• . Stöld !

Publicerad av anonym-anvandare på 26 mars, 2004 vid 17:29

Att en kinestillverkad bräda kostar tiotusenkronor. Jag VET att en sexväxlad cykel endast kostar hundra kronor att tillverka där. hade jag inte varit sjuk så hade jag startat en surfaffär med normala priser!

dr-masse svarade 17 år, 11 månader sedan 34 Medlemmar · 109 Svar
  • 109 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    26 mars, 2004 vid 17:40

den kostar iaf 200 bucks att tillverka idiot

• oskie

Medlem
    26 mars, 2004 vid 18:50

Tänk på att dom stackars kineserna får jobba 66 timmar per vecka… Se här.

• jonasp

Medlem
    26 mars, 2004 vid 19:00

Vilka brädor görs i kina? Tror nog dom flesta görs i Thailand. Segel däremot finns det flera som sys i kina. Kommer inte ihåg vilka bara..

• markram

Medlem
    26 mars, 2004 vid 19:00

Jamen cykla till månen istället för att sitta här bland oss andra och gnälla.
    Så slipper vi läsa detta, eller välj en annan leverantör.
    eller gör som en okrönt kung (Guy Liljegren) -tillverka segel, bräda och annat själv..

• anonym-anvandare

Medlem
    26 mars, 2004 vid 19:11

jag sa ju att jag är sjuk ! min kompis är inköpare för ikea och han sa tt en sexväxlad cykel kostar hundra spänn, hur f-n kan ett segel kosta fyratusenspänn? man måste va en j-la idiot om man gynnar dessa affärsinnehavare som reser jorden runt för dina pengar.

• anonym-anvandare

Medlem
    26 mars, 2004 vid 19:31

Där sa du nånting! Men vi blir nog mer å mer prismedvetna när det går sämre för Sverige. Se på hur folk jagar billigt nyförtiden. ex Hyndai, Willys osv. Fast sufrhandlarna är inte dem enda boven. Ska inte ens nämna de grossister som handlar med frukt och grönt. Vet du vad inköpspriser på 1 kilo äpple från Holland? 1.5-2 kronor beroende på sort. Vad får du pröjsa för de på Konsum? jaaa juste mad.gif Hoppas Kina öppnar i framtiden surfbutiker på nätet som man kan beställa direkt ifrån. jag vill inte heller gynna de företag som handlar med fattiga u-länder och sedan säljer grejerna dyrt i I-länder och stoppar mellanskillnad i fickor.

• markram

Medlem
    26 mars, 2004 vid 19:33

En sexväxlad cykel i skitmaterial som det definitivt inte lagts upp ett R & D konto för att utveckla, kan ej jämföras med en bra hoj med dubbelväggiga fälgar, bra material(alu-titan-kolfiber, wolframcarbidbelagda växeldetajer, teflonbelagda vajrar mm) och i god kvalité.
    Däremot kan den jämföras med ett gammalt dassigt Fathed-segel i dacron cool.gif
    Man kan ju köpa bra begagnat, eller utgående modell (= att du ej pröjsar för R & D kontot).
    Om man sen utöver R&D ignorererar overhead-kostnader, fraktostnader, garantikostnader, kostnader för guldkalvar (proffs alltså)mm så blir det självklart billigare.
    So cut to the chase:
    Have You ever seen anyone win Tour de france on a sixgear-bike made for 100 Sek or PWA with ten year old gear?

Nä det har varken du eller jag(med eller utan lyckopiller).
    Lade själv beställning på ett lätt beggat 5,7 racesegel årsm. 2003 från leverantör utan mellanhand och kom ner i 199 euro + frakt.
    Alternativt kunde jag skaffa senaste årmodell av det mest hypade märket och punga ut med 3-4 ggr mer.
    Med det seglet jag får begränsar inte prylarna utan snarare min bristande teknik och fysik(speedjanne lär väl spöa mig ändå..).
    Att lägga produktkalkyler på prylar utan R & D gör inte ens inkompoetetnta ekonomer nuförtiden (gammalt djungelordspråk).
    smile.gif

• meccausa

Medlem
    26 mars, 2004 vid 19:58

Jäla bra inlägg…..

Mate grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    26 mars, 2004 vid 20:12

Snacka kan du göra hur mycket du vill men både sexväxlad och den med dubbelbotnad kolfiber, alt tillverkas i Kina. Det ena kostar 100 andra kanske 800-900 spänn. Huvudsaken är fortfarande vart går mellan skillanad? Det är inget R&D och tillbehör som måste täckas. Det är girighet som styr! asså du måste vara bra DUM I HUVUDET som ens försvarar dessa företag! Det är både min och din jobb det handlar om. Varför lägger electrolux ner fabriken i Sverige och flyttar den ner till polen? tror du att kylskåpet bli billigare efter flytten? Tror fan inte det!

• anonym-anvandare

Medlem
    26 mars, 2004 vid 20:32

Jag Har ingen erfarenhet av surfhandel men har jobbat i en watski-butik. Där ligger marginalerna på runt 50% på varorna. Men att de är så låga beror på att det finns en mellanhand som fördyrar prylarna väsentligt.

Men om du i exemplet med cykeln menar att självkostanden för produkten är 100 spänn så kan man säker på att n å g o n gör grova pengar på grejorna.. dock ska man skilja på tillverkningskostnad och självkostnad

• slim_jim

Medlem
    26 mars, 2004 vid 20:38

Exakt !

Du rättar dig själv…

Vaför skulle företagen tänka annorlunda ?

Alla vill väl spara (tjäna) så mycket som möjligt eller ?

• anonym-anvandare

Medlem
    26 mars, 2004 vid 22:27

Svar till:

Varför lägger electrolux ner fabriken i Sverige och flyttar den ner till polen? tror du att kylskåpet bli billigare efter flytten? Tror fan inte det!

[/ QUOTE ]

Vi, dvs Sverige måste ju se till att bli mer konkurrenskraftiga då. Hitta på fler produkter, utveckla de vi har. Mer entreprenörskap behövs. Tragiskt att vi är så beroende av storföretagen. Vi kan inte bara förlita oss på Volvo, Ericsson o läkemedel. (oerhört förenklat)
    Ändrad lagstiftning för att försvåra för företag att ta sitt pick o pack till andra länder(låglöne), men framförallt så krävs det bättre företagsklimat. Skattelättnader o andra medel för att göra det lättare att bilda nya, stora framgångsrika företag.
    /David

• sunil

Medlem
    26 mars, 2004 vid 22:38

Mycket intressant tråd… om man kan få en cykel för hundra spänn i Kina så skulle man ju kunna flytta till kina och börja surfa på en kinesisk cykel på gula floden i kina kanske… men de får nog blåsa som satan för att plana me den, men dom ska va rätt bra i vågor ha ja hört tongue.gif

• manno

Medlem
    26 mars, 2004 vid 23:47

Till anonym:

Någonstans på ett rökigt kontor sitter en jätterik gubbe som tjänar två tusen (2000) minst på varje bräda från hans företag som säljs. Det var han som flyttade fabrikerna från Grums och Gnosjö till thailand så att han skulle tjäna ännu mer. Likadant har dom andra stenrika vindsurfbrädmiljadärena gjort så dom kan köpa fler lyxbilar och gå på strippklubbar för DINA pengar som du har lagt på årets senaste modell. Sen kommer ju surfersparadise-pamparna och brommaskidsport-knösarna men det är ett kapitel för sig.

Vill du tillhöra samhällets toppskikt ska du givetvis in i den korrupta och oehört lönsamma vindsurfingbranchen

• men

Medlem
    27 mars, 2004 vid 10:55

fan va alla klagar. tänk er den här gemförelsen då, en jj tischa kostar 800 spänn, det är fan lika mycket som en jävla fena, och ingen ska gå runt och säga att det är dyrare och göra en tischa, så visst finns det brancher där folk blir blåsta på ännu mer pengar än vi.

för det andra tror jag att vi inom en snar framtid kan förvänta oss kopior av surfbrädor som i klädbranchen, för om storklädföretagen inte kan stoppa de som gör kopior på deras north jackor och säljer de för halva hur fan ska då ett litet windsurfingföretag kunna göra det. vem vet kanske det dycker upp någon typ inom snar framtid på stranden med kopierade brädor för halva priset, och då kan du fan ge dig på att jag köpper än. jag tänker om möjligt aldrig stödja företag som roar åt sig för stor dell av vinsten, kanske om pengarna skulle gå till de stackars thailländarna, men går de inte dit så ska de fan gå i min ficka.

men som sagt kommer jag köppa windsurfingsaker för det är värt de pengarna och kanske till och med dubbla, men det betyder inte att jag gillar situationen. men jag kommer nog aldrig köppa en tischa för 800 spänn, för där ligger inte mina prioriteringar.

micke

Sida 1 av 8

Diskussionen ‘. Stöld !’ är stängd för nya svar.

Inledning av diskussionen
0 av 0 svar Juni 2018
Nu
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.