Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › . Stöld !
-
Tror du at jag kastar ut mig detta utan belägg. Hur många olika typer av duk och olika material innehåller ett IF segel? Jämför detta med ett vindsurfsegel….
Jag har för övrigt besökt en av de största tillverkarnas fabriker och dessutom jobbat åt dem i 6 månader. Tyvärr lyder jag under kontrakt så jag kan inte gå närmare in på detaljer.
-
Ja, marknaden i Japan är väl världens tredje största, typ (efter Tyskland och Frankrike).
Att vindsurfingsegel massproduceras i Asien är vi helt överens om, något annat har det väl aldrig varit fråga om, eller hur?
Däremot är det ju skillnad på massproduktion och massproduktion. Att årligen tillverka 12 miljoner bilar eller 25 000 vindsurfingsegel har ju rätt så olika förutsättningar och möjligheter, exempelvis.
Vad gäller Danmark så är vi även där överens. Även om butikerna är små så bidrar mångfalden och fler surfare, inte bara danska utan sannolikt även en hel del tyska (och säkerligen en och annan svensk oxå) till att marknaden där är, just det, annorlunda mot i Sverige. Dessutom påverkar säkerligen den direkta närheten till världens största marknad, Tyskland, prisnivåerna i Danmark än vad de gör i Sverige. Hittills, är väl kanske bäst att tillägga.
Så, på det stora hela tycker jag att ditt inlägg pekar på att vi ändå drar hyggligt likartade slutsatser (nu blev du allt skärrad, va? ;-). Att vi sedan har olika åsikter om hur och varför det ser ut så och hur vi skall ställa oss inför det är ju inte konstigare att vissa gillar vågsegling och andra formula.
Surfa På!
-
Däremot är det ju skillnad på massproduktion och massproduktion. Att årligen tillverka 12 miljoner bilar eller 25 000 vindsurfingsegel har ju rätt så olika förutsättningar och möjligheter, exempelvis.
varför ska du alltid hårdra, är inte 25 000 segel tillräckligt för att få ner priset?
-
Kanske hårdrar jag lite, medges. Men ibland behövs det för att förtydliga saker och ting.
Jo, talar vi flera tusen segel så är det naturligtvis tillräckligt för att få ner prisnivåerna jämfört med att bara tillverka några tiotal eller ett par hundra.
Men eftersom det är så många olika modeller, storlekar och korta livscykler (nya årsmodeller hela tiden) så är även en tillverkning av 25 000 segel, hur underligt det än kan låta, inte någon massproduktion som helt lätt kan industrialiseras och automatiseras i sådär jättehög utsträckning jämfört med många andra branscher.
Vi kan ju roa oss med att dra en parallell till en betydligt större sport – golf. Ta en Callaway Great Big Bertha II driver (en fet sak som man pangar iväg bollen med, jag spelar inte golf men har en bror som är helsåld). En sådan kostade (kostar?) 6-7000 i nypris när den kom. Och då talar vi om en sportartikel som är rejält mycket enklare att transportera, som tillverkats i mycket större volymer och som ändå är en enda klubba i golfbagen.
Så även i andra “sportartikelsbranscher” där verklig masstillverkning sker så tillverkas många prylar efter vad man ser att marknaden vill betala. Finns det tillräckligt många som är beredda att betala 7 000 pickadoler för en enda värstinggolfklubba, ja då tillverkas den.
Lite så funkar ju vindsurfingprylar också. När “hygienfaktorer” som tillverkningskostnad, distribution och försäljningsledär på plats, då är det marknadens betalningsvilja som avgör om modellen fungerar.
Skulle vi exempelvis vara beredda att betala 10-15 000:- för ett vågsegel av samma standard som de har idag, men ha superhöga krav på hur det fungerar just där vi seglar (“kan jag få ett segel enbart för Mälaren, tack!”), ja då skulle vi kanske ha tillverkning här i Sverige till och med (jämför med jollesegel och liknande som faktiskt sys och säljs här i Sverige, lite andra priser än vindsurfingsegel dock).
Hmm, kan vi släppa den här tråden nu. Den är jättelång. Mest mitt fel, i och för sig. Men ändå. Nöjet att ha blivit kallad “herr Doktor” ett flertal gånger har jag i alla fall haft, även om jag anat viss, öh, syrlighet och ironi i titeln… 😉
Surfa På!
-
För att priserna redan är pressade. Varför tror du att det finns ca 20 segelmärken och alla har likartade priser, trots att det finns betydligt många fler fabriker än i brädbranschen?
-
Om jag förstod rätt på de danska forumen jag läst så köper tex http://www.surf-swc.dk (som ligger precis vid tyska gränsen) via tyskland, med tysk moms. Hur han/de löser det legalt vet jag inte, tror att det finns en max-summa för hur mycket man får föra in i landet på det sättet utan att det blir pirat-import. Flera andra butiker sätter sedan sina priser utifrån de priser han satt.
Vidare så vet jag att (vissa?) tyska butiker inte får sälja (om de gör det endå vet jag inte) vissa produkter till sverige. Dessa produkter (ex. HPL/PowerEx) har en generalagent i sverige.
/adde
-
Hur kan det va samma pris på ett segel som sys i väst samt asien? 2:-/h mot 200:-/h. Här ser man tydligt hur någon/några roffar åt sig. Världshandeln är dock fri, men visst är det lite konstigt!
-
Nä jag tycker inte alls att vi skall släppa denna intressanta tråd så de så!!Vi kan väl skriva om varför marknaden måste vara så begränsad i sin återförsäljning.Fördelar och nackdelar? Är det verkligen det bästa för tillverkan och kunden med så få generalagenter och återförsäljare som möjligt och att det inte råder fri konkurrens.Tyvärr så tycker jag det är ett gammalt sett att köpa och sälja saker på som varken gynnar tillverkan eller kunden.Tillverkan kan ju aldrig riktigt veta hur många segel han kan sälja om det bra är en som får sälja deras segel och att alla återförsäljare måste ha samma pris. Eller hur??
Seriösa Herr A
-
OK, vi kör lite till då… det är väl snart bara du och jag som läser det här ändå… 😉
Ja, fri konkurrens är ju inte dumt. Det som är lurigt är att tillverkarna har ett producentansvar för sina prylar och dessutom av oss kunder förväntas lämna garantier. Samt, i viss mån, av lagstiftaren (konsumentköplagar och sånt där). Om man nu skulle ha tre agenter för en och samma produkt i Sverige så kan jag lova att kunderna skulle hamna i underliga situationer. Och framförallt skulle tillverkaren få väldigt svårt att upprätthålla god kundservice.
Ser vi det ur agenternas perspektiv så är det ju rätt likt. Som generalagent går man med på viss villkor (att köpa en viss volym, till exempel) och tar en del risker. OM man som blivande agent visste att det redan nästa vecka skulle kunna finnas fyra till så väljer nog de flesta att satsa på ett annat märke, helt enkelt. Det är en affärsuppgörelse, och så funkar det för det mesta.
Konkurrensen är ju i första hand tänkt att fungera mellan olika varumärken och inte inom ett och samma varumärken (om vi nu pratar agentledet i alla fall, men även i återförsäljarledet vill ju leverantörerna ogärna att en butik säljer deras segel för 2500:- medans den andra tar 3500:-, det blir ju otroligt svårt att motivera priserna då).
Jag har verkligen inga svar på dina frågor kring det här. Det är ett svårt område med många påverkande faktorer, vissa tvingande (lagar), andra mer frivilliga (prissättning och val av agenter). Men det här “systemet” är ju under viss press, med öppnare gränser och snabbare/bättre informationsflöden. Kolla hur många som köper via nätet i andra länder på en mängd olika områden, det har ju skett på ganska kort tid. Jag är övertygad om att det kommer att ha betydelse. Viss förändring kommer säkert att gillas av oss slutkunder (lägre priser, t ex), annat kommer vi tycka är trist (sämre/mer tidskrävande service, ingen handlare som vi kan åka och köpa grejor hos). Vad som är bäst? Svårt att säga, men att förändring kommer ske är det enda vi vet med säkerhet. Det gör det alltid.
Surfa På!
-
Det skulle också bli helt knäppt!
Då skulle företag som råkar vara från Thailand leda alla sorters marknader, och vi skulle inte kunna ha någon industri här uppe i dyra Sverige!!
Kläm på den då! eller rätta mig om jag har fel…. -
om någon undrade var skåpet skulle stå..
Själv har jag bara köpt beg. och svenskbyggda(!) brädor så mitt samvete är rent hur det än ligger till med kineserna =)
-
Kul vi kör på!Har du några verkliga belägg för att man måste köpa en viss volym för att vara generalagent eller återförsäljare.Och risker,jag vet inte dom kan man nog välja själv både som kund, återförsäljare,general, presidentgeneral och tillverkare hur man vill ha det bara man följer lagen. Den är samma för alla. Producentansvaret kan vara variabel.Alt.1 Köpa ett nytt justa seglet i befintligt skick utan garantier av vem som helst.Kategori köpare jag vet vad jag vill ha,jag litar på tillverkare, proffs och tester internetinfo.Alt.2 Köpa justa med garanti av vem som helst.Kategori samma som Alt1.Alt.3 Köpa justa seglet som ett helkoncept med vad det nu innebär ex vad är det för matrial i seglet, vilken färg finns dom i,är det ett bra segel, vilken mast ska jag ha till, kan man segla med det i vågor, tål det sötvatten, dom har allt för den som har det behovet.Det finns fler alt, det är bara att använda fantasin.Underligt nej jag tycker inte det du kan välja själv var du vill köpa justa seglet för det är samma segel på alla alt.Tillverkan kan ju inte förlora på att sälja segel på detta sett, jag kan nästan till 100% påstå att dom skulle sälja fler segel.Själv så skulle jag välja Alt.1
Seriösa Herr A
-
problemet kommer när din bräda, som är en sjysst bräda enligt alla, delaminerar efter ett par månader (något som man inte kan förutse om jag har förstått det rätt) och du står där utan garantier och grejer.
-
Alt.2 eller Alt.3 det är nog något för dej.Lite gratis hjälp av seriösa Herr A kan ju aldrig skada.Nå mer som behöver hjälp att välja Alt??
-
Problemet med garanti är att garantin är frivillig att ge från shop eller tillverkare. MEN i t ex Sverige så har man alltid 2 års rätt att reklamera ett ursprungligt fel på en vara enligt konsumentköplagen och under de första 6 månaderna är det tillverkarens eller butikens ansvar att bevisa att det inte var ett fabrikationsfel. Detta gör att det i praktiken inte går att sälja på det sätt du föreslår. Detta gäller i viss utsträckning inom hela EU.
RRD försökte sälja en brädslinje förra året utan garanti men de försvann rätt snabbt då det ju inte funkar i praktiken.
Tänk även på att tillverkarna och butiker sponsrar tävlingar och utan tävlingar och proffs mister vi alla de förebilder vi har inom sporten. Skulle folk köpa JP-brädor om man inte visste att Jason P, Josh, Ricardo, Robby Swift och grabbarna varit med och testat ut dem. Nej, då skulle vi alla surfa runt på sunkiga CLS brädor med shape från 89 och grafik från 79 fortfarande.
Jag kan hålla med om att marknaden i Sverige är lite monopolaktigt (verkar det som) med SP och skidsport som ett stort systembolag. Bättre vore om generalagenterna spriddes ut. Jag skulle vilja se åtskilda och oberoende agenter för:
JP NP
Arrows F2
Starboard Severne
RRD Simmmer
Gaastra
Fanatic
MistralNu sitter ju SP och skidsport på JP NP Simmer RRD Mistral Fanatic och sen surfcompaniet på F2 Arrows Gaastra Starboard och Severne. Detta är inte speciellt nyttigt för branschen i sverige. Nästan så man borde anmäla dem för konkurrensbrott…
Jag tror det en idé vore att bara ha Europaagenter för märken och sen kunde shopparna ta hem vad de ville. Verkar som Pro-Limit kör på detta sätt?
Men vi ska inte glömma att det faktiskt finns grymt många shoppar i Sverige idag jmf med fem år sedan.
BlaSurfersworkshop med Exocet
Vindsurfing.se med KA, Lorch
Hotsailsmaui.se med Hot, AB+,
Locs med Ezzy och Drops
Megascene med Naish Bic
Ytspänning med Angulo, Hifly och Aerotech
Surfbutiken med Challenger
Diskussionen ‘. Stöld !’ är stängd för nya svar.