Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm söndag 22/5 – surfevent Skälåker

• dude

Medlem
    22 maj, 2011 vid 19:19

Härilgt att höra Calle o Micke! Nu är det igång 🙂

• rasmus_w

Medlem
    22 maj, 2011 vid 19:26
    LeVieux;656293 wrote:
    Vinner man nånting om man gissar rätt?

Vet inte. Kanske en navkapsel till traktorn?

• larry

Medlem
    22 maj, 2011 vid 19:44

Satt fast vid min frus sommarställe på Färingsö i Mälaren på födelsekalas för min grabb. Där var det ett jäkla drag. Till slut kunde jag inte hålla mig utan riggade det enda som finns där. Ett 6.5 och en Mistral entrence. (Nybörjarbräda med centerbord.) Planade med fullt tryck nästan hela tiden. Jag hade utan vidare kunnat köra 5.4 och freestyle om jag hade haft prylarna tillgängliga.
    Har man tur får man riktig premiär i veckan som kommer.
    //Larry

• electric

Medlem
    22 maj, 2011 vid 22:42

Surfeventet på Gålö/Skälåker avlöpte enligt plan. Uppskattningsvis kring 100 personer var där. (Jag räknade f ö till över 50 bilar på parkeringen, därtill utställarnas bilar). Hela 8 utställare deltog och visade upp delar av sitt sortiment: Iron-Board, Kajtech, Kitekraft, Naish+Stockholm Kajak, Skidsport, Stockholm Kiteboardcenter, Surfbutiken och SurfSpot. (Tack! Hoppas ni fann det mödan värt, även om det varit kul med ännu fler besökare …).

Som flera noterat så var det något “konstigt” med vinden den här dagen. På Skälåker tycktes det vara SSO och ganska bra vind, så kl 13, efter surfeventet, drog jag till Oxnö för att kolla läget. Men där var bara 3-4 m/s. Vid 14-tiden såg jag Pete sticka ut, men utan planing. Hörde samtidigt rapporter från Dalarö att det inte var nån vind där heller och att kitarna bara satt och väntade. En annan rapport sa att det var 10 m/s uppe vid Åkersberga!! När jag sedan fick rapporter om att vinden var på gång vid Fituna så drog jag dit. Mycket riktigt! Det var riktigt schysst S vind (kanske uppemot 8 m/s) fram till sådär 17.30 – och mycket folk som körde! (Tyvärr hann jag själv inte med så många åk eftersom jag tog lite för lång tid på mig att komma ut på vattnet och dessutom tog en 6.0-a, vilket visade sig vara något för litet. Men det gör inte så mycket – för nu ligger ju ett par blåsiga dagar på lut!).

/Lars

• jp-soul

Medlem
    23 maj, 2011 vid 07:24

Pangdrag i 6.5 på baggensfjärden kl 12 vid mjölkudden(norra sidan) 16 grader i vattnet. Grym dag. gick ner på 5.7 kl 14 och hade planing fram till 16 med 95 liters bräda.:laugh:

• pete

Medlem
    23 maj, 2011 vid 08:32

Nej, det blev två timmars mest guppande med 9 kvadrat vid Oxnö. Intressant att brisen drog igång vid Fituna men inte på Mysingen. Soligt, varmt och en ganska stillsam premiär för mig kan man säga. Men tisdag-onsdag ser bättre ut – get ready to rumble!

• bicless

Medlem
    23 maj, 2011 vid 08:43
    Mården;656275 wrote:
    dagens stora (enda) begivenhet på oxnö en …..ubåt…:smirk:

den såg vi me, men ingen vind så långt ögat kunde nå.

• claes6

Medlem
    23 maj, 2011 vid 11:18

Ja, det var en konstig dag igår. Åkte först till Dalarö men där var det, som sagt, stiltje. Drog istället till Fituna på vinst och förlust. Såg lite mesigt ut men riggade 7.2 och stack ut när jag nu ändå var där. Och se, efter en knapp halvtimmes guppande drog brisen igång och det blev någon dryg timmes planing på eftermiddagen. Vackert väder, mycket folk och bra häng. Hoppas kunna komma loss från jobbet imorgon så att man kan få lite riktig vind också.

• herr-pelegrin

Medlem
    23 maj, 2011 vid 16:37

PÅLANDS- och FRÅNLANDSVIND I SKÄRGÅRDEN – Mycket huvubry kring helgens vindar som på sina ställen kom och gick? Genom åren har jag märkt att det under vissa förhållanden inte alltid är bäst att gå ut med pålandsvind vid en stor fjärd. Jag seglar en del på Horsfjärden och går vid sydliga vindar ut med frånlandsvind. Det märkliga är att det då många gånger tar i mer i byarna nära land än långt ute på fjärden. Det kan skilja flera sekundmeter. Än mer förvånad kan man bli om man åker över till andra sidan där öppet hav ligger på och märker att det ibland blåser sämre där än inne på fjärdarna. Men, som sagt, helgen var nog lite speciell. Där gällde det att ha turen med sig. För egen del var vinden ok men masttoppen drog genom toppen på seglet och med det knöggligt och nedhasat ca 75 cm blev det mödosam kryss åter ett par km…

• malteaserr

Medlem
    23 maj, 2011 vid 18:40
    jp soul;656366 wrote:
    Pangdrag i 6.5 på baggensfjärden kl 12 vid mjölkudden(norra sidan) 16 grader i vattnet. Grym dag. gick ner på 5.7 kl 14 och hade planing fram till 16 med 95 liters bräda.:laugh:

Jasså det var där vindfan höll till. Tack för rapport 🙂

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm söndag 22/5 – surfevent Skälåker

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.