Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Stor eller liten bräda för nybörjare?

• Stor eller liten bräda för nybörjare?

Publicerad av anonym-anvandare på 5 augusti, 2003 vid 06:53

Är det att rekommendera ett köp av en storbräda om man är nybörjare? Jag har en ganska liten bräda och det är väldigt svårt att få åka lite längre sträckor eller att ta höjd. Det känns som att jag hade kunnat få lite mer kvalitetstid på brädan om den varit större.

Anser ni att det är värt pengarna eller växer man ur den för snabbt?

malmsten svarade 21 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • melker

Medlem
    5 augusti, 2003 vid 06:55

Skit i större bräda. Har du bara tillräckligt tryck i draken så åker du på en skateboard om det skule vara så. OCH ja du kommer tröttna snabbt på din stora bräda.

• wipeout

Medlem
    5 augusti, 2003 vid 08:01

Det är inte fel att ha en stor bräda. Ofta så blåser det för lite om man bara har en eller två drakar och då kan det vara bra att kunna ha en liten pråm att stå på. På så vis utökar man ju surfmöjligheterna.

Visst är det roligare med en stubbie men en stor bräda är roligare än att sitta på stranden…

• anonym-anvandare

Medlem
    5 augusti, 2003 vid 08:26

Vill man ha mer tid på vattnet, så är det inte så dumt att ha en större bräda. Särskilt med tanke på att stora brädor går att få tag på rätt billigt. Har man gott om pengar är det väl bara att köpa en redig 20-kvadratare för 14000 kronor, har man lite mindre pengar, så kan man ju köpa en gammal 2-metersbräda för en tusenlapp eller två istället. Har man ännu mer pengar är det ju bara att köpa både och 😉

/Rasmus

• anonym-anvandare

Medlem
    5 augusti, 2003 vid 09:54

Hur stor e en stor bräda????
    jag skulle vilja säga >160… eller?
    160 – 140 = normalt
    <140 = liten

Skall man börja kite’a så är väl 160-150 en bra början som man kan fortsätta åka på.

/ N

• malmsten

Medlem
    5 augusti, 2003 vid 10:20

För nybörjare är det bra med en ”lättseglad” bräda, men den behöver inte vara för stor. Jag rekommenderar TT 155×39 med medelrocker och en inte för ”fyrkantig” outline, plus lite sjysst flex för mjukhet. Den går utmärkt att lära sig på om man har lite balans och kanske provat wakeboard från början. Jag kör en liknande när vinden är skakig och droppar under 4 m/s mellan byarna. Då kan man åka tidigt, håller lätt höjden, den går stabilt i choppen man har fortfarande fart och är inte begränsad i hopp m.m. så den är fortfarande grymt kul ”softarbräda” även om man kiteat några år.

När man blir duktig på höjdtagning och lättvinds-kitening med liten bräda spelar längden mindre roll tycker jag om bara vinden håller sig konstant över 4m/s och man har en bra lättvindskite. Bredd, rocker och outlinen däremot gör stor skillnad. Om man har för mycket rocker, för smal bräda och rundad outline tappar man bärkraft och fart i lättvind och sjunker ner om brädan är för kort.

Men i jämn vind och inte för mycket chopp åker jag lika tidigt med min fyrkantiga 120 som med min 148. Går väl lite långsammare och är större ansträngning dock eftersom den lilla brädan är mindre självgående och man måste styra den mer med benen. Enda fördelen för min del att bara köra kort bräda även i lättvind är att man känner igen sig bättre om man har samma bräda hela tiden. Och så är den enklare att bära omkring på 😉

Har hört att en del av de bästa kitesurfarna har bara korta, breda, fyrkantiga brädor, men med olika rocker för olika vindar och kites. Hörde t.ex. att Aron Hadlow körde så för någon månad sen.

mvh
    /Jonas
    Kör på och säljer
    Cyclone brädor och F-one kites
    070-7309199

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Stor eller liten bräda för nybörjare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.