Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stora segel i sthlm

• Stora segel i sthlm

Publicerad av heenriik på 2 juli, 2004 vid 08:39

Det här inlägget skrives till alla som sitter och skall köpa utrustning för första gången, särskilt stockholm.
    Började “återfallssurfa” förra sommaren.
    Köpte då en Mistral Twister och en Simmer Freezone 6.7, åkte ner till gotland 10 dagar utan att plana.
    Det visade sig att gamla segel är rätt mycket “större” än nya, dvs en 7.0 från 8? har ett betydligt kraftigare drag än en 7.0 från 02.
    Köpte en ART Course 8.2 -95 och en Xantos 144 och planade plötsligt varannan dag. Däremot var det inte alls lika kul. 8.2 kändes som att det aldrig blev balans och det där riktiga draget. Så har jag åkt runt och väntat på vind och tänkt att det är sådär halvkul att köra 8.2 men man får iaf. surfa, tills igår. Köpte ett Simmer Zero7 8.6 och det är en så grymt stor skillnad. Plötsligt är det skitkul att köra stora segel. Zero7 känns inte alls stort och klumpigt, dessutom seglar jag nog snabbare med det än fullt tryck i 7.1 (simmer twist). Dessutom går det att hålla väldigt länge känns det som.
    Så ett tips till er som skall börja surfa i sthlm, köp ett (helst 5) stort segel 8+ max 3 år gammalt ist. för att leta beggade 6,7 och ni kommer att få en kanonsommar.
    Henke

mexi_ svarade 20 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • vinta_kestrel

Medlem
    2 juli, 2004 vid 08:49

Kan bara hålla med. La av att surfa ’94 och tog upp det igen i höstas. Såg att många seglade så otroligt stora segel (framför allt Formula) och bor så lyckligt till att jag kan segla när som helst, bara det är vind. Bestämde att jag skulle ha en sån där stor rigg och köpte ett ’04 9kvm no-cam segel. Blev chockad när jag insåg hur lätt det trots allt är. Jag hatar normalt sett allt över 6kvm, men det här seglet fick mig att ändra uppfattning. Moderna stora segel är som du säger, mycket lättare att hantera och har bättre balans.

• mexi_

Medlem
    2 juli, 2004 vid 10:54

Håller med, har en gammal bräda (122) liter som jag kört 6,5 på, coh det har gått hyfsat. Köpte en 8,5 North Warp -01 och får ut så mycket mer av brädan. Sen känns 8,5 betydligt lättare att gippa och hålla än 6,5 (NP V8, -94).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stora segel i sthlm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.