-
Stor fish till en nybörjare?
Tja! Ledsen att fortsätta spammet med “hjälp mig med bräda”-trådar men jag behöver lite konsultation inför ett köp 🙂
Jag skall nu köpa min första surfbräda, och jag överväger att köpa en fish istället för att gå på en större fun-/longboard som många rekar. Min tidigare surfkarriär består av 4 dagar i Norge på en NSP Fish 6’4 blandat med en mindre Gun som jag fick låna av en kompis som köpt på Bali. Jag är familjär med andra brädsporter och är efter min testvecka otroligt sugen på att skaffa en egen surfbräda. Jag är 185 cm lång och väger ca 71 kg. Jag har lärt mig att stå upp på brädan och kanske en början till att svänga lite.
Jag har kollat in en 7s Super Fish som går att få till ett resonabelt pris, och min fråga är: är det dumt att börja med den här typen av bräda? Jag har läst en del om den och recensioner säger att den skall vara relativt nybörjarvänlig då den flyter som en kork. Om det inte är en dum idé, skall man satsa på 6’3 eller en 6’8? Finns det en nackdel med att köpa en för stor fish? Jag har fått känslan att man inte köper fishar som är jättemycket längre än sig själv, då köper man en funboard istället. Stämmer det? Dessutom såg jag en recension på youtube med en kille från GSI som sa att super fishen är så “buoyant” att man kan gå ner ett par feet från vad man är van vid.
Frågan var alltså: Vad tror ni om att köpa en 7s Super Fish som förstabräda, och om ni tror på det, skall man satsa på en 6’3 eller en 6’8?
6’8:an heter trots allt XL och marknadsförs som “if you’re a little bit bigger…”. Tacksam för svar :tongue:
Logga in för att svara.