Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › . Stöld !
-
Man kanske kan se det något högre priset i Sverige som en kläm- och jouravgift, eftersom man både ges möjlighet att akutshoppa och kolla varan innan köp.
-
Ja, det är ju ett skoj sätt att se det på!
Jag var ju rätt glad över “min” butiks “jour” när nya segel kunde hämtas direkt på fredagen inför förra årets överlägset bästa helg för min del!
Surfa På!
-
Skoj å skoj..
Tillgängligheten är inbakad i priset, vilket inte alla inser.Apropå jour, en grej som nog skulle funka är om våra butiker raggar ihop ett nätverk av surfande säljare. Dessa säljare får varsitt kit bestående av lite fenor, skruvar, tampar, stroppar, mastfötter o.dyl. Kanske lite segel och master oxå. Detta stuvas in i surfbussen och finns på plats ute på spotsen när det blåser. Kör nån av sin fena eller knäcker en mast så finns den ambulerande surfshoppen redan på plats. Precis som den lilla SP-filialen på Haga, fast i ännu mindre skala. Kanske man kan köra med uthyrning oxå.
-
Ja, “skoj” var kanske inte det mest begåvade ordvalet.
Menade snarare “kreativt” i mening “tydligt och enkelt” jämfört med mina lååååååånga inlägg.
Mer än så var det inte, ah!
Det där med ambulerande kitkrängare är ingen dum idé. Var ju några grabbar som lät folk testa, och hyrde ut, AHD-brädor och North-segel med ett släp här i Stockholm. Bra idé, framförallt för de som behövde någon fena, mastfot eller annat och kunde köpa. Har inte sett de på ett par säsonger.
Surfa På!
-
Kan bara hålla med i mycket av resonemanget du för Dr Masse och måste även jag ge dig en eloge för ditt kunnande och din goda argumentationsteknik.
Lite “off topic” men det känns som att många kan tänka sig att byta ut sitt vanliga kneg mot något mer windsurfingrelaterat. Då kanske detta är tillräckligt nära för att locka någon….
-
Jag tycker att man skall kunna välja var man kan köpa justa seglet som alla vill ha.Fri konkurrens är det som gäller i en seriös och sann marknadsekonomi.Om hela affärsiden går ut på att sälja så många segel som möjligt för tillverkan så borde det finnas obegränsat med återförsäljare och generalagenter.Det är ju du som kund väljer var du köper dina grejor försök att fatta det.Skulle funka hur bra som helst.Vill du ha bra servis i en lyxförpackning så köp där.Själv så skulle jag kunna tänka mej att köpa justa seglet som alla vill ha av vem som helst till rätt pris.Och vad är nu rätt pris jo det måste ju vara den återförsäljan som får surfan att handla köpa köpa igen och ingen och hur många gånger som helst det måste ju vara iden med köpa och handla gjejor kom kom och köp.Tillverkan och genralagenten måste ju bli hur glad som helst när seglen går åt som smör i solen.Och justa seglet som alla vill ha dominerar dom flesta surfspots och alla är så lyckliga.Bara för att man har kunnat välja var man kan köpa justa seglet som alla vill ha.
Fan va vad jag känner mej seriös oj oj vilken ide.Tänk nästan alla blir nöjda på marknaden.Och surfsporten expolodera från att ha varit en liten till en jätte på sikt så går den om golfen och utvecklingen går framåt med stormsteg.
Den mest seriösa Herr A
-
Svar till:
Apropå jour, en grej som nog skulle funka är om våra butiker raggar ihop ett nätverk av surfande säljare. Dessa säljare får varsitt kit bestående av lite fenor, skruvar, tampar, stroppar, mastfötter o.dyl. Kanske lite segel och master oxå. Detta stuvas in i surfbussen och finns på plats ute på spotsen när det blåser. Kör nån av sin fena eller knäcker en mast så finns den ambulerande surfshoppen redan på plats. Precis som den lilla SP-filialen på Haga, fast i ännu mindre skala. Kanske man kan köra med uthyrning oxå.
[/ QUOTE ]
Snackat som en sann entreprenör, grym idé. -
Monofilm är _INTE_ dyrt. Det är det billigaste av de billiga materialen och jag tror inte Niel pryde nöjer sig med 10 rullar när de beställer material för årets segel. Dessutom så tillverkar många ws segeltillverkare oxå kites, vilka kräver stora mängder duk som kan levereras av samma företag.
Jag vet inte vad du menar med tillverkningskostnad, om det kasnke är självkostnaden/styck som du menar. För tillverkningskostnaden kan knappast uppgå till 1000 kr per segel. När ja jobba på segelmakeri var tillverkningskostnadesn för ett storsegel till en IF ca 2500 kr. Och det var i Sverige.
-
Ja visst är det. Kanske blir realitet en vacker dag, är just nu upptagen med att bygga ett imperium i en annan bransch..
Men jag tror nog man ska hålla sej till “tidlösa” prylar och skippa brädor och segel. Dom rasar ju i pris om man inte får sålt dom samma år. Dessutom är folk mer “hype-benägna” på det området.
-
Mitt inlägg i denna debatt:
Köp alla matrial som behövs för att göra en modern surfing bräda + rigg och försök knyppla ihop det själv så kan man ju avgöra om det var värt att köpa prylarna färdigt ändå sedan -
vet herr doktor hur många som surfar i Japan? Svaret är 10 000 tals människor dvs surfsegel görs i massproduktion.
I Danmark finns många SMÅ surfaffärer som säljer mycket billigare än tex surfersparadise. Att det är fler surfare bidrar också med många fler surfbutiker. -
Hej. Nu har jag ont i nacken efter att ha varit föräldraledig en hel dag, med besök på IKEA och babysim, så jag skriver väldigt kort:
Det kostar att sänka sina tillverkningskostnader. Pengar som är svårt att plocka på sig när man har låg omsättning.
Att pressa priser när man köper tex små plastdetaljer i några få tusen är nog svårt, då väljer tillverkarna att sälja till andra istället.…saker som säkert står längre ner i denna gigantlånga tråd.
Intressant tråd förresten! Hinner precis läsa klart innan sista Angels in America.
/Niclas – BSc Industriell ekonomi
-
När det var båtmässa i Göteborg för några årsedan kom där fram en svensk finne till en tysk utställare och sa att dem inte får sälja till dem låga priserna som han hade.Han var grossist för simmer och tysken sålde just dem seglena. Tala om att vara rädd för konkurrans!!(Jag stod i närheten och hörde vad han sa).
-
Jag var oxå där på mässan det året.Och jag glömmer det aldrig hur glad tysken blev när han fick mata älgen som jag hade i koppel utsidan.
Seriösa Herr A
Diskussionen ‘. Stöld !’ är stängd för nya svar.