Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Stora Frö
-
Stora Frö
Publicerad av jesse på 17 mars, 2005 vid 10:49Hallå!
Håller på att boka stuga på Öland (v 30) så nära Haga Park som möjligt. Har hittat en i Stora Frö ca 3 km söder om Haga. Mycket billigare och bättre än campingens spartanska stugor! Min fråga är om det är lika bra surf vid Stora Frö som det är vid Haga. Är det långgrunt där?Är det någon annan, Styret kanske, som har andra förslag på boende för 4-6 pers mellan den 23-30 juli vore jag tacksam.
Nu är det plusgrader och ”lappmöglet” börjar smälta och jag har äntligen fått min Power XT-förlängare!
Gött!
/ Jesse
styret svarade 19 år, 12 månader sedan 7 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Hallå Jesse,
Själv så åker jag ner 23/7 lördag om inget oväntat händer till Vandrarhemmet(Stora Frögården). Där har man hela stranden för sig själv, och knädjupt bara 5-10m från stranden så man slipper gå i vattnet till fastlandet innan man kommer upp på brädan;=). -
Det är inte lika långgrunt vid Sandbergen som det heter där stora frögården ligger.
Men det är inte lika långgrunt och man kan säga att det är midjedjupt när det är knädjupt i haga.
Fördelen med sandbergen är att många kitare håller till där och för dom spelar det ingen roll om det finns lite trevliga vindsurfare på stranden. -
Svar till:
Hallå Jesse,
Själv så åker jag ner 23/7 lördag om inget oväntat händer till Vandrarhemmet(Stora Frögården). Där har man hela stranden för sig själv, och knädjupt bara 5-10m från stranden så man slipper gå i vattnet till fastlandet innan man kommer upp på brädan;=).[/ QUOTE ]
Oj, vad jag ska åka ifrån dig då Mr Surfen!
Har inga problem med kitare. Ser kul ut men jag har inte råd med en sport till.
/ Jesse
-
JaJa prata går ju!!! Men att komma till skott och få fart på skräpet det är värre
. Seglet dök upp i dag, Adresserat till Surfer Tommy G
-
Stora frö är byn haga park ligger vid.
den ligger inte tre kilometer söder om, möjligen tre kilometer ostsysost om, alltså mer in mot land. Bor du där (vilket jag föreslår, då vår stuga redan är uthyrd just då…) så måste du ändå få ner prylarna till stranden på nått sätt och åker du asfaltsvägen från stora frö neråt så hamnar du på hagastrandens södra del och har alltså 3-400 meter till surfstranden.
så alltså. bor du i stora frö så är det haga du hamnar på om du åker till byns strand…
bor man i sandbergen eller på vandrarhemmet så tar det typ slör så är du nere på surfvattnet (segla långt utanför badområdet isåfall).egentligen kan man säja att haga, stora frö och sandbergen är samma grej alltihop.
välkomna allihop i sommar.
-
Kan du tänka dig styret att välkommen har jag känt mig i alla år jag varit där, och tur med vindarna har jag med. Det gör det samma när jag åker dit det har alltid blåst. När man kommer upp på bron och ser vitingar på vattnet söder ut då går det undan den sista biten, det är så man kommer på bresladd in på parkeringen. Riggar med en sjujävla fart och ut på vattnet. Det roliga är att jag har alltid surfat den dagen jag kommer ner till Haga……
Brukar åka ner vår, sommar och höst. Men i år skippar jag vårresan på grund av vissa andra saker som jag har för mig. -
Vad finns det mer för bra campingar inom rimligt avstånd från haga? Eller nån bra sida där man kan hitta stugor att hyra för en rimlig slant?
/Gustav
-
För att ytterligare komplicera det hela så var det faktiskt Lilla Frö jag menade, det ligger väl söder om Stora Frö om jag inte misstar mig. Förvirrande med alla dessa fröer, hur många finns det egentligen?
Instämmer med Mr Surfen att man alltid känner sig välkommen i Haga. Men hur är det egentligen med den där brisen som alla talar så mycket om…
Idag har det varit surfbart här i Uddevalla. Sydväst ca 7 m/s och 8 grader varmt. Säsongen har börjat!
-
lilla frö var en jäkla skillnad… eller inte… hehe
det är knepigt att ta sej ner vid vattnet vid lilla frö. Det är 4-6 meter hög sandstup ner till en liten strandtunga längs med hela vägen ända bort till kleva där det blir tillgängligt med surfprylar igen. och det är lika långt till kleva som till haga så det är bättre att åka till haga.det går tämligen smärtfritt. Lilla frö är förutom gårdarna uppe vid stora vägen i stort sett bara en smal bygata som är max 500 meter. där asfalten slutar är det en korsning, där tar du höger och kör på en liten traktorväg genom skogen efter kasnke 700 meter (MAX) börjar asfalten igen och du är nu i stora frö. följ bara vägen så är du på haga.
kolla på kartan i mitt tidigare medelande. du ser den lilla vägen mellan lilla och stora frö. på vägen kan du dessutom ha tur att köra förbi ett helt gäng locals hus.
vad är okej avstånd?
eriksöre nån halvmil norrut eller mörbylånga camping i mörby 8 km söderut.Stugor kan du hitta på http://www.oland.com eller [url=”http://www.checkpoint-oland.com.”]www.checkpoint-oland.com.[/url] brukar annonseras en del på blocket med.
vi har en mykcet modern stuga på 82 kvadrat med plats för 7 personer för uthyrning i mörbylånga. har höstveckor och några enstaka sommarveckor lediga.finns goda möjligheter för viltcamping i området med ju, skicka pm så får du lite tips.
just nu ligger det is men snön har smällt och förhoppningsvis är isen borta snart med, för blåser gör det nu.
-
Jag tyckte tidigare att han skrev Stora Frögården vilken jag kan varmt rekommendera http://www.storafrogarden.se/ där bor man med prylarna riggade och klara bara 50m från stranden.
Bor inte där själv så ofta för det räcker med att köra 25 mil varje helg för att surfa utan fricampar längre söder ut där det finns ett flertal fina ställen.
Man kan även bo bra på sandbergens vandrarhem http://www.sandbergen.nu och då har man 300m till stranden.
Men en sak är säkeret vill man surfa och bo på en av sveriges vindsäkraste ställen så är södra öland att föredra. -
hur lokal e brisen egentligen? vore ju bra o dra till nåt annat ställe om det blir lågvatten för då e det inte så häftigt vid haga längre..
Kan rekomendera att stå vid en lite strand söder om haga o sova i bilen. upptäckte förra året hur bra man sover i stolen på en bil o så slipper man allt krångel med camping o tält. o så e det gratis..
Gustav: när åker du? jag tror det blir 16:e för mig. beror på lite saker kan bli 10:e också?
-
Tjena, jag kommer nog dra runt den 7-8 juni skulle jag tro. Det beror lite på skolan å så. Vet inte vad jag får tag i för bil så jag måste ha lite alternativ med övernattningen.
/Gustav -
antar att det är kleva ni pratar om. mycket fint och populärt övernattningsställe. rekomenderas.
brisen är väldigt lokal faktiskt. den märks knappt av nere i mörbylånga eller uppe i färjestaden när man kan segla 5.4 på haga. det är egentligen tunneleffekten av det avsmalnande sundet som gör brisen effektiv på just haga.
tror det var så, jag är kass på sånt men det funkar iallafall och man får segla röven av sej bra ofta. -
Håller inte helt med om det Styret!
Jag bor uppe vid Revsudden på somrarna och däruppe funkar brisen också bra. Kör 5.5 Raf Wave från forntiden och ibland ”tvingas” jag tom gå ner på 4.5 simmer wave.
Har seglat en del på Haga och skulle anta att vinden är lite starkare därneråt på sommarn men så otroligt mkt skiljer det inte.
Sundet fortsätter smalna av uppåt och är som smalast mellan
Revsudden och Stora Rör.
Logga in för att svara.