Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Stockholm
-
Det är lurigt med den här vädertypen utan riktig sjöbris. Från syd kom ett molnsjok som legat nere vid Landsort. Strax för 16 kom även lite lägre dimmoln in från havet. Tyvärr tog det lite udden av ostvinden som taggat upp mot 5 på Mysingen. Just nu mulet o bara ett par m/s på Horsan.
Kl 17 var det lika uselt, trots SMHI säger 5-8!
-
@Herr Pelegrin 713556 wrote:
Kl 17 var det lika uselt, trots SMHI säger 5-8!
Och låt mig gissa du tror också på Tomten? 😉
-
Optimism och tomte-tro är min värdegrund som gubbe på bräda!
Som vanligt bör man dock ta prognoserna för än mer optimistiska men det glömmer jag ibland. -
En windsurfare läser ju prognoserna från fel perspektiv – det är ju riskprognoser för vind och inte chansprognoser.
-
Så sant men samtidigt skulle man som stockholmssurfare på sommaren nog lagt ned för länge sedan om man inte vågat hoppas på prognoserna. Hittills tycker jag det verkar som att prognoserna varit rätt ok när det blåst rejält men (som vanligt) väl tilltagna när man hamnar i vindregistret ca 5-10 m/s
-
olika falla ödets lotter. Yr.no lovade 4 m/sek för Tyresö strand, Erstaviken, från SSO. Dock blev det O-SO under em med 5-7, kanske 8 i byarna. Så alla, dvs kanske ett dussin surfare, som dök upp på TWC blev glada. En del planade med 6,6 o någon med mindre ändå.
-
Fullt tryck (och fullt regn) i 4,7:an på Björköfjärden inne i Mälaren. Den här sommaren kommer gå till historien på många sätt 🙂
-
Onsdag – “Back on duty” men fick besked kl 10.45 från Muskö att det blåser. Viva konfirmerar vind runt 5- 7 m/s i södra skärgården.
-
Dalarö funkade med stora grejor idag fram tills regnet dödade vinden vid fyratiden. OBS det seglas en SM-regatta för trailade båtar där i helgen, så väldigt mycket p-utrymme i Askfatshamnen (även vändplanen) är avstängt/reserverat för trailers fram t o m 4:e aug.
-
Skrivit i en annan tråd också men vill även tipsa här om en grupp för er som är intresserade av att surfa på Mälaren i Sigtuna.
https://www.facebook.com/groups/198273656988012/
Väl mött!
Sigtuna Vindsurfing
-
Torsdag – Prognos runt 7 m/s på förmiddagen och västlig vind 5-7 m/s redan kl 08.20 på morgonen (Viva) så borde dagen kunna bjuda på bra segling för de som är lediga. Det ser lite klenare ut framåt kvällen då det kan vara gränsfall men kanske kan fungera.
-
Torsdag kl 14.00 – Fick just rapport från Horsan där det varit NV runt 8 m/s när det tryckte på som bäst. Nu runt 6 m/s.
Kl 15.15 – Av rapport från passagerare på Gotlandsfärjan som passerar Mälsten i södra Mysingen framgår inga gäss men strax under.
Ni är ganska många som läser denna tråd som dock kan bli intressantare om fler skickar in lite nulägesrapporter. Det räcker ju med någon rad som sedan kan hjälpa någon annan i valet och kvalet om man ska ge sig ut eller stanna hemma. Lite omdömen i efterhand är ju också intressant när man vill jämföra olika spotar.
-
Lidingö vid Trolldalen. Bra drag med 7.0:a i byarna från kl. 12-15, men svårt att hålla planing däremellan. Tidvis var man kraftigt överriggad när regnet drog in.
-
Jag surfade på Torö idag, Kärringviken. Ca 6-7 m/s vnv. Helt ok med 8.2 och 133 liters. Seglade mellan 13 och 15.
Logga in för att svara.