Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › STOR vagis
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
STOR vagis
nzswe svarade 18 år sedan 16 Medlemmar · 43 Svar
-
Ola H. wrote:NZswe: Angående EVO 74, vilken fena kör du. I de förhållanden du beskriver kan man gå upp rätt mycket i fenstorlek om man vill mjölka ut lite extra effektivitet ur brädan. Med rätt fendesign skadar det inte brädans svängegenskaper så mycket. EVOn svängs liksom med railen och helst med en del framfotstryck, så den är inte så kritisk för större fenor.
Jag kor EVO 74 2003 med en 22cm Drake rod fena (ACID’s) den ar lite tjockare och funkar bra i on/cross shore, den vore kanske battre med en mindre fena nar jag jor 3.7 -4.2m men det ar ocksa valdigt svart att fa tag i fenor speciellt drake i NZ.
EVO’n funkar som sagt bra med 5.3m men nar det gusty marginal 5.3m i cross off shore da ar det inte sa roligt, darfor funderar jag pa en brada vagis,FSW som har sweet spot runt 5.3m -5.7m. Man kan tycka att volymen ar viktigt att titta pa nar man bestammer sig, och det kan lata att man tycker en EVO 74 ligger nara en FSW 86 eller AB+ 87.
Hur stort ar problemen med AB+ 2004 87 liter hallbarhet? Ar det nagot serial number man kan kolla eller liknande. Det later lite riskablet att kopa en AB+ andra hand brada da…Ola H, hur ar en Kombat som en 5.3m -5.7m sweetspot brada i vagor head hight bade snabba cross off shore och lite langsamma on shore mush?
Jag tycker att kombat verkar lite tunga brador eller? -
NZswe: OK, den röda Drake 22 är att betrakta som en stor fena och om det är den du kör tror jag tror inte du kan få ut mer av brädan genom att välja större fena (jag skulle säga att den i “storlekskänsla” motsvarar den nya Drake Natural 24).
Om du jämför en E74 med en FSW på dryga 85 liter så tycker jag absolut inte brädorna ligger för tätt. Det kommer skilja mycket i hur enkelt det är att få igång brädorna med en 5.7:a och även en 5.3:a om man väger som du.
Jag har själv en Kombat 87 som troligen är den storlek du söker. Personligen gillar jag EVO bättre i vågor, men på ett sätt kan man säga att K87:an är den bästa brädan jag har. Den är otroligt lättkörd, har ett brett register både av segelstorlekar och av förhållanden och seglingsstilar som den funkar med och den sitter i svängen på att helt otroligt skönt sätt. Dessutom är den med vågbrädesmått mätt snabb och planar tidigt. 5.3-5.7 är helt klart inom Sweetspot, även för dig som väger lite mer än jag. En liten nackdel för dig är möjligen att brädan till 07 bara kommer med en fena. Den fenen är iofs bra, men det är en crossoverfena snarare än en ren vågfena vilket är vad du bör ha (en Drake Natural 25 skulle jag rekomendera till 5.3-5.7 och Kombat 87).
Kombat är troligen en av de mest våginriktade fsw-brädorna (rockerkurvan är i princip samma som Pure Acidbrädorna) och det är därför den ligger så bra i sväng. Dock går det inte att jämföra den med en EVO. Brädans naturliga svängradie är mer utdragen och om man vill gå vertikal måste man jobba lite mer både med teknik och kraft. För mer “carve-inriktad” vågridning är den dock utmärkt och så länge det inte går rejält fort så funkar minst lika bra som en mer utpräglad (klassisk) vågis typ Pure Acid. Vid hög fart betalar man dock ett pris för den bredare tailen i forma av en mer tungjobbad toppsväng.
Min K87 väger 6.45 kilo. Vet itne om det är att betrakta som tungt, men det kan vara värt att veta att Starboard bygger Kombat så stark som möjligt, precis i samma konstruktion som vågbrädorna. Andra fabrikanter lägger lite tunnare laminat på sina FSW och då blir de förståss lättare.
Om du funderar på att köpa en ny bräda (Starboard) skulle jag fundera lite på en EVO 90 också, i alla fall om du gillar hur din 84 känns på vågen. Som det låter av din beskrivning är det en ganska utpräglat vågridarställe du seglar, dvs det är inte så mycket B&J och hopp. I mitt tycke är den är perfekt bräda för lite halvsega vågor (guppa ut, rida in). Men å andra sidan nämner du ju att du också vill ersätta en Carve och segla B&J, och om detta är något du prioriterar så är troligen ändå Kombat en bättre kompromiss.
-
spinout wrote:Några fler som har erfarenheter av stora vågisar/freestylewaver? Funderar själv på en EVO90, RRDCult99 eller RRDFSW101 efter en tur till Irland nyligen där vågorna var grymma men vinden svag. Det var tuffa ut långsamt genom vågorna och rida in som gällde. Själv blev det en del tid på stranden medans lättvindsräkorna hade sitt livs bästa sessions. Problemet är ju att man behöver en del volym för att inte sjunka igenom helt (väger 95kg) på vägen ut, men på vägen in kanske det inte är så kul med en 62cm bred freestylewave?
Hoppar in här bland alla små räkor som tycker 80 liter är stort. Väger själv 90 och kör en Wavecult 92. Denna bräda är helt perfekt för mig. Förra året körde jag en Tabou Pocket wave 85 i tron att den lilla extra bredden jämfört med en tradionell lika stor bräda skulle ge lite extra bärighet…bullshit! OK att den tar lite större segel men det blir inte lättare att guppa ut.
Min regel efter mkt testande är att köper du vågbräda för segling i Sverige så köp en som bär dig. dvs 80 kg = 80 liter. Jag skulle eventuellt kunna tänka mig att ha en mindre vågis när det är full pung i 4.2 men när jag kör 4.2 så blåser den ca 16-20 m/s och det gör det inte ofta…
-
Det blir inte lättare att att välja storlek på vågis när man inte vet vad som skiljer sig åt mellan storlekarna mer än volymen. Det verkar ju inte vara bara att tillverkarna skalar rakt av upp eller ner mellan storlekarna. Längden skiljer sig ju ofta inte lika mycket som volym och bredd, ibland är det t.o.m. exakt samma längd men olika volym och bredd i en och samma serie. Och EVOs t.ex. är väl om jag har fattat saken rätt lite olika shapeade beroende på storlek, t.ex. olika mycket rocker? Någon som vet varför och om det är samma sak med andra märken? Riskerar man att få en mer freewavebetonad shape om man köper en stor vågbräda?
Sen är det ju det här med volym och bredd. I surftidningarna så snackas det ju en del om det är bredd eller volym man ska titta på och om virtuell volym. Senast läste jag dessutom om att man bör köpa en mindre volym om man väljer en stubbie framför en klassisk vågshape, vilket är lite skumt eftersom de flesta tillverkare säljer stubbies i större storlekar volymmässigt än deras klassiska shaper.
Det som känns att man behöver som tungviktare är ofta just flytkraften. När man väl har fått en våg som gör att man kommer upp i planing borde inte seglarens vikt spela så stor roll längre och det är väl tveksamt om en tyngre seglare behöver särskilt mycket extra bredd jämfört med en lättare seglare. Det jag tycker jag har märkt när jag seglar med en ca 30kg lättare polare är att när det blåser på är typ 70liter schysst för honom och 80liter för mig. Flytkraften i brädan känns dessutom helt irrelevant när man har riktigt bra tryck i seglet. Tar vinden slut kan lättvindsräkorna köra bekvämt med 80 liters vågis medans en tungviktare behöver typ 110 liter för att inte ha vatten upp till midjan när man tuffar ut. Om man ville ha exakt samma bräda men anpassa för olika tyngd på seglare borde man kanske egentligen främst ändra brädans tjocklek, snarare än bredd?
Its a jungle…
Men konfens teoretiker kanske kan reda ut det här och ge oss den perfekta guiden.
-
Några tillverkare gör som du säger och har mer lättvindsorienterade bottenformer på de större storlekarna, men jag tror inte alla gör så. Några har samma rockerkurva genom linjen.
När vinden saknas räknas endast flytkraften men så fort du har vind ha bredden oehört stor betydelse för planingen.
De minsta stubbisarna ligger väl på ca 68-72 liter (undantag Evo62) medan e traditionella minstingarna ligger på 61-64 liter. Jag tror rent generellt att de som köper traditionella vågbrädor är duktigare rent tekniskt och därför kan de köra mindre brädor och köper dessa. Jag tror inte det säljs speciellt många brädor i den minsta storleken dock. Stubbiesseglaren oftare är medelduktig och kan behöva lite storleks marginal, dvs större storlekar.
I år har ju flera tillverkare minskat våglinjen med en brädstorlek, troligtvis pga kostnad vs försäljningvolym.
/Magnus -
Faktum är att är man stor så har man ett jäkligt begränsat utbud. Idag finns det vad jag vet bara en tillverkare som har en trad på 90 liter och det är Naish. Jag känner mig lycklig som fick tag på en wavecult 92 -06 då den “bara” är 60 bred. Nästa år är den 62 och det känns lite för brett för att funka som allroundbräda även om man är stor. Ångrar fortfarande att jag sålde min waveone large….249x 57 90 liter helt GRYM!
-
Fördelen med stubbie-brädor är att man kan gå ner ganska kraftigt i volym och fortfarande ha ett brett segelregister. Själv väger jag 85 kg och kör med en Evo 74 med framförallt 4.2-5.3 m2. Pga bredden på 56cm kan gå till 5.7m2 om jag vill men det är inte optimalt (dock med större fena). Hade jag haft en klassisk vågbräda på 74 liter hade jag använt den betydligt mindre. Naturligtvis har jag vatten till midjan då vinden dör och den kan vara lite “on-off” då det är väldigt byigt men o andra sidan är belöningen så mycket större när man kör en liten stubbiebräda jmf med en större dito. Tidigare hade jag en Evo 80 ´05 som blev lite stökig med drag i 4.7:an och jag tycker att min Evo 74 är mer allround och faktiskt bättre anpassad för min vikt. Naturligtvis saknar jag volymen då det blåser 5.7m2 men å andra sidan har jag en FW98 då istället. Hade dock varit mkt intressant att testa Evo 90 som en lättvindsbräda (samma bredd som min FW)…..
-
WaveOne är en riktigt lyckad shape i alla storlekar! Hade själv en small och har inte hört någon negativ kommentar om någon storlek, XS-L.
De var större i volymen än vad specen angav, ca 5 liter läste jag i en tysk test. Kanske därför du gillade den, förutom att shapen var grymt fin. Snabb, lättplanad, svänger bra och är ändå rätt lugnt i vattnet.
-
OK, en inbjudan till teoretiserande….en allt för stor frestelse för mig. Jag har under några år haft tillgång till väldigt mycket brädor. Det har gjort att jag har experimenterat väldigt mycket mer än vanligt med storlekar, dvs kört stora brädor av olika slag med små segel och omvänt (små brädor med stora segel hade jag ifos en del erfarenhet av innan…)
Först volymaspekten. Jag har tre sätt att se på detta:
1. Fysikalisk vy: Om man skall jämföra volymer så är det mest relavanta måtten kvoten mellan brädans volym och vikten (eller massan som det heter inom fysiken…men vi skiter i det va?) på hela ekipaget. Grovt räknat motsvarar då 70 liter för Spinouts lättviktspolare på 65 kilo runt 95 liter för Spinout själv (95kilo). 80 liter för lättvindsräkan motsvarar ca 108 liter. Omvänt skulle 80 liter för spinout skulle motsvara ca 60 liter för 65-kilosseglaren. Så, själva “sjunkeffekten” för den tunga seglaren är lite mindre än vad man tror om man bara räkna “minusliter”.
2. Psykologisk vy: Efter att i många år kollat på vad olika stora seglare kör för brädar och hur deras val påverkar deras segling så verkar det som stora seglare kör mindre brädor och små kör större. Detta tror jag inte bara beror på utbudet utan mycket på en slags vana. Dessutom tror jag lätta seglare i början av sin “karriär” upptäcker att de har lätt att plana och sedan identifierar sig med en seglare som planar tidigt och därmed inte gillar att ha för lite bräda. Med tyngre seglare blir det tvärtom.
Jag tror 1 och 2 inte bara påverkat seglare utan också genom åren lopp shapers bild av hur stora brädor bör vara. Jag tror själv det är fullt möjligt att bygga bra vågbrädor på 105 liter. Givetvis kommer de även (för 95-kilosseglaren) få ett mindre register än en mindre vågis, snabbt blir stora i mycket vind eller på en snabb våg, men det är ju inget konstigt med det. Det är ju samma sak med en 80-litare för en 65-kiloskille.
När det gäller huruvida man kan välja en stubbie mindre eller ej och huruvida det i så fall är en fördel kan man ju se det från två håll. I en mening är det ju bra med mycket volym förutsatt att den inte stör. Bra med reserver helt enkel. Ur det perspektivet är det ju _sämre_ om man tvingas välja sin bräda (stubbie) mindre. Dock är jag tveksamt till om man verkligen _skall_ välja en stubbie mindre. I all fall tveksamt till detta som generellt råd. Jag menar att det beror på vilken bräda men funderar på (vilken stubbie, mer exakt). Om man bara inriktar sig på hur brädan fungerar på vågen tycker jag dock det är rätt tydligt att man (volymmässigt och breddmässigt) kan välja en stubbie (och fsw) lite mindre än en klassiska vågis utan att förlora effektivitet på vågen.
När det gäller val av storlek så har jag gjort erfarenheten att det för varje brädmodell finns en storlek som är maximalt allround. Det jag menar är att det finns en storlek som ger större segelstorleksspektrum än större respektive mindre brädor gör. Om man t ex väljer en större bräda än sin “allroundstorlek” vinner man bara ett uns mot större segel, men tappar lite mer när det gäller hårdvindsregistret. Vad som är rätt “allroundstorlek” varierar lite med brädmodell, men att börja kolla på den bräda som ligger närmast sin egen kroppsvikt. Att just denna storlek oftast funkar tror jag beror mindre på just volymen i sig utan snarare är det en slags tradition och tillverkarna tänker nog ofta att 75-litare skall passa en 75-kilosseglare, 90-litaren en 90-kilosseglare etc. Därför är det ofta så som Spinout antyder. De stora brädorna har ofta lite mindre rocker och aningens justerad shape för att bättre passa tyngre seglare. Jag tycker inte man skall se detta som att brädan är på något sätt sämre utan den som shapat brädan har helt enkelt använt sina erfarenheter för att, precis som de gör med de mindre brädorna, shapa en så bra bräda som möjligt utifrån de designskriterier som satts upp.
Jag tror absolut inte man skall hänga upp sig på någon eller några centimeter hit eller dit i bredd. Givetvis kan det finnas situationer då tillverkaren ändrat inriktning på en linje och gjort den bredare för att göra den “mindre radikal”. Om man då ville ha en radikal bräda så har man så att säga förlorat. Om dock målet med brädmodellen är detsamma (samma designkriterier) så är jag helt säker på att 1-2 extra cm i bredd lätt kan uppvägas av andra justeringar i shapen.
Av skäl som antyds ovan tror jag själv inte på att bara göra en bräda tjockare för att anpassa den till tyngre seglare. Det kommer nämligen påverka två viktiga aspekter som rails (superviktigt, oftast mer avgörande än mindre justeringar i bredd) samt tjockleken i sig (tjockare bräda ger märkbart sämre känsla).
Så, hur väljer man då bräda eller brädor. För det första tycker jag man kan skita rätt mycket i måtten. Man kan använda dem till att hitta någorlunda rätt, men sedan är det betydligt bättre att be om brädmodellspecifika råd på lämplig konf. Varför använda grovhuggna tumregler när det går att få rätt så exakta personliga råd (svårigheten i rådgivningsproceduren handlar oftast om att ta reda på vad man som köpare vill prioritera)? Oavsett om man väljer efter volym eller efter bredd kan felmarginalen motvara +- en brädmodell, och personliga råd kan minska denna felmarginal avsevärt.
Om man skall ha två brädor handlar det för de flesta om att fundera på om de skall vara av samma typ eller om man skall satsa på ett “blandäktenskap” (typ trad-stubbie, stubbie fsw, trad fsv etc). När man väl gjort det valet och dessutom vet vilka segelstorlekar man kommer köra brukar det gå rätt snabbt att hitta rätt. Dock har både Oscar och Spinout rätt i att för riktigt tunga (eller riktigt lätta) seglare är valmöjligheterna avsevärt mindre.
-
En sak jag vill lägga till är att det finns ganska mycket man kan göra för att segling med små brädor ska gå bättre. Vi små seglare sjunker också ner till midjan i vattnet på vissa av våra brädor men det finns massor av faktorer som påverkar hur lätt eller svårt det är att segla en riktigt liten bräda.
En av de viktigaste är vilken form man är i. Om två seglare väger lika mycket men en är vältränad och den andra inte så kommer den vältränade ha lättare för att hålla sig flytande, segla med större komfort på en väldigt liten bräda och sjunka igenom senare. Jag har sjunkit till midjan på en bräda med 110-120 liters volym och jag har seglat en bräda med kanske 65-75 liter i formulavind. Jag planade inte och brädan var delvis under vattnet, men jag tog mig hjälpligt fram. Huvudskillnaden var att i ena fallet var jag vältränad, i andra fallet otränad och småplufsig.
-
Hur bar du dig åt för att sjunka till midjan på en 110-120 liters om du är en liten seglare???
-
De gamla vanliga “Knepen”. Stå på fel ställe, kass bålstabilitet, kass teknik och så vidare.
-
Jag testade min stora rrd freewave L(97l) i apelviken för några veckor sedan då det blåste ganska mycket och den fungerade inte alls. JAg hade inget grepp i svängarna då man seglade snabbt kanten bara studsade ur, på min 70liters vågbräda skulle jag kunna svänga så snävt och fort jag vill. Är det främmst skillnaden mellan en freestylewave bräda och en ren vågbräda som är avgörande eller är det volymen. Skulle vilja ha en 80liters bräda med samma grepp som en 70 litersbräda.
-
Safesurfer: Du skriver inte vad du väger vilket kan spela viss roll i sammanhanget (men jag gissar på 70-75 kilo). Jag tror att det både var storleken och designen som spökade. En freestylevågis (speciellt de som är mer våginriktade bland dessa) kan klara förvånansvärt bra förhållanden (typ Apelviken). Relativt en riktig vågis bör man dock välja dem lite mindre eftersom den bredare tailen (och ibland rakare rockern) heöt enkelt gör dem svåra när det brallar i. Så, din FSW 97 blev nog för mycket på alla sätt. Hade det varit en 79 FSW hade det kanske funkat, men även en sådan kommer snabbare nå sin gräns än en 79-liters vågis.
Om man vill kombinera stor volym med bra kontroll i hårdvind är en vågbräda av “traditionell” typ troligen det bästa du kan välja. För att ge mer exakta råd behöver du beskriva lite tydligare vad du skall ha bräda till för segling (segelstorlekar, förhållanden, andra brädor etc), vad du väger och också varför du vill ha mer volym (det kanske egentligen är 80-litarens förmåga att hantera stora segel och den eventuellt tidigare planingen du vill åt?).
-
Ola,
Idag har jag en Fanatic FW98 och en Evo 74. Jag kör FW med “normal tryck” 5.3 till 6.4 m2 samt Evo’n med bra tryck i 5.3:an till överiggad 4.2 m2 (Evo’n vill gärna ha lite x-tra tryck i seglet).FW är fantastisk i vågor med 5.7m2 men som jag märkte idag i Apel, kan bli lite mycket när det blåser hyfsat med 5.3m2. För att kunna kontrollera brädan för vågridning med 5.3m2 är jag tvungen att dra ner farten ganska kraftigt innan jag påbörjar min sväng annars blir brädan trög att få runt och “rusar” iväg och det är svårt att svänga med framfoten (brädan stannar av och vill helst köras med bakfot eller neutralt fram/bak). Därför funderar jag på att justera min brädkombo till nästa säsong. Jag har två alternativ som jag funderar på:
1. Behålla min FW98 och gå upp en storlek på Evo’n dvs från 74 till 80 (´07 har fått grym kritik…) vilket medför att jag kan köra även 5.3m2 med “normalt” tryck på Evo’n eller:
2. Behålla min Evo 74 (som är en helt grym bräda) och ersätta min FW med en Evo 90/91 som borde vara en betydligt bättre vågbräda än FW.
Dock min fråga, hur skulle bedöma en Evo 90/91 om man jämför med FW98? Förutom det uppenbara gällande vågridning undrar jag om tidig planing (FW98 är löjligt tidig i planing), kontrollerbarhet (samma bredd men olika rocker), blir Evo 90/91 stökig med 5.3m2 etc (Evo 80 ´05 kunde bli lite orolig med 4.7m2). Jag väger ca 85kg och kör normalt i Apel/Lejet.
Tack!
Logga in för att svara.