Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › stor eller liten fena?
-
stor eller liten fena?
Publicerad av enkel på 14 januari, 2004 vid 12:20Jag har förstått betydelsen av fenor. Att man skall ha en
mindre fena med mindre segel och när det brallar i.Men jag undrar hur det är med motsatta förhållandet.
Hur stor betydelse har det om man har för liten fena?
Tappar man framåt-drivkraften och driver mer med vinden, eller?Men vad skulle ni välja: (Om ni blev tvungna)
En för stor fena eller en lika mycket för liten fena?enkel svarade 21 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Du har helt rätt i vad du säger. Har du för liten fena kommer du ha jobbigt att ta höjd. Brädan kommer att pressas med vindriktingen.
Svårt att säga vad man skulle välja. Beror på vad du har för segel och vilka förhållande du åker i. Själv skulle jag behöva en större fena, men det är så sällan jag åker med det stora seglet, så därför ligger jag lågt där så länge.
-
Det beror på din seglingsstil och vilka brädor samt segelstorlekar du kör.
Om du seglar slalom/race eller liknande så seglar du ”på fenan”, dvs. att du tar stöd mot den då du höjdar etc. Jag har inte så stor erfarenhet av detta men när jag har testat är det en annorlunda känsla. Man måste lita på fenan helt enkelt. Och den ger ett fantastiskt grepp (om det är rätt). Jag tror det är mycket mer kinkigt med vilken fena och storlek du har här. För liten ger nog inte alls rolig segling.
(Speed är ju riktigt kul! Jag förstår Speed Janne och de andra fartstinna seglarna i Fiskebäck! Det är kul att segla fort!)Om du däremot seglar våg/freestyle så seglar du mer ”på kanten”. Förenklat kan man säga att du kantställer brädan och ”svänger” upp i vind hela tiden för att ta höjd. Inte optimalt för fart och så – men det är ju våg och freestyle! Då är annat viktigare än att ta max höjd och ha max fart.
Fenans storlek har alltså inte så stor betydelse för om du tar höjd eller inte. Du kan därmed köra på en ”för liten” fena och fortfarande ta höjd.
En större fena gör dock att brädan ”lyfter” bättre i aktern. Du märker inte av det i höjdtagningsförmågan eftersom fenan fortfarande är för liten att stödja sig mot – du seglar fortfarande ”på kanten”. Men du märker att du planar upp lite tidigare eftersom fenans lyftkraft hjälper upp brädan ur vattnet. Däremot kan en sådan fena bli otymplig då du kommer till manövrarna. Den är för lång och stor. Det är dessutom obehagligt att segla med en för stor fena då du tar fart för att göra ett trick – speciellt om den är så stor så att du mer måste koncentrera dig mer på att hålla brädan rätt i vattnet än att koncentrera dig på vilket trick du skall göra. Inte bra. Fenan kan också göra så att brädan blir mer svårsvängd i manövrarna. Därför – så liten fena som möjligt.Nu har det funnits korta och breda freestylefenor på marknaden ett par år. De är bra för freestyle, enklare att hoppa loss, enklare att slajda etc. som är viktigt i freestyle. Men tro inte riktigt på försäljarna som säger att en 19 fena motsvarar en 27:a eller liknande. Att du får samma höjdtagning etc. Det får du inte. Du kan ta stora segel på en liten fena, det tycker jag de är bra på. Men det är fortfarande så att en längre fena ger mer lyft och tidigare planing än en kort. De korta och breda fenorna brukar också vara lite tjockare för att kompencera längden (du kan ha en större infallsvinkel utan att få spinout med en tjockare fena) – det gör att de ibland kan upplevas som att de inte riktigt ”släpper”. Nu är detta kanske inte något som alla lägger märke till, det beror ju på seglingsstil, teknik och allt annat. Jag kanske har en seglingsstil som inte passar dessa fenor… Jo, det har jag – för de är fortfarande favoriten bland freestylefenor även om jag har en 27cm som jag lägger på då det är tveksamt drag för 6.2. OCh jag får framförallt säga att detta med fenans längd påverkar mest på större segel över 6kvm. Under 5.5 kvm kan du använda mycket små fenor utan att det påverkar dina planings och höjdtagningesgenskaper nämnvärt.
(Sedan påverkar ju kanternas utformning och bottenkurvan allt detta också – men det kanske du kan fråga Dr.Helenius om 😉
/Staffan
-
Jag får tacka för det utförliga svaret.
Lite klarare har det blivit. Om man kör våg/freestyle, så skall en liten fena som möjligt användas, så länge det funkar att köra med.
Med om man skall speeda så bör man vara mer nogrann, och ju större segel ju viktigare är det?Eller har jag fel?
Jag vet inte riktigt vilken kategori jag tillhör men, har kört en gammal slalom, och nu införskaffat en freeride på 112l. Väger ca 75 kg. Men jag tror det blir mest att bränna på rakt fram..
-
Jag tänkte mer generellt liksom.
Men jag har 6,0 och 7,5. Skall skaffa ett mindre runt 5,0-5-2.
Logga in för att svara.