• safesurfer

Medlem
    4 november, 2006 vid 17:03

Visst ja jag väger 85-87kg. Jag vill segla från 6.5 och neråt. Känns som en två brädors kombi vore lämpligt för mig. Jag gillar att köra omkring och freerida med hopp och gippar då det blåser 8-10m/s men även att svänga lite på vågorna om det finns möjlighet. Min lilla vågbräda som är lite gammal en Fanatic fly 253 från 98 känns kanon bra med 4.2 men med 5,3 så börjar den att suga fast i vattnet och ha en tendens att dyka med nosen, minsta vindhål så står man med fenan på botten i träslövsläge. Jag funderar på om en 95-100liter FSW bräda och en 80-85 liters vågbräda skulle vara en bättre kombination än en 70-75liter vågbräda.

• _alexander

Medlem
    4 november, 2006 vid 17:26
    NZswe wrote:
    Hej!

Jag vager 81 kg och kor en EVO 74 segel 3.7 – 5.3m funderar pa att skaffa en “stor vagis” ocksa som skulle funka med 5.3m – 6.0m, den maste vara bra pa att ta hojd och tillracklig volyme for bogga omkring.

Funderar pa en andra hand brada AB+ 87 fran 2004 har nagon erfarenhet av den bradan? eller kanske en Fanatic 85 freewave 2005.
    vad du än gör köp inte en evo.
    en modern klassisk vågis från vilket märke som helst kan inte gå fel, om du tänker använda den till något annat än lejet onshore

• ola-h

Medlem
    5 november, 2006 vid 11:46

Surfmeister: Jag tror i princip ingen någorlunda vågorienterad bräda kan konkurrera med din FW98 när det gäller tidig planing förutom likande FSW-brädor och ingen av dem är nog märkbart bättre i sväng med fullpatte 5.3 (Kombat är kanske den enda som är “svängigare”, men jag gissar att du skulle få samma grundproblem ändå).

Om vi tittar på de val du presenterar så har jag lite svårt att bedömma hur väl en 2007 EVO 80 klarar småsegel för en som väger som du. För mig är den märkbart mer allround (dvs bättre kontroll och sväng när man har tryck) än 83:an, men den är ju fortfarande en rätt mycket större bräda än 74:an. Min gissning är att den nog ändå skulle funka som “liten” vågis för dig, men ändå bli lite jobbig i stormvarningsvindar. Windsurf verkar i alla fall mena att det _är_ en bra allroundvågis för seglare i din storleksklass. 80:an kommer i alla fall kännas betydligt effektivare med 5.3 för dig, ingen tvekan om det.

Om du istället behåller 74:an (som du gillar) och byter din FW98 till en EVO 91 eller 2007 90 så kommer du förlora en del snärtig känsla i lättvind, men också (som du skriver) få en MYCKET bättre vågridningsbräda och jag tror nog också en EVO 90/91 kommer kännas mer kontrollerad med fulldrag i 5.3/5.0 (den är faktiskt till och med för mig OK med fullpatte 5.3 – ingen antydning till att “skena”). Slutsatsen är att det handlar om att kompromissa mellan två bra saker. Du är så pass “ablivalent” att jag tror att det endas om kommer hjälpa dig är att testa en EVO 90 eller 91 jag har tyvärr ingen själv fn). Endast då kan du “kvantifiera” huruvida försämrad känsla i lättvind är värt förbättrad känsla i vågridning. Det är nog så att ingen annan kan göra det valet åt dig. Ett alternativ är förståss att chansa på en EVO en säsong. Det är ju inte så at det inte _går_ att segla underriggad 6.3 med den. Det värsta som kan hända är att det känns lite segare än vanligt.

Safesurfer:
    Om du väger dryga 80 skall det inte vara något problem att hitta en 80-litare som har i princip samma grepp och kontroll som en 70-litare. En modern 80 liter vågis och en vågig FSW på ca 95 är precis som du säger troligen det bästa för typisk Varbergsegling. Vill du optimera vågridningen kan en EVO vara ett alternativ (se Surfmeisters frågeställningar).

Alexander:
    Jag förstår inte riktigt vad du baserar ditt råd på. Om du menar att en EVO inte funkar i bra förhållanden så tycker jag du är fel ute. Om man gillar att rida vågor är det väldigt få brädor som är så allround map vilka förhållanden som ligger inom “sweet spot” som en lagom stor EVO. Sedan gillar ju olika seglare olika känsla i sina brädor (du kanske gillar snabbare “trad-brädor” med stelare rocker) men det är ju en annan fråga.

• _alexander

Medlem
    5 november, 2006 vid 12:06
    Ola H. wrote:
    Alexander:
    Jag förstår inte riktigt vad du baserar ditt råd på. Om du menar att en EVO inte funkar i bra förhållanden så tycker jag du är fel ute. Om man gillar att rida vågor är det väldigt få brädor som är så allround map vilka förhållanden som ligger inom “sweet spot” som en lagom stor EVO. Sedan gillar ju olika seglare olika känsla i sina brädor (du kanske gillar snabbare “trad-brädor” med stelare rocker) men det är ju en annan fråga.
    precis det jag menar, om vågridning i pissförhållanden är det man föredrar så är evon klockren, för det gör den riktigt bra (håller farten), och vilken seglingsstil du vill bedriva, mjölkning av vågen vs full speed.
    jag vill bara lyfta fram att dom nya moderna vågisarna inte skall glömmas bort, för även dom har väldigt bra onshorepotential och är bättre på allt annat än just vågidning, i min mening.
  • ola-h

Medlem
    5 november, 2006 vid 21:16
    _Alexander wrote:
    precis det jag menar, om vågridning i pissförhållanden är det man föredrar så är evon klockren, för det gör den riktigt bra (håller farten), och vilken seglingsstil du vill bedriva, mjölkning av vågen vs full speed.
    jag vill bara lyfta fram att dom nya moderna vågisarna inte skall glömmas bort, för även dom har väldigt bra onshorepotential och är bättre på allt annat än just vågidning, i min mening.

Jag håller med om att moderna “trad-vågisar” inte skall glömmas bort och jag håller också med om att det att de har bra onshorepotential. Däremot menar jag att när det är bra förhållanden är även en EVO bra för riktigt snabb vågridning, dvs precis som en trad kan ha bra onshorepotential har EVOn riktigt bra down-the-line-potential. Jag kör själv mest EVO, men har även, trad-brädor (Pure Acid) och det är ingen tvekan om att det är superskönt att lägga in en sådan i bottensväng i en snabb våg. Med EVOn tappar man lite av den direkta känslan i bottensvängen. Däremot är det, även på en bra våg, enklare att träffa läppen riktigt skönt på en EVO så man kan säga att det man förlorar i känsla i bottensvängen vinner man tillbaka i toppsvängen. Jag skulle faktiskt säga att en modern trad trots allt är rätt stel när det går fort. Dessa brädor har ju fått sina “allroundegenskaper” mycket genom att rockerkurvorna blivit snabbare och snabbare. Inget problem om man är JP, Levi, KP etc, men för oss dödliga kan de bli lite väl styva på en riktigt snabb våg av lämplig storlek, i alla fall om man vill försöka gå lite mer vertikalt i sin vågridning. I bra fast mer normalt snabba förhållanden tycker jag dock t ex Pure Acid ändå är väldigt bra kompromisser.

Det blev en liten utläggning det här, men min poäng är (igen) att en EVO långt ifrån bara är optimerad för att mjölka en taskig våg i onshore utan snarare är en bräda som skall funka i vilka förhållanden som helst. Detta gäller även många trad-brädor och därför menar jag att vilken bräda som är bäst är en fråga om smak snarare än om förhållanden.

• _alexander

Medlem
    6 november, 2006 vid 05:54
    Ola H. wrote:
    _Alexander wrote:

Jag håller med om att moderna “trad-vågisar” inte skall glömmas bort och jag håller också med om att det att de har bra onshorepotential. Däremot menar jag att när det är bra förhållanden är även en EVO bra för riktigt snabb vågridning, dvs precis som en trad kan ha bra onshorepotential har EVOn riktigt bra down-the-line-potential. Jag kör själv mest EVO, men har även, trad-brädor (Pure Acid) och det är ingen tvekan om att det är superskönt att lägga in en sådan i bottensväng i en snabb våg. Med EVOn tappar man lite av den direkta känslan i bottensvängen. Däremot är det, även på en bra våg, enklare att träffa läppen riktigt skönt på en EVO så man kan säga att det man förlorar i känsla i bottensvängen vinner man tillbaka i toppsvängen. Jag skulle faktiskt säga att en modern trad trots allt är rätt stel när det går fort. Dessa brädor har ju fått sina “allroundegenskaper” mycket genom att rockerkurvorna blivit snabbare och snabbare. Inget problem om man är JP, Levi, KP etc, men för oss dödliga kan de bli lite väl styva på en riktigt snabb våg av lämplig storlek, i alla fall om man vill försöka gå lite mer vertikalt i sin vågridning. I bra fast mer normalt snabba förhållanden tycker jag dock t ex Pure Acid ändå är väldigt bra kompromisser.

Det blev en liten utläggning det här, men min poäng är (igen) att en EVO långt ifrån bara är optimerad för att mjölka en taskig våg i onshore utan snarare är en bräda som skall funka i vilka förhållanden som helst. Detta gäller även många trad-brädor och därför menar jag att vilken bräda som är bäst är en fråga om smak snarare än om förhållanden.
    skönt nu är vi överens 🙂 ville bara lyfta fram en annorlunda åsikt i sådana här evo-hets tider där den nästan anses lösa världsfreden, nej nu ska jag ut och surfa för det blåser 4,2 här, det blir ljust om en timme och då ska jag ha riggat upp

• impact

Medlem
    6 november, 2006 vid 06:43

Ååh ni bara fortsätter….. å fortsätter…

• mrpop

Medlem
    6 november, 2006 vid 16:04
    Oscar wrote:
    Faktum är att är man stor så har man ett jäkligt begränsat utbud. Idag finns det vad jag vet bara en tillverkare som har en trad på 90 liter och det är Naish. Jag känner mig lycklig som fick tag på en wavecult 92 -06 då den “bara” är 60 bred. Nästa år är den 62 och det känns lite för brett för att funka som allroundbräda även om man är stor. Ångrar fortfarande att jag sålde min waveone large….249x 57 90 liter helt GRYM!

En till 2007:

Goya Custom Wave 90: 241cm 56.6cm 90liter 6.4kg 22cm 6.2 or less

custom_board.jpg

• the_novice

Medlem
    6 november, 2006 vid 16:27
    _Alexander wrote:
    en modern klassisk vågis från vilket märke som helst kan inte gå fel, om du tänker använda den till något annat än lejet onshore

Vilken/vilka storlekar på EVO har du kört?

• _alexander

Medlem
    6 november, 2006 vid 19:16
    The_Novice wrote:
    _Alexander wrote:

74

• the_novice

Medlem
    7 november, 2006 vid 16:35
    _Alexander wrote:
    The_Novice wrote:
    _Alexander wrote:

74

Ok, själv har jag bara kört 62 litarn men den funkar även i apelviken, åsa och kanske allra allra bäst i hanstholm 🙂

Det är kanske inte riktigt är läge för att dra igång ännu en till tråd om stubbie vs klassisk shape här. Jag tycker definitivt att man bör provsegla en bräda innan man köper. Vet man något så när vad man är ute efter så kan man också ganska så fort känna om/när man hittat rätt, alla designer är ju en kompromiss av olika egenskaper och man kan helt enkelt inte få allt från en enda bräda…

Fördelen med stubbie som jag ser det är att man kan variera kurvradien i bottensvängen och att cutbacken sedan är väldigt lätt mha den låga svängvikten och extra bredden. Det är väl också dessa egenskaper som kan göra att man inte gillar stubbies, bottensvängen kan kännas lite vinglig jmf med en klassisk vågis som har en mer förutbestämd och given radie där den ligger bra. Det samma gäller väl lite på vägen ut, en klassik spårar lite bättre och går mera rakt fram, medans stubbien ber om att få svänga. Det här går ju också att påverka lite med fenval och övrigt trim. I mindre vindar och lite tveksamma förhållanden så kan dock en klassisk funka minst lika bra. Som sagt blev jag grymt impad av en Fanatic New wave (-05) 83l som funkade väldigt bra som lättvindsvågis för min vikt (ca 68 kg, kanske närmare 70 nu…)
    Guppade bla ut i klittmöller (bunkers) i 5-6m/s med 5.3 segel och planade på vägen in, hade vi bara haft sådana förhållanden här också så hade jag slått till direkt!

• nzswe

Medlem
    26 november, 2006 vid 20:13

OK, sa jag kopte en AB+ 87 wave endast varit i vattnet en gang.
    Testade den pa Torsdag is 2 meter side shore super gusty, 4.7m funkade mycket bra i dalig wind. Otroligt bra att hoppa (60cm bred 5.9kg), pa vagen kandes den saker, inte sa snapping men valdigt skon kansla, helt annorlunda fran EVO 74. Jag tror om man inte ar radd for att andra stanzen och feeling sa ar det en bra combo.

Nu vill jag inte gora Er avanesjuka men Fredag 4.2m Lordag 3.7m Sondag 3.7m och Sol 20C 3+ meter vagor, givetvis pa EVO’n.

• nzswe

Medlem
    26 november, 2006 vid 20:13

OK, sa jag kopte en AB+ 87 wave endast varit i vattnet en gang.
    Testade den pa Torsdag is 2 meter side shore super gusty, 4.7m funkade mycket bra i dalig wind. Otroligt bra att hoppa (60cm bred 5.9kg), pa vagen kandes den saker, inte sa snapping men valdigt skon kansla, helt annorlunda fran EVO 74. Jag tror om man inte ar radd for att andra stanzen och feeling sa ar det en bra combo.

Nu vill jag inte gora Er avanesjuka men Fredag 4.2m Lordag 3.7m Sondag 3.7m och Sol 20C 3+ meter vagor, givetvis pa EVO’n.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.