Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm 2015

• Frezzie72

Medlem
    16 maj, 2015 vid 16:17

Electric har helt rätt!

Jag var och kollade Fituna vid 15:00 tiden idag. Jag kan bara konstatera ingen har missat något.

Vi håller 👍(tummarna) för nästa helg.
    😎

• electric

Medlem
    16 maj, 2015 vid 18:52

@Fredde G 732883 wrote:

Vi håller 👍(tummarna) för nästa helg.
    😎

… hoppas i synnerhet på lördagen då det är öppet hus på Fituna, med diverse jippon. Se http://www.sodertornsurf.se . Alla är välkomna, även icke-medlemmar.

/Lars

• herr-pelegrin

Medlem
    17 maj, 2015 vid 10:18

Söndag – Bleke på morgonen, sedan fjös och efter 12 så blåser det på från V. Räcker till planing för de som inte bangar för lite regn och rusk. Enligt prog så ser det ju ut att fortsätta blåsa under em.

Kl 13 har det lagt sig något men det kan räcka ändå. Det har ökat på kl 14. Lite svårt att bedöma styrkan med gissningsvis planing med 6.5. Blir att testa.

Det såg mer ut än vad det var när det gässade. Byarna för korta o räckte bara till 100-250 m planing med 7.6.

• lukas111

Medlem
    17 maj, 2015 vid 12:13

Har gjort en liten karta över spots som borde funka vid väst i mälaren nära stockholm
    Är det någon som har testat dessa ställen?

https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zGPTvJePJBUw.kTvqJL2JyTOY

• electric

Medlem
    17 maj, 2015 vid 13:17

@lukas111 732901 wrote:

Har gjort en liten karta över spots som borde funka vid väst i mälaren nära stockholm
    Är det någon som har testat dessa ställen?

https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zGPTvJePJBUw.kTvqJL2JyTOY

Alla ställen som ö h t är möjliga (och är realistiska) i Stockholmstrakten har utforskats. Kolla resultatet på http://spotguide.kicks-ass.net/ . Kolla även http://www.sodertornsurf.se, spotinfo.

Betr dina förslag kan följande sägas:
    1. Underås. Här läar det alldeles för mycket. F ö mycket besvärligt att ta sig ut (måste isf ske från badet vid Underås eftersom den punkt där du placerat symbolen utgörs av en grustäkt och är avstängt). Närmaste stället är Sandvikens brygga där det är väldigt bra från NV-NNO. Vid V *går* det faktiskt går att komma ut på Södra Björkfjärden och den öppna V-vinden där. Men knappast rekommendabelt pga väldigt långt och svårt att ta sig ut dit; och ännu värre tillbaka. (PS: Jag har prövat alla varianter här.)
    2. Vitsand. Avstängda vägar; hopplöst att ta sig hit. Men om du talar med ett antal markägare om lov att få köra dit och sedan lov att gå över tomter för att starta så kan det gå. Men vad jag vet har ingen lyckats, eller ens försökt (jo, jag har försökt att komma dit iaf, utan lycka).
    3. Hur finner man en väg dit? Samma som ovan: avstängda vägar.
    4. Rasta – finns beskrivet (jag har ingen egen erfarenhet)
    5. Adelsö – finns beskrivet (jag har ingen egen erfarenhet)

Det du missat och som funkat på väst är Närlunda (Ekerö) och Fågelöudde (Lidingö). Men allmänt sett är just V-VNV de vindriktningar i Stockholmstrakten som är svårast vad gäller att finna godtagbara ställen.

/Lars

• lukas111

Medlem
    17 maj, 2015 vid 17:51

Tack Lars
    Tror jag skall testa Rasta och/eller Adelsö nästa gång det blåser vnv

• staffomania

Medlem
    20 maj, 2015 vid 08:15

Kan Fituna funka i EM? Funderar eventuellt på lite kvällssurf efter jobbet.

• herr-pelegrin

Medlem
    20 maj, 2015 vid 08:49

Fituna kan nog funka från 10.45. Det gässar redan jämt på syd vid Bruket från öppet hav!

• herr-pelegrin

Medlem
    20 maj, 2015 vid 11:21

6.5 o 110 l räckte inte. Det behöver öka lite på em. Disiga tunna moln drar in 13.15 men det fortsätter ung som tidigare. Nog inte mer än 6 m/s.

• electric

Medlem
    20 maj, 2015 vid 11:30

Vi är några pers som chansar på Fituna i em. Drar nu. Obs chansar … det är inte säkert att sjöbrisen “slår till” och då gäller det att grundvinden räcker (vilket inte heller är säkert).

/Lars

(Nice väder nu iaf jämfört med hur det varit 🙂 ).

• labbe

Medlem
    20 maj, 2015 vid 11:36

Fituna gässar fint, riggar 5,7
    /L

• staffomania

Medlem
    20 maj, 2015 vid 13:39

Ähh varningsklockorna ringer för bomkörning när jag väl kommer till fram. Laddar inför Fredag och Söndag som ser helt ok ut just nu.

• herr-pelegrin

Medlem
    20 maj, 2015 vid 14:07

Gässen spökade till det för optimisten i en. Inte ens 7.5 räckte för att få igång 110 l. Vid 15.30 dog vinden. Hur var Fituna?

• electric

Medlem
    20 maj, 2015 vid 17:38

Fituna var ok på e.m. för 6.2-7.8 även om det inte var någon riktig höjdardag, (Det hade tydligen blåst 5.7 tidigare, men nu behövdes alltså större.). Vi var 5 pers där.
    /Lars

• herr-pelegrin

Medlem
    21 maj, 2015 vid 10:52

Återigen – Fituna verkar stå i en klass för sig på runt S. Jag tror inte Ni fått plana i södra skärgården på annat ställe med så små segel.

Torsdag – Plötslig vindökning 12.45. Det viner faktiskt i träden. Med tanke på Electrics kunskap om sjöbrisen så får man vara extremt försiktig med detta uttryck så jag konstaterar bara att det drar på rejält på S! Molnkanten är konstigt nog långt ut o ligger över Muskö nu. Om det är “sjöbris” så måste den trycka på lite till för att inte molnen ska dra sig utåt. Innanför lär det inte dra på…

Det är möjligt man skriver för döva öron en dag som denna men det är lite dramatik med vinden, så jag kunde inte låta bli. “Brisen”, låt kalla den så, trycker efter kl 13.00 på rejält och molnen pressas inåt. Blåser det så här under em så planar Ni med små grejer!

Sida 8 av 64

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm 2015

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.