Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Stooooor vågis…
-
Stooooor vågis…
Publicerad av doc på 9 augusti, 2011 vid 11:19Idag kom den.
227×64,5
98 liter
Quad
6,5kg ren customglädje. Bilder senare. Varför ha en freestyleplanka om man inte kör freestyle?Kom o kläm om ni ser mig i Lejet eller Åsa.
doc svarade 13 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 26 Svar -
26 Svar
-
Skulle vara klart intressant att få dina erfarenheter från den.
Har länge velat gå för en stooor vågis (100 liter, 62-64 bred), men blivit mer och mer tveksam med åren, faktiskt. Jag hade en Fanatic FW98 ett tag, som jag tyckte otroligt mycket om, men ångrade samtidigt inte mitt beslut att gå över till en ”riktig” vågis på 90 liter. Har numera svårt att se vad det skulle kunna ge att gå över ca 90 liter och 60 bred för min del (77-78 kg), men är trots det svårt nyfiken på hur det skulle kunna vara.
Rapport emotses därför tacksamt, ah!
-
Spännande! För oss över 90 kg finns ju inte så mkt på marknaden.
-
Nu väger jag mellan 80 och 82 efter att jag slutade missbruka smågodis, så för mig är detta ett lättvindsvapen. Jag kommer sannolikt att köra 4.8 eller 5.0 som största segel. Nån 90plussare får gärna testa den och avlägga rapport. Den har en snabb vågrocker. Har inte kikat så mycket på bottenformen ännu. Demobräda, så det är inte min egen spec men jag brukar gilla Moo så det blir nog bra…
Med Åsa som hemmaspot är det inte så meningsfullt med FSW tycker jag. Sedan jag pajade fotleden vågar jag knappt hoppa ändå. Och den här brädan skulle man haft i Gislöv häri veckan när det punkade, innan vridet kom. Det är andra gången jag stod på land med fina vågor kvar. Tredje gången gillt…
-
Kul med ny planka Doc!
Jag tänkte som du och satsade på mkt bredd. Dock mkt rocker istället och thrusters. Blev en CA TH62. Testade den i söndags på Åsa yttre. När de andra knappt kunde segla plockade jag våg efter våg ute på yttre revet. Svängde på en femöring trots 62cm bredd o 40cm OFO och ett jäkla driv i mina thrusters med assy profil. Inga problem att ligga högt på facet och smacka läpp. Känns som jag öppnade upp en ny värld i lättvind o småvågor (höft till axel)!
Hmm sorry om jag snodde din tråd men det hade varit kul om vi kunde byta plankor nångång o jämföra! Antar att din är mkt kvickare rakt fram där CA:n är lite av en kossa (dock ingen katastrof och den plockar grymt bra höjd, även i guppaläge). -
Lars_K;664940 wrote:Kul med ny planka Doc!
Jag tänkte som du och satsade på mkt bredd. Dock mkt rocker istället och thrusters. Blev en CA TH62. Testade den i söndags på Åsa yttre. När de andra knappt kunde segla plockade jag våg efter våg ute på yttre revet. Svängde på en femöring trots 62cm bredd o 40cm OFO och ett jäkla driv i mina thrusters med assy profil. Inga problem att ligga högt på facet och smacka läpp. Känns som jag öppnade upp en ny värld i lättvind o småvågor (höft till axel)!
Hmm sorry om jag snodde din tråd men det hade varit kul om vi kunde byta plankor nångång o jämföra! Antar att din är mkt kvickare rakt fram där CA:n är lite av en kossa (dock ingen katastrof och den plockar grymt bra höjd, även i guppaläge).Självklart!
Jag kommer att testa lite olika fenbestyckningar oxå. Först ut blir en klassisk K4 10+15, sedan blir det 4×13…
-
Been there, done that… ända upp till 100 liter (EVO 100, 238*63.5) på mina 70 kilo. Faktiskt till och med 117 liter när jag tänker efter (2006 Starboard Aero 117, 235*68cm). I själva verket har jag alternerat rätt rejält mellan att vissa år kört mycket på megastora brädor till att andra år koncentrerat mig på att få fart på småbrädorna istället (ofta med en 75:a som stora och något år inte större än 70 liter). Man kan lära sig mycket genom att arbeta med tekniken för att pusha runt stora brädor. Likaså är det lärorikt att tvingas vara mer nogräknad med position och linjeval för att få fart på lillbrädan i sega vågor och utan nämnvärd vind.
Vad som är bäst…. ja det beror på men jag har ju mina åsikter. Posta gärna dina erfarenheter i den här tråden när du fått testa. Det lär väl knappast bli imorgon… i alla fall inte om du tar dig lite söderut.
-
Mycket intressant, skriv gärna här Rille du med.
Kanske omvärdera till nästa år… Simmers FSW 95 (eller kanske till och med 105) med tre fenor är lockande den oxå…
-
BTW, airialen på min avatar är från en hyperlätt dag i Åsa, på inre. Hyfsat glassy… underriggad 5.3. EVO 80, 233*58.5, 39.5 tail. Inte säkert att jag kunnat göra den på en bräda som var t ex 55cm bred. Men kanske inte heller på en som var 60cm.
-
Jag gillar också volym om det inte blåser huggorm…( då är det något helt annat )
Volym:
Sällan i vägen när man rider om volymen är på rätt ställe, skönt att klättra vitvatten på väg ut…
Lite kul är att många Proffs också gillar volym; Levi kör mestadels 81-85 liters…
Brawzinho väljer större ändå när det lättar ur, kika 1:20 in i denna trailer då kör han 94 liters Quad och 5,3…verkar ju funka
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=Bcg_9LzbXLQ&feature=channel_video_title”]RAIL TO RAIL – FANATIC Trailer – YouTube[/ame]Kolla 5:19 in här också, lättvind och 94 liters Quad och 5,3
[ame=”http://www.youtube.com/user/FanaticBoardriding#p/u/1/fiy_6k6EJ0Y”]FanaticBoardridings kanal – YouTube[/ame]Och så klättrade Victor Fernandez 8-9 heat i rad med en singelfin 92liters i Klittmöller vid förra årets PWA tävling… ( kanske mest liknande förhållanden som vi närmast seglar i…)
Rob Machado säger :
“…foam is your friend…don’t be scared of it. A little bit of extra foam here and there is good for the soul… and your surfing.”
– Rob Machado -
Jo, Ola, en liten bräda är en utmaning. Men som i söndags när det var 15 vågpaddlare som mest utspritt över hela brytet var det en befrielse att ha en gedigen plattform att stå på. Man behövde ideligen korrigera sin position för att inte torpedera någon stackare men ändå få till några svängar på det som blev över. Med en liten planka i lättvind är det nästan omöjligt att komma i rätt position. Sen underlättade det ju att acca som en raket efter man skar upp backside och droppade ner i vågen. Fet häck och thrusters is the shit helt klart.
-
Hmm. Vi får se. Poängen är att ibland funkar det bara inte att guppa på min 80-litare. Nu får jag 16 plusliter. Jag har ju tidigare kört Naish Hybridwave 96, 62 bred och jag visste att jag gärna vill ha lite större än så. Vi får se om det här blir för mycket. Jag beställde i tron att det skulle komma en 230×63… Så kan det gå… Spännande…
-
Du kommer helt säkert ha nytta av brädan. Du har ju också 10 kilo mer än mig att sätta till (trots att jag fortfarande har kvar smågodismissbruket). Och som sagt, jag har haft en hel del bra vågridning även med jättebrädor.
Det som kanske händer blir att det helt enkelt blir lite opraktiskt att släpa runt på brädor som får ett för litet användningsområde. Jag skulle säga att ju mer man avviker från en slags standardstorlek, desto mindre blir användningsområdet (i betydelsen att brädan får ett smalare och smalare hastighetsregister på vågen där den funkar bra).
Men det är ju också så att ju bättre ens allroundbräda är (i betydelsen att den funkar i många förhållanden) desto enklare blir det att unna sig en slags ”extremvariant” vid sidan av.
-
Lars_K;664952 wrote:Jo, Ola, en liten bräda är en utmaning. Men som i söndags när det var 15 vågpaddlare som mest utspritt över hela brytet var det en befrielse att ha en gedigen plattform att stå på. Man behövde ideligen korrigera sin position för att inte torpedera någon stackare men ändå få till några svängar på det som blev över. Med en liten planka i lättvind är det nästan omöjligt att komma i rätt position. Sen underlättade det ju att acca som en raket efter man skar upp backside och droppade ner i vågen. Fet häck och thrusters is the shit helt klart.
Yttre Åsa i lättvind och kanske lite cross on är definitivt ett av de mest ”storbrädeskrävande” ställena i Sverige. Inte för att det är svårt att ta sig ut eller svårt att ta höjd utan för att det helt enkelt är så extremt avgörande att man lyckas generera fart i bottensvängen. Endast lite extra bredd hjälper.
Torö i lättvind är t ex en liten annan sak, där kan det vara lurigare att ta sig ut så att det är praktiskt med en stor bräda av den anledningen, men väl på vågen finns det helt enkelt lite mer plats. Så även om jag även där föredrar lite mer bredd i brädan när det är lätt så upplever jag det som mindre kritiskt.
Logga in för att svara.