i sporten med för stora riggar med följd av att de sällan får någon ordning på vattenstarter, first clew, gippar elller annan kontroll av riggen. Jag tror stenhårt på dessa nya koncept med korta, breda och extremt tunna brädor som möjliggör tidig planing, hög toppfart och stor manöverbarhet, allt med mindre segel än motsvarande brädor med samma volym.

• dr-masse

Medlem
    15 oktober, 2012 vid 11:38

Ja, allt beror ju på vad man vill ha ut av sin segling. Det liksom blev så att 5.3 blev störst i år och det har funkat det oxå, har dessutom blivit bättre på att få fart med mindre segel vilket aldrig är fel.

Jag tycker det är helt OK att plocka vindbyar, träna manövrar och ta det som ges.

Vill man däremot absolut ha full rulle mest hela tiden, ja då gäller (betydligt) större grejor. Och varför inte Formula. Dessa prylar har dock ofta en annan prislapp, skulle tro att hela mitt freestylekit, bräda och rigg, kostar som en vass slalomrigg med värstingmast och kolbom, på ett ungefär…

• herr-pelegrin

Medlem
    15 oktober, 2012 vid 11:51

Vigla – här håller jag med Dig:

“Jag tror stenhårt på dessa nya koncept med korta, breda och extremt tunna brädor som möjliggör tidig planing, hög toppfart och stor manöverbarhet, allt med mindre segel än motsvarande brädor med samma volym.”

Skulle jag själv gå ned i volym på bräda så skulle jag titta efter just en sådan. Där jag kör spelar dock volymen in, särskilt på en transportsträcka som ofta är kryss tillbaka. Där fungerar 145 liters AHD-brädor, JP SLW i vanliga vindstyrkor bättre än “normala” 120-130-litersbrädor, såtillvida de inte är extremt breda som exemeplvis iSonic. Diskussion kanske kan fortsätta på temat:

Enligt resonemanget är det uppenbarligen så att det finns brädkonstruktioner som är korta, breda och tunna – ex Firemove 100-110 l. Med dessa brädor kan man tydligen plana lika tidigt med 6.0 som motsvarande bräda (kort och bred) med 8.0- ex iSonic 127-137, där det som främst skiljer den senare från den förra är den större volym .

Utveckla gärna ekvationen!

Mvh

Herr Pelegrin

• nachoman

Medlem
    15 oktober, 2012 vid 12:59

Har haft ca 85ltr och 5.0 som störst i år och visst går det att köra i Sthlm med det. Har faktiskt varit en och annan dag då 4.0 funkat med. Sen är det ju så att man får anpassa sig lite mer och kan inte förvänta sig att sticka ut när som helst. Märk även att Sthlm ett ganska vitt begrepp och omfattar i min värld alla spots mellan Norrtälje och Torö.

Nya linjen går ända upp till 5.3 och skall luftas imorrn.

• herr-pelegrin

Medlem
    15 oktober, 2012 vid 14:21

Nachoman – Visst skiljer sig spotsen i Stockholm avsevärt! Själv skulle jag överhuvudtaget inte klara Torö de dagar Du är ute med 4.0. Helt klart var jag mjukare i kroppen, bättre på vattenstarter och vågor vid Stenstrand och i Kärringviken på 80-talet med mina epoxybyggen och 5.0 i pastell. Däremot tycker jag inte att det blåser mer nuförtiden (!).

Jag resonerar nu mer utifrån Stockholmsperspektivet = fjärdar med spots som Fituna, Dalarö, Gålö, Årsta Havsbad, Björkvik osv, som kanske vågeliten inte i första hand premierar.

• henryk

Medlem
    15 oktober, 2012 vid 14:30

Enligt resonemanget är det uppenbarligen så att det finns brädkonstruktioner som är korta, breda och tunna – ex Firemove 100-110 l. Med dessa brädor kan man tydligen plana lika tidigt med 6.0 som motsvarande bräda (kort och bred) med 8.0- ex iSonic 127-137, där det som främst skiljer den senare från den förra är den större volym .

Utveckla gärna ekvationen!

Darkorchid ! Första inlägget jag sett med fet text och färg, kul… 🙂 … eller.. 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm 13/10

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.