Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm lördag 1/12

• rasmus_w

Medlem
    2 december, 2007 vid 00:50

Jag var förbi Näsa idag och såg två seglare som körde på stora freerides och 6-7 kvadrat. Eftersom jag inte hade med mig nåt sånt så bestämde jag mig för att dra vidare till Breviksbadet och några timmars segling med 5.7 och nya brädan. Lyckat drag, tror jag. Förmodligen min dyraste surf nånsin eftersom jag hyrde bil men det var det värt.

Bilder:
    1-2: Nya brädan.
    3: Tack Mabi

• fastforward

Medlem
    2 december, 2007 vid 08:34

Haha, kul med lite hyrbilssurf. Personligen gillar jag Statoils Nissan Note – hyrde en sådan ett par gånger i somras när jag höll på och bytte bil. Fick plats med min stora freeride t.om. även om jag fick köra som en ostbåge 😀

• robin

Medlem
    2 december, 2007 vid 08:40

Hur kändes brädan?

• swe-496

Medlem
    2 december, 2007 vid 10:24

Mabi är väl en av de dyrare hyrfirmorna? Men det drabbar ju inte någon fattig;) Östermalmare där;)

• rasmus_w

Medlem
    4 december, 2007 vid 12:05

@SWE 496 431983 wrote:

Mabi är väl en av de dyrare hyrfirmorna? Men det drabbar ju inte någon fattig;) Östermalmare där;)

Så himla stor tyckte jag inte skillnaden var. OK och statoil hade nån extrabillig bil, annars verkade priserna rätt jämförbara. Dessutom var jag hur som haver skeptisk till minsta storleken, hellre betala nån spänn extra och veta att brädan får plats än att hyra en för liten bil. Sen känns det inte direkt trafiksäkert att sitta som en ostbåge, jag hade ingen sikt åt höger och det kändes redan det ganska riskabelt.

Nu har i alla fall Östermalmaren här ett jobb, så man kan väl i alla fall säga att fattigdomen reducerats.

• swe-496

Medlem
    4 december, 2007 vid 16:47

Gött med nya sylar iaf… Jag brukar ju inte hyra bil så ofta direkt, men har fått för mig att Mabi är rätt dyra, men har bevisligen fått det lite om bakfoten då..
    Grattis till jobbet också.

• rasmus_w

Medlem
    5 december, 2007 vid 00:31

Framförallt så ligger mabi tre kvarter hemifrån.

• rasmus_w

Medlem
    6 december, 2007 vid 02:36

Så brädan då. Jag har en känsla av att jag satte bommen lite för högt för min smak, men jag gjorde inget åt det. När jag har bommen för högt, tenderar jag (framförallt i låg fart) att riva riggen bakåt och trycka för hårt med bakfoten vid fel tillfällen, så en del av det jag märkte kan ha med det att göra.

Det första jag märkte när jag klev på var att brädan kändes aningen mindre än när jag provade den i somras, det första som hände var att jag halv-sänkte tailen och lovade upp i vind på gammalt orutinerat manér. Har inte seglat sen i juli, jag skyller på det.

Väl iväg så planar den upp lätt och sticker iväg med en jäkla fart men det känns ändå odramatiskt. Fart kombinerat med kontroll. Grymt enkel att vräka in i gipparna, jag märker knappt choppen, och trots att jag avslutar gipparna vingligt till max så behåller den bra fart hela vägen och i några av gipparna har jag fortfarande fart kvar när jag skotar in. I gippen känns min 5,7:a betydligt lättare än tidigare, precis som jag hoppats på, eventuellt känns den lättare även rakt fram, hela känslan i seglet ändras när det inte längre behöver dra omkring en för liten bräda, seglet är aldrig i närheten av att ryckas ur händerna på mig i gipparna.

Två misslyckade försök att dra rigg ger känslan av att det är betydligt enklare än på gamla vågisen. Det känns att volymen är jämnt fördelad, det är lika mycket flytkraft på vardera sidan om masten. Brädan sjunker en aning men känns ändå stabil att stå på. Risken att nosen ska tvärdyka i vattenstarten för att jag skotar in lite för hårt verkar också vara borta.

Ensam och i kallt vatten testar jag inte speciellt mycket, jag försöker inte slå och jag gör lite mittemellan-vida gippar. När jag blir mer varm i kläderna måste jag prova mitt gamla favoritnöje: Att se hur hårt jag kan pressa brädan i tajta, snabba gippar innan brädan hoppar upp ur vattnet. Hittills har jag kunnat få upp de flesta brädor i luften genom att kombinera hög ingångsfart och en tvär sväng, utom då gamla vågisen. Det är också dags att öva duckjibes, det brukar vara lätt att tajta till dem rejält och ändå komma ut med bra fart.

Jag är inte helt positiv till fenan, dels fick jag en hel del spinout med den, vilket antagligen hade löst sig om jag orkat sänka bommen några centimeter, dels hörde jag trots min tjocka huva att det tjöt rätt rejält om den. Jag antar att det skiljer mellan olika fenor, jag minns inte att den freewave jag provade i somras hade högljudd fena, däremot fick jag enstaka spinouts då med (fast bommen var lite hög även då). Som tur är så verkade de flesta spinouts inträffa i halvhög fart, när det gick undan var det inga större problem, och jag fick inga spinouts i gipparna så det var nog lite osmidig bakfotshantering.

Jag provade aldrig att hoppa eftersom dräkt + cwm ställde till med cirkulationsproblem i ena underarmen, jag orkade knappt böja fingrarna runt bommen efter nån minuts seglande. Jag tog av vantarna och körde utan, det gick bättre men högerhanden kändes ändå väldigt kraftlös. Fast den är säkert lätthoppad hur som haver, snabb och lättmanövrerad brukar betyda lätthoppad.

Vill segla mer!

• bjornen

Medlem
    6 december, 2007 vid 07:46

@Rasmus_W 432744 wrote:

Vill segla mer!

Det blir nog till att hyra bil igen 🙂

//Björn

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm lördag 1/12

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.