Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › . Stöld !
-
Notera följande räkneexempel om försäljning av w-surf prylar till 5% marginal:
Antaganden:
Månadslön 20.000 kr.
Inga andra kostnader!!När du tar ut en lön på 20000 kr är det en utgift för företaget på 27000 kr. 20000* arbetsgivaravgift ca: 35%.
X * 0,05=27000
X = 540000Du måste alltså han en omsättning varje månad på 540.000 kr exkl. moms! För att ta ut denna ganska rimliga lön.
Tycker detta beskriver ganska väl varför marginalerna kryper uppåt i branscher som inte har hög omsättning.
Hur mycket är rimligt att antaga att en w-surf försäljare omsätter i Sverige?
/Johan
-
Antag att du redan har en inkomst.Du säljer bara surfgrejor på din fritid och har det inte som levebröd.Det kan jag tänka mej, skulle vara hur roligt som helst.5% till 10% helt okey för mej.
Herr A
-
Jag har ju egentligen gett mig, men det rinner vidare…
Japp, Danmark har samma moms. Påvisa var jag skrivit något annat och rättning kommer. Men jag har väl ändå skrivit att “jämför marknaden”. Den danska marknaden ÄR större vilket ju nästan alltid leder till lägre priser. Dessutom påverkar den omedelbara närheten till världens största marknad för vindsurfingprylar, Tyskland, säkerligen en större prispress än här i Sverige.
Jämför gärna antalet shoppar i Sverige med Danmark. Viss skillnad.
Kartellbildning… herrejösses. Jo, priserna är nog ganska lika. Och vi har några aktörer som är större än andra. Det blir lätt så när marknaden är såpass liten som i Sverige. Men att prata om “kartellbildning” är att ta till rätt dramatiska överord.
Surfa På!
-
Ja, självklart kan man sälja surfprylar för att det är kul och ha små marginaler för det! Det skulle jag också kunna tänka mig. Har inte tid och tror att det kan bli lurigt att övertyga de bästa märkena med argumentet “jag tänkte ta en 5% marginal och sälja till polare över nätet”. Det är ju liksom konkurrens om agenturerna, och leverantörerna vill ha seriösa återförsäljare som kan överleva på sikt. “Rekommenderade cirkapriser” är inget fånigt påhitt, utan handlar även mycket om att leverantörer och generalagenter vet rätt väl vilka utpriser som gäller för att man skall överleva på sikt. Och därmed kunna bibehålla kundservice och fortsätta utveckla sin produkt.
Det enda jag, suck, försökt göra här är att med ett hyggligt enkelt och spårbart resonemang förklara varför ett surfsegel som kostar ett par-tre hundra att tillverka i Asien kan kosta 4000:- i butik här i Sverige. Det har att göra med mellanled och våra villkor (löner, skatter, hyror, ja – ni vet nog vid det här laget… :-).
Inte någonstans har jag hävdat att det här är en supermodell som inte tål lite ändringar. Vill mest påvisa hur det funkar för att öka förståelsen för våra shoppars villkor. Det är ju bara att köra på, om man ser smartare alternativ.
Men mitt resonemang bygger även på de handlare som LEVER på att sälja surfprylar, och då är marginaler på 5-10% fullständigt omöjliga. Men om du känner för det så är det väl bara att sätta igång, eller hur? Entrepenörskap, kallas det visst. Hyllas av mig, helt klart.
Nä, nu får jag f-n ge mig. Och det gör jag.
Surfa På!
-
Det är klart att alla surfare är polare och vill varandra bara väl ? Jag skulle också tro att det är svårt att få sälja segel,brädor etc. med argument som att jag inte behöver ha det som levebröd och samtidigt hävda att man är en seriös återförsäljare som bara vill sälja deras produkter.Är det verkligen så att man inte får konkurrera, och att det bara får finnas en agentur eller generalagent i varje land eller i Europa.Och att man skulle vara så oseriös om man vill sälja till ett annat pris än rekommenderade cirkapriser.I så fall finns det inte fri konkurrens enligt mitt sätt att se det på.
Herr A polarn du vet!
-
Frågorna du ställer har ju inte helt självklara, och därmed enkla, svar.
Jag har jobbat en del med att etablera agenturer och återförsäljare utomlands.
Det är klart att du ska försöka konkurrera, men det kan nog vara vettigt att sätta sig in i tillverkarens situation. Om du nu är Neil Gaastra von North och har investerat en hel del i dina produkter och vettig tillverkning, så vill man ju gärna ha så duktiga agenter och återförsäljare som möjligt. Det vanliga är att man har en agent för varje land eller ibland för flera länder (Nordiska agenturer är ju tex vanligt).
Och man kan ju nästan bara ha en agent för ett land. Man kan ju inte gärna ha två olika Neil Gaastra von North brochyrer, olika priser, olika garantivillkor, olika sortiment och olika kundbemötanden i samma land. Däremot kan man självklart ha flera återförsäljare (butiker) i samma land, så många duktiga som möjligt. Nu är ju surfmarknaden i Sverige, som bekant, rätt liten så det blir ofta att agent och återförsäljare lever i symbios. Man är både agent och återförsäljare, helt enkelt vilket framförallt gäller för nya/udda produkter (Hot Sails Maui, Ezzy, Drops och Lorch är väl exempel på märken som finns i Sverige där agent och återförsäljare finns under samma tak). Vill du sälja dessa grejor i din butik/webbshop/brevlåda så kommer exempelvis Ezzy att hänvisa till sin agent i Sverige för villkor och priser.
Det kanske enklaste sättet att beskriva vad en agentur innebär är att man är företagets, i det här fallet Neil Gaastra von Norths, alternativ till en egen etablering i Sverige. Man fungerar som ett “dotterbolag”, helt enkelt. Precis som det inte finns två Volvo, tre Trygg-Hansa och fem IKEA i Sverige, så finns det inte heller tre Fanatic och åtta Starboard.
Konkurrensen är ju tänkt att vara mellan tillverkarna på respektive marknad. Sedan kan man ju ha synpunkter på hur bra det funkar när fler och fler verksamheter slås ihop och antalet aktörer blir en handfull på den globala marknaden. Vindsurfingbranschen domineras ju till stor del av tre aktörer – Boards and More (F2, Mistral, Fanatic, Arrows, North), Neil Pryde (JP och Neil Pryde) och Starboard (Starboard och Severne). Tidigare även Bic, men de verkar ha minskat sin andel på sistone. Världsmarknaden är ju inte helt lättbedömd för utomstående, att veta hur stor marknadsandel Starboard har är ganska lurigt. Men de har ju ganska snabbt blivit en spelare i alla fall. Detta kompletteras med en mängd mindre/medelstora märken som överlever genom olika grader av specialisering (Hot Sails, Ezzy, Challenger, Streamlined, AHD, Exocet, Tecno Limits… mfl, mfl). Det enda märke jag kan komma på som har brädor, segel, master och bommar och lite annat utöver de “tre stora” är väl Naish?!?
Vill du kränga något som inte finns i Sverige och som du tror har potential så är det ju bara att ta kontakt med firman och berätta varför du tror att just du skulle göra fin-fina affärer med deras grejor. Doggy Style segel kanske? Finns ju faktiskt en del prylar som inte syns alls här, fortfarande. Fast antalet märken vuxit ganska rejält de senaste två-tre åren, enligt min mening, det verkar vara många som gärna vill jobba med att sälja lite surfstuff istället för att bara dega i kontorslandskapet…
Till sist kan man ju sådär rebelliskt importera grejor själv från marknader med låga priser och trots befintliga agenturer och avtal kränga på. “Piratimport” kallas det för ibland. Här blir ju problemet att leva upp till garantier och sådant samtidigt som den befintliga agenten kan hävda sitt avtal och kräva att man upphör med sin sköna import. Inte helt okomplicerat och kanske lite väl mycket “gråzon”, alltså, men vi vet ju alla att det förekommer i diverse olika branscher. Kolla importen av bilar från Tyskland, exempelvis.
Så – lycka till med planerna och Surfa På!
-
jag tror att hela ws industrin är ganska oseriös vad det gäller kostnader. Känns som att konkurrens mellan brädtillverkarna inte är nog hög och att de håller uppe priserna med hjälp av varandra.
Jämför tex med bilindustrin. Vilket jävla tryck är det inte på underleverantörerna att trimma sina processer och minska kostnaderna? Det finns inte möjlighet att ta ut 10öre mer någonstans eftersom kunden har full insyn i leverantörens process och kan byta till en annan tillverkare om det behagar.
Jag har svårt att tro att detta görs på ett proffesionellt sätt genom alla steg från sub-supplier till slutkund. Alla har nog ganska stora marginaler eftersom de helt enkelt inte har någon ekonomisk kontroll på sin tillverkning.
Trots allt är det tillverknings kostnad och materialkostnad som styr och jag har svårt att se att någon av dessa kan vara speciellt dyr. Alla möjligheter borde finnas att producera brädor eller segel till en låg kostnad med rätt val och kontroll av underleverantörer samt tillverkning i någon av öststatera. priset ÄR orimligt om man jämför med vad det borde (läs borde) kosta att tillverka artiklarna.
Marginalerna tas ut någonstans, inte nödvändigtvis hos återförsäljarna eller åxå så slarvas pengarna bort genom för dyr tillverkning! Jag tror på det sistnämda!
/Mats
-
Ja, självklart har du rätt i mycket av det du säger.
Konkurrensen mellan brädtillverkarna är begränsad, om inte annat talar ju det faktum att en mycket stor del av alla brädor som görs tillverkas i samma fabrik (Cobra fabriken i Thailand) för det. Är väl nästan bara AHD och Proof som har hyggligt “industriell” tillverkning utanför Thailand. AB+ kör i Kina, men volymerna är nog rätt små, än så länge.
Samtidigt kännetecknas ju branschen av mycket som kännetecknar en inte alltför stor bransch. Jämförelsen med bilindustrin är ju till del intressan, vindsurfingbranschen har naturligtvis mycket att lära, men haltar samtidigt betydligt. Att jämföra en bransch som omsätter mindre en tusendel (bilbranschens 12 största aktörer omsatte 2002 drygt 11000 000 000 000 SEK) med en annan är ju inte helt lätt.
Så det finns säker mer professionella tillvägagångssätt. Det som gör det ännu lurigare är att vi som surfprylskunder nog är ganska svårflörtade och agerar annorlunda än när vi exempelvis köper bil. Mycket är nog likt och kan läras av, men jag tror att ännu mer skiljer sig och kräver andra grepp.
Alla skulle vi välkomna hetare prylar till lägre pris. Samtidigt så tror jag faktiskt att du underskattar betalningsviljans kraft i sådana här sammanhang. Lägg märke till hur “nära” priserna för utrustning i många mer prylbetonade fritidssysselsättningar ligger varandra i pris (exempelvis snowboard, golf, mtb, dykning etc) ligger varandra. Slump? Knappast.
Även sådana faktorer som varumärke spelar in, vare sig man vill eller inte. Om nu bara pris styrde, varför seglar inte alla på Gun? Därför att vi styrs av fler saker än bara pris, är min enkla analys (utan att på något sätt klanka ner på Gun, de har en annorlunda och intressant modell).
Vi prylshoppare är ju en samling irrationella individer (ähum, se på mig) vilket gör att vi styrs av lite underliga begär.
Och nej, jag tror fortfarande inte att det är några orimliga marginaler som tas ut. Då hade vi sett ett helt annat sug efter att etablera sig i branschen än vad vi faktist ser. Jämför med åttiotalets början, herrejösses vilken skillnad (och då kan vi snacka amatörtakter!).
Jag tror inte heller att pengarna “slarvas” bort genom för dyr tillverkning. Det finns knappt utrymmer för det. OK om en standarbräda kostade 25-30 000, då skulle jag ställa upp på dina misstankar, men både volym och styckepris pekar inte på det.
Visst, förbättringsutrymme finns (det gör det alltid!) och om du ser nyare, smartare och proffsigare vägar så är det bara att köra, tycker jag.
Men jag har faktiskt viss respekt för de som finns i branschen, och många gör ett bra jobb. Och nej, de är inte mångmiljonärer. Hade de varit ute efter feta lönecheckar och bonusar finns det andra betydligt mer lukrativa branscher att söka sig till. Drivkraften är mer än bara pengar, något som jag faktiskt beundrar lite hos en del representanter för vindsurfingbranschen som jag träffat. En av de starkaste är kanske möjligheten till en lite annolunda livsstil där andra värderingar än bara $$$$ har ett värde. Tror jag.
Surfa På!
-
Bilbranschen seriös?? Är det så extremt mycket högre kvalle i en Audi än en Skoda?? Kanske varumärket kostar en slant, vem vet.
(Dom säger ju för fan det själva på deras verkstad, samma del till en Audi, kostar 3-4 ggr så mycket som till en Skoda).
Erra -
Är det någon som vet om man kan bränna ner till den där Cobra fabriken i Thailand å plocka ut en ny bräda för några futtiga penningar?
Sen är det ju synd att vissa bransher har så enormt höga marginaler, jag jobbar med datorer och vi övertiger sällan 5% på våra datorer som vi dessutom producerar själva…
-
Jag tycker det är konstigt att det inte är några här som
klagar över priserna på elektronik varor.Hur stor är inte skillnaden mellan tillverkningskostnad
och försäljnings pris på exempelvis en dator?Denna marknad torde vara aningen större än surf i sverige?
Kan bara hålla med den gode doktorn och inse att det är tur
att det är så mycket människor som tycker olika, ty annars
så skulle det vara fullt på vattnet jämt.Efter att ha läst denna tråd en god stund så kan jag inte
göra något annat än att le en smula och känna lungn i sinnet
och inte alls irriterad över att jag nu skall ut och leka
lite med mina svindyra surfprylar.Däremot kommer jag som vanligt att apgarva när jag bommar
mina gippar vända mig om och tycka livet är underbart när
jag överroterar mina loopar, och fundera lite bekymmersamt när jag krossar mina prylar.För att i morgon omprioritera mitt liv för att handla nytt!
Livet är inte såå jäkla allvarligt, det värsta som kan
hända är ju att man dör!Och det skall vi ju alla göra ändå….. Eller hur!
Surfa på, lugnt, hårt, whatever.. Bara ni gör det!
-
En företagare måste täcka sin kostnader, en anställd som tjänar 100:-/ i timmen kostar företagaren ytterliggare 32,7% i arbetsgivar/socialavgifter, 12% i semesterersättning. Vidare har han svindyra hyreskostnader, el och telefon, fackavgifter, försäkringar osv. Sådanna saker kan de som inte är företagare ens förstå. Har sedan företaget lagret på checkkredit så ryker 10% till.
Om ni nu tror att alla företagare tjänar så jävla mycket kan ni ta reda på det efterssom löner och förmögenheter är offentliga handlingar.
Sen alla ni som snackar om att det är dyrt, ta hem en container från kina eller nått annat land själva så kanske ni fattar att frakten inte är gratis.De som verkligen gör stålar är klädaffärerna, en polare har klädaffär och han talade om att en jacka som kostar 2000 över disk ger de 400:- för.
Och om ni är så avundsjuka på egenföretagarna så öppna eget då, det måste ju vara ofarligt efterssom de tjänar så grova stålar!
-
Du(Herr doktor) skrev ju att momsen var billigare utomlands, med andra ord så glömde du danmark som har samma moms som vi. Jag tror heller inte att utvecklingskostnaderna för ett surfsegel är så stora, ibland ändrar dem bara någon söm(m) och det kan ju inte kosta så j.vla mycket/ Allan
-
Alltså, släpp köttbenet och kom in i matchen… 🙂
Jag skrev följande:
“Och kom ihåg. För ett segel som du betalar 4000:- för så är 1000:- skatt (moms). Med tanke på den höga svenska momsen skulle jag vilja säga att vindsurfingprylar i Sverige är klart konkurrenskraftigt prissatta jämfört med andra europeiska länder.”
Jag har även skrivit:
“Att man kan köpa varan mycket billigare utomlands är väl ingen supernyhet. Börja med att jämföra svensk moms med utländsk. Håll vårt löneläge samt kostnadsläge i bakhuvudet. Jämför marknadens storlek i Sverige med utomlands.”
Till sist har jag skrivit:
“Japp, Danmark har samma moms. Påvisa var jag skrivit något annat och rättning kommer. Men jag har väl ändå skrivit att “jämför marknaden”. Den danska marknaden ÄR större vilket ju nästan alltid leder till lägre priser. Dessutom påverkar den omedelbara närheten till världens största marknad för vindsurfingprylar, Tyskland, säkerligen en större prispress än här i Sverige.
Jämför gärna antalet shoppar i Sverige med Danmark. Viss skillnad.”
Alltså, jag har inte någonstans skrivit att det är billigt med surfprylar i Sverige. Men med tanke på våra förutsättningar (läs allt ovan) så är det inte heller horribelt dyrt jämfört med närliggande marknader. Och är det billigare utomlands så är det inget som hindrar att man köper där.
Jo, förresten. Jag glömde Danmark. Rulla mig i tjära och fjädrar, häng mig högt och låt mig sitta i stupstocken. Ett lämpligt straff i relation till denna oerhörda förseelse. Jag skrev andra europeiska länder. Det inkluderar fler länder än Damnark, vet du. Vill du absolut agera felfinnarnisse så finns säkerligen andra lösryckta resonemang/meningar som du kan sikta in dig på. Mycket nöje. “Helhet” är ett begrepp som kanske borde leda till reflektion, men vad vet jag.
Alltså, vad är du ute efter egentligen? Att påvisa att surfbranschen är en genomkorrumperad lurendrejeriverksamhet som med maffialiknande metoder stjäl sina kunders surt förvärvade pengar? Eller att till varje pris skjuta ner mitt försök till att ge en bild av hur, utan att säga “fy fasen vad bra det är”, prisbildningen kan tänkas se och och villkoren för svenska surfhandlare ser ut?
Förståelse och lite eftertanke, mer än så har jag inte varit ute efter.
Och jo, jag tror att de gör mer än ändrar en söm. Kalla mig naiv, men ingen överlever länge med sådan utveckling, inte ens de som kopierar.
Jag förstår till del vad du vill påvisa, och har ju i viss mån hållit med, det som jag tycker är synd är bristen på argumentation och att dina inlägg mest genomsyras av allmänt missnöje och brist på respekt för de som faktiskt lever på vindsurfing i Sverige och i branschen som helhet. Även sådant som man ifrågasätter starkt och retar upp sig på kan man närma sig med viss ödmjukhet. Tycker jag.
Surfa På!
(herrejösses, när skall vi ge oss… NU!)
-
du är enkelspårig och kan inte erkänna att ett segel för 4000-5000 kronor är ett högt pris när det sys i asien där lönen är extremt liten ca 2kronor i timmen antar att chefen(kanske svensk) har 200 kronor i timmen eller mer. du har visserligen rätt i mycket av det du säger men inte av allt.om ett segel sys i ett västland kostar det ju inte mer med andra ord så blir dem utnyttjade av nån girig j-vel.som vill tjäna en massa pengar.
Diskussionen ‘. Stöld !’ är stängd för nya svar.