Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Stora Förändringar inom freestyle från 98-03?
-
Stora Förändringar inom freestyle från 98-03?
getwet svarade 21 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 21 Svar
-
Hmmm… Ni säger alltså att det är mkt lättare att gippa freestyle än slalom. Är det jag som är konstig då, då jag sätter många fler gippar på min sputnik 270, än pappas skate 59? Jag tycker att sputniken går väldigt fint genom gippen, bara man vågar lägga ner kanten ordentligt framåt. Men å andra sidan har jag seglat väldigt mkt på slslombrädan, så kanske är en vane sak, men jag tycker att brädorna blir väldigt svårgippade när de blir kort å feta. Men jag kanske lägger vikten för långt fram då?
-
Nu d sista har jag börjat förstå varför jag trillar i i min jipp. Och det är som du säger. Dom gånger jag trillar i är då jag inte vågar lägga min tyngd inåt och fram över brädan.
Din teori låter rimlig i att när du på freestylen lutar dig framåt, ja då får du för mkt tyngd där o brädan skär eller dyker…
-
Jag tänkte fylla i med vad mina påståenden kommer ifrån, för att ge en klarare bild kanske.
Jag har nu sedan en månad sen eller två, en JP FS 93(liter), 61 cm bred får jag tillägga. Jag har inte kört den än men jag är optimistisk till dess egenskaper, både till dess lättvindsegenskaper och även mycket till dess hårdvindsegenskaper. Mer alldeles strax. Men först, jag väger en 70 kilo och därför är volymen 93 liter perfekt för mig. Den bär mig när jag inte planar och den är liten så att volymen inte är otymplig när jag hoppar. Jag siktar på att använda den med 6,2 ner till 4,7. Vad gäller 6.2 så kommer den här brädan som är 61 cm bred att ge betydligt tidigare planing än den 56 cm breda vågbräda jag har, men det är fortfarande action som gäller med den här storleken på grejer. Vad gäller 4,7-segling så är det freestyle som gäller för en sån här bred bräda vilket ger bra pop, tidig planing, bra stabilitet för slag och alla slags manövrar, stor möjlighet att styra hopp med brädans bottenyta, etc.
Det var mina referenser i alla fall.
/Niklas
-
Själv tycker jag att den frågan är riktigt svår att svara på. Fart är ju otroligt subjektivt.
Men jag har ägt många freeride-grejor genom åren och åkt på ett par lite snabbare saker emellanåt (ah! min gamla mega JAG!).
Fast det är nog så att det som kanske förvånat mig mest med min nuvarande JP Freestyle 115 och Soul 7.0 är just farten. Jag hade liksom väntat mig lite cruisande och sedan lite sköna svängar, men det går faktiskt oväntat bra att åka ganska fort även med freestyle-grejor. Visst, det är inte downwind-speed på grejorna, men fartkänslan är helt tillräcklig. Skulle nästan drista mig till att skriva att den ligger nära i fart mot min gamla goa Fanatic Bee 274, skillnaden ligger snarare i kontroll. När det blåser typ femhalv och är lite gropig skö är inte JPn särskilt skön att åka med (här märks bredden tydligare), medans Bee:n bara var att köra på med. Den “åt” krabbig sjö på ett klart effektivare sätt än vad min JP gör. Fast när det blåser femhalv så åker lillbrädan ändå fram, så det är inget större problem för mig.
Just bredden verkar inte inverka särskilt menligt på farten alls, det jag upplever som farthämmande på en freestyle-bräda är snarare fotstroppsplacering (man står ju lite mer mitt på brädan), kanter och fena. Sedan är ju inte freestyle-segel sådär toksnabba precis, men accelerationen är bra och toppfarten duger fint.
För dig som gillar lite mer speed i grejorna och kanske inte är ute efter värsta tokmanöverkitet så tror jag nog att en modern freeride/freemove med en lite fartigare rigg kan ge tillräcklig “fartkick” och fortfarande ge dig lite bekvämare segling med sköna gippar, hopp å manövrar. Men det är lite teoretiskt, skall medges. Kanske kan jag uppväga det med mina erfarenheter av sådana här prylar, testade bland annat en AHD FreeDiamond 60 med dels mer manöverorienterat segel (mitt eget) och dels med ett mer fartorienterat (North TransAm). Med TransAm gick det faktiskt förvånansvärt fort, tyckte jag, och var mycket skoj. Då är jag dessutom hyggligt säker på att FreeDiamond 60 inte är någon av de snabbaste freeridebrädorna som finns, precis, utan är något mer kontroll- och manöverorienterad.
Vilka brädor i denna klass är det du har spanat in? Nyfiken!
Surfa På!
-
Ditt svar o fråga var väl egentligen till GetWet men jag själv har hittat ett lämpligt objekt tror jag. Jag har alltid drömt om en F2 bräda…har alltid gillat deras starka gula färg, även JP är ju snygga *känns ju roligare att ha en snygg bräda även om det är prestandan som är den viktiga*
Mistral är ju ett erkänt bra märke men av någon anledning så gillar kag inte det *ser de gamla trekants seglena o pråmarna framför mig när man ser deras föråldrade logga…men skitsamma.
Fick riktigt bra hjälp av den holländska sidan och det var som jag tänkte: -98 kom d första och då fanns inte så många modeller, men -99 fanns det genast mkt fler brädor som klassades freestyle och då med mått uppmot 60/260/100L.
Vad tror ni om en F2 260(år -99) *en freestyle bräda med ungefära mått/volym som jag nämnde ovan*?
En sån ska väl kunna gå att få för 3-4000?
*om jag inte hittar nåt billigt på GC nu…*
-
Har kikat en del på fjolårets JP freecarve (tror jag den heter) den minsta storleken, och det efter ex antal samtal med, ja du vet vem på Bromma. Troligen får man väl en bräda som håller farten någorlunda men som precis som du själv påpekar är go att “svänga” med som J Blomberg skulle säga…….(har läst Jimmys dagbok) Själv skulle jag väl anse att det var värsta vågridningen. Blir det riktigt bra med vågor finns det redan en renodlad vågis i familjen…..
Så därför tror jag på modellen, när havet går för tungt fram för race prylarna borde det gå bra med en freecarve, och framförallt, mina grabbar får det lite enklare……..(skitbra att skylla på dom när det behövs nya prylar….vänta bara till dina barn växt upp, lite tidigt än kanske men snart så behöver väl Lillan en 100%carbon mast och värsting segel!)Att det går långsammare är en självklarhet och det är bara att acceptera. Hellre det än att slå ihjäl sig på ett upproriskt hav. (RRD268:an går fruktansvärt brutalt fort i vind över 15ms, och är det då riktiga havsvågor så är det ingen lek längre)
Jag tror nog också en freeride går rätt fort, det är väl bara så att jag är en smula bortskämd med fart och alltid bara seglat på tokfort prylar så det känns lite svårt att kliva ned några tiondelars knop….. Väl mött på Fituna snart Dr Masse!
Logga in för att svara.