Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stoppa INTE in brädan i Bastun!!

  • Stoppa INTE in brädan i Bastun!!

    Publicerad av Johan!! på 16 oktober, 2003 vid 23:15

    Tänkte bidra med ett allmänt tips.
    Man lär sig av sina misstag. Jag kände att brädan var ovanligt tung baktill.
    Då kom jag på att en liten bastukur för brädan skulle dra ur all fukt (öppnade dock luftskruven först).

    Jag ställde termostaten på 50C och la brädan på min favoritplats för att den för en gångs skull skulle få njuta av lite värme. När jag kom för att titta till den en timme senare så låg värmen på 70C och så hörde jag att det liksom kokade inuti brädan.
    Vid en närmare titt så såg jag att det bubblade ut ett skumliknande material från flera sprickor som hade uppstått. Under brädan låg det en pöl som det stank skit om.

    Ojojoj, ut med brädan.

    Nu är den stora frågan om detta har påverkat brädans hållfastighet. Brädan känns nu när den kallnat inte mjuk, den har dock flera nya sprickor som jag får laga. En liten bubbla på undersidan har också uppstått.
    Kan den ha släppt från kärnan? Borde den inte blivit mjuk i så fall? Hoppas det finns några kunniga plastsurfare här.
    Här är en bild på en av sprickorna där det bubblade skum ur:

    //Johan

    orre svarade 20 år, 11 månader sedan 13 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 oktober, 2003 vid 23:30

    ojoj… big trouble..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 oktober, 2003 vid 23:41

    Några frågor?

    Vad är det för bräda?
    Och varför skulle brädan in i bastun?

  • Johan!!

    Gäst
    16 oktober, 2003 vid 23:52

    Brädan är en Fanatic Skate från 99.
    Och att den skulle in i bastun berodde på att jag misstänkte att det hade kommit in vatten i brädan och då skulle vattnet kondenseras av värmen. Skulle nog fungerat om det inte var så varmt i bastun.
    Att brädan skulle vara så känslig för värme hade jag ingen aning om.

    //Johan

  • otg

    Medlem
    17 oktober, 2003 vid 00:31

    låter jäkligt skumt att det skulle börja koka i brädan..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 oktober, 2003 vid 06:50

    säg så här frigolit börjar smälta vid ca 60 grader. Gör ett hål längst upp och låt vattnet rinna ut i 55 grader /Benke

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 oktober, 2003 vid 07:00

    Kanske går att torka ur den i micron, får väl dela den i mindre bitar först bara.

  • andreas-t

    Medlem
    17 oktober, 2003 vid 07:00

    Brädans kärnmaterial brukar ofta vara något slags polystyren-skum. Polystyren har en låg smälttemperatur (Tm) (då kristallerna i polymeren smälter)och en ännu lägre glastemperatur (Tg) (under vilken även de icke kristalliserade delarna av plymeren stelnar). Det kan räcka med 70-80 grader för att polystyrenskummet ska mjukna och börja expandera, vilket antagligen är vad som har hänt i din bräda. Sedan har trycket blivit så högt i brädan att den spruckit upp där den är som svagast. Ofta sätts väl brädorna ihop av två halvor, som limmas ihop (?) och då kan jag tänka mig att det spricker i limfogen. Ang. bubblan på undersidan, hur ser den ut? Jag har svårt att tänka mig att täckskiktet (glas/epoxy el. kol/epoxy) skulle påverkas nämnvärt av värmen, men om skummet under expanderar kraftigt, så skulle det kanske möjligen kunna bukta sig lite utåt av trycket. Eller är det kanske det kosmetiska ytskiktet utanpå täckskiktet som bildat en bubbla?

    /Andreas

  • s

    Medlem
    17 oktober, 2003 vid 07:15

    OJ, OJ, OJ!!!!

    Hoppas du har en bra drulleförsäkring! Det gick nog lite för fort det där. Och var lite för varmt! Förresten – kan du inte ta det på hemförsäkringen? Den var ju trots allt inom hemmets fyra väggar…
    Jag tror också på teorin om att skummet i brädan tagit skada. Och tyvärr så är nog inte det så lättlagat utan det är nog bara att, antingen plasta ihop sprickorna, be en bön och sluta känna efter om brädan känns annorlunda då du seglar, eller köpa en ny…

    Nyttig erfarenhet! Bra att du delar med dig av den.

    /Staffan

  • skarabe

    Medlem
    17 oktober, 2003 vid 07:22

    Tråkigt som fan med brädan – kunde lika gärna varit jag som gjorde detta misstag. Tack för att du delar med dig. Det är tyvärr inte lönt att du försöker med hemförsäkringen. Windsurfingutrustning täcks inte av denna. Det är precis som för golfutrustning, du behöver en särskild objektförsäkring för surfprylarna – även om du har dem hemma.

  • brutus

    Medlem
    17 oktober, 2003 vid 07:42

    har hört talas nå’n stans om att sätta dammsugarslangen till den öppna luftskruven, men har aldrig behövt testa…

    Någon som vet hur det funkar?

    Trist med brädan för dig o tack för tipset! Själv förvarar jag ju våtdräkten o diverse prylar i bastun pga brist på bättre utrymme för tillfället, bäst o börja dubbelkolla att bastun e tömd innan jag sparkar igång den! shocked.gif

    /m

  • hermanjansson

    Medlem
    17 oktober, 2003 vid 08:06

    J-kligt tråkigt när sånt här händer!
    Bra att du varnar oss. Har flera gånger vart på väg att lägga in brädan i bilen för att “koka” ur den.
    En varm sommardag kan nog temperaturen komma upp i alla fall i 60 grader i en bil.

    På Divinycells hemsida kan man läsa att deras vanligaste PVC skum har en “operating temperature” på -200 C -> 70 C
    men att det normalt sett ska klara 80 grader. Det måste vara något annat material som har sipprat ut!?

    Är det någon som har erfarenhet av vattensprängning?
    Blir lite orolig nu när mina brädor står på balkongen och det börjar frysa till.

    /Herman

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 oktober, 2003 vid 10:30

    själv skulle jag laga en bräda en gång,
    epoxyn var dålig och ville inte härda i 20C
    så jag satte in den i bastun, gissa vad
    som hände, brädan blåstes upp som en ballong
    på vissa ställen, delaminerade så jag fick laga
    även detta, fast utan bastun då.

  • karapp

    Medlem
    17 oktober, 2003 vid 12:28

    Det var inte stropparna som var blöta och därför brädan
    var baktung???

    Testa och sug med munnen i luftskruvshålet, får du vatten i
    munnen (typ nån droppe) har du nog vatten i brädan…

    Och är det nån som vet hur det är med brädor och minusgrader, kan man lämna brädan i bilen under natten (när det är minusgrader) och fortfarande sova lungt???

  • wahine

    Medlem
    17 oktober, 2003 vid 15:01

    Har du en schysst hemförsäkring med allrisk så bör du få ut det. Mitt försäkringsbolag brukar betala ut för det mesta som jag ställer till med.

    Bastubad suger:)
    //N

  • the_novice

    Medlem
    17 oktober, 2003 vid 15:22

    Det kräver väl isåfall att man har oturs/klumpighets försäkring?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stoppa INTE in brädan i Bastun!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.