Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Stöd för knä vid surfing

• billie

Medlem
    22 mars, 2015 vid 14:56

Det finns bra knästöd som en del idrottsmän använder men de är i regel väldigt klumpiga med massa spännremmar , så de är svåra att ha under dräkten men utanpå skulle det nog gå bra ..Annars så är det nog träning av knämuskelaturen som är bäst.

• timor

Medlem
    22 mars, 2015 vid 17:56

Ska du ha en knäortos med riktig sidostabilitet, så är det ortos med ram som gäller typ Donjoy( finns säkert även andra tillverkare) kostar dock skjortan. Den mjuka ortosen som du nämner funkar i vatten, dock inget mekaniskt stöd. Kan ge en stabilitetskänsla samt bättre input från känselnerver så att du känner av knäets läge bättre.

• aftersun

Medlem
    23 mars, 2015 vid 07:07

@TimoR 731611 wrote:

Ska du ha en knäortos med riktig sidostabilitet, så är det ortos med ram som gäller typ Donjoy( finns säkert även andra tillverkare) kostar dock skjortan. Den mjuka ortosen som du nämner funkar i vatten, dock inget mekaniskt stöd. Kan ge en stabilitetskänsla samt bättre input från känselnerver så att du känner av knäets läge bättre.

OK, så ett vanligt Rehbandstöd kan fungera även i vatten? Antar att man ska ha det under våtdräkten.

• mag

Medlem
    23 mars, 2015 vid 12:49

Du får nog inte in skyddet under dräkten men utanpå borde funka lika bra.

Metallskydd i skenor o gångjärn rostar förstås men om du sköljer och torkar ordentligt efteråt så borde det hålla ett tag.

• skoldpadda

Medlem
    23 mars, 2015 vid 19:09

Kanske något sånt här?
    [video=vimeo;33306258]https://vimeo.com/33306258[/video]

• aftersun

Medlem
    24 mars, 2015 vid 07:30

Eftersom våtdräkten har en lite stödjande funktion så kanske det räcker med att köra något traditionellt rehband-stöd och testa tills vidare. Det ska inte behöva vara något avancerat.

• billie

Medlem
    24 mars, 2015 vid 07:53

Jag har haft stora problem i båda knäna med menislklar och brosk . Allmänt utslitit men inte tid för knäprotes ännu. Nu seglar jag inte freestyle eller våg , utan mer framochtillbaka. Och passar man sig för att inte hoppa av brädan hårt . Utan i stället tänker sig för och väljer att hoppa av mjukt så brukar jag inte ha så ont. Utan man kan klara sig en sommarsäsong utan avbrott
    Jag har länge tänkt mig att använda någon förstärkning men inte prövat ännu. Så jag tror mer på att träna upp musklerna runt knät istället för förstärkning . Skyddet kan man sätta på efteråt så man får mer värme i knät. Jag blev rekommenderad en sådan här av min läkare.
    http://www.hooks.se/produkt/knaskydd-back-on-trackr/56078/56079/

• timor

Medlem
    24 mars, 2015 vid 15:26

Rehbands är säkert lika bra, men det bästa är att träna upp knäet som du skriver.

• joakim_a

Medlem
    3 maj, 2015 vid 14:00

brukar ha kinesiotejp under våtdräkten och ett vulkskydd utanpå. Fungerade rätt bra

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Stöd för knä vid surfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.