Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stora vågor på Östersjön

• finnish

Medlem
    25 januari, 2000 vid 18:45

I’m sure that there are atleast as big waves on your Eastcoast than Westcoast, if you don’t have other spot on westcoast than Varberg or nearby Melbbystrand.
    You just have to seen your own eyes then you believe.

• anonym-anvandare

Medlem
    26 januari, 2000 vid 17:45

Helt rätt Stockholms skärgård, Åbo skärgård och Polska sandstränderna är Östersjöns vinnare i vågligan de har Tyska Surf också kommit fram till. På andra plats kusten utanför 011 och nedåt Västervik, Gotland/Öland, ….
    Men håll med om att det är rätt roligt, att så mycket av Windsurfingsnack ofta handlar om ställen väldigt långt borta. Och det är inget fel på dom ställena, tvärtom, men kanske är det så att en av dom verkligt häftiga utmaningarna för många svenska w-surfare finns “några mil” från där man själv bor å inte heller alltid på “andra sidan” oavsett vilken sida man bor på. 12 meters vågor är ju faktiskt dokumenterade så det finns ju uppenbarligen nåt å bita i även på Östkusten.
    Hittar man ett större skärgårdsområde med många mindre öar och framförallt många grund där botten ut mot havet är en stor platå kanske 2-10m djup som avslutas med en tvär djupkant ut mot 30, 40, 50 meter osv så är det total-bingo oavsett var i Östersjön man befinner sig.
    Det verkligt intressanta är att det inte behöver vara “stora” vågor där för att det ska bli bra. På såna här grundområden bryter vågor kors och tvärs tex runt grund och även mindre vågor blandat med gårdagens dyning ger verkliga utmaningar om det blåser bra och går fort, helt enkelt som puckelpist i slash (blöt snö) fast tyngre liksom. Ja e bara i absoluta början att greja det här men trots mängder av totalfiaskon slår det här allt annat jag har seglat (tex alldeles för långt ute på Medelhavet i kuling). Problemet med Stockholms skärgård utom för några verkliga lyckostar är att snabbt ta sig ut till såna här grundområden en eftermiddag efter jobbet tex. Men till 011/0121 området och på flera andra ställen är det rätt lätt att ta sig ut till ett verkligt stora grundområden med tvära djupväggar utåt.
    Jag har tom FÖRSÖKT vid några tillfällen i storm NO just där. Totalfiasko. En gång hamnade jag på akuten i Norrköping nedsövd och innan fylld med konstiga kemikalier till ingen nytta och slickar fortfarande dom mentala såren, att simma med axeln ur led därute i våtdräkt är inte kul. Det är tex vansinne att segla utan hjälm i såna här områden och man måste reka botten ordentligt lugna dagar.
    Och fegar man ur (som jag gör för det mesta) kan man segla innanför de yttersta öarna. Det verkligt fina är att har man engång förstått det här så ökar antalet kul w-surfingdagar radikalt och man har en grym utmaning att drömma om mörka vinterdagar. Det här är säkert inte den utlimata W-surfingen på nåt sätt men känslan att segla ut mot ett sånt här stort område på hösten och se vågor långt därute bryta kors och tvärs och höra ljudet, totalt ensam med kompisarna, är en klart mäktig upplevelse som man aldrig, glömmer.

• anonym-anvandare

Medlem
    26 januari, 2000 vid 17:55

Eh,totalt ensam med kompisarna??

J.S.

• anonym-anvandare

Medlem
    26 januari, 2000 vid 18:42

Slip-sorry
    Totalt ensam eller med kompisarna. Jag trodde under många år att den ultimata prylen var att dra ner för en betydande del av Elbruz offpiste och levt länge på den hissnande upplevelsen. Men det är bara bjäffs i jämfört med det här som finns precis utanför “ytterdörren.”

• anonym-anvandare

Medlem
    27 januari, 2000 vid 05:19

vafaaaan ska man med vågor till???det finns ju bubbelpool…….

• anonym-anvandare

Medlem
    27 januari, 2000 vid 07:29

Helt rätt jag håller med 100% och det bästa är att då slipper man ju också det trista som w-surfing uppenbarligen lånat in från storebrorsporten “rikast vinner” eller “segling i fina båten med alla tillbehören,” prylhysterin. Säg bara till jag har några fläktar på vinden.

• anonym-anvandare

Medlem
    27 januari, 2000 vid 14:56

Jag har antagligen missuppfattat alltihop men vaddå vinner????
    Jag har hållit på ett gäng med år nu och tröttnar inte på att idka denna
    underbara sport.
    Men tävlandet tyckte jag var den tråkigare biten då det aldrig var tävlings förhållanden när det var tävlings dags.
    Har inte haft så roligt som jag har nu när jag enbart kör för att det
    är så förbaskat roligt,och det måste ju vara det det hela går ut på eller?

Är inte vinnaren den som har roligast?????

Ha det ///J.S.

• dr-masse

Medlem
    27 januari, 2000 vid 16:17

när jag läser såhär insiktsfulla inlägg! J.S. – jag håller med helt och fullt. Det tog mig faktiskt oroväckande lång tid (typ tio år…) innan jag kunde släppa tanken på att alltid vara snabbast, ha rätt attityd och tillbehör kring vår suveräna sport. Numera går jag in hårt för att ha KUL vilket faktiskt har förändrat saker och ting mer än jag hade väntat mig.

När jag köper nya prylar (vilket väl hela konfen känner till vid det här laget…) så spanar jag efter roliga och smidiga prylar som skänker mig skojiga stunder. Det innebär att tävlingspryttlar och cambersegel i stort sett har fallit bort totalt de två-tre senaste åren. Och jag har nästan aldrig haft så kul med vindsurfingen som just dessa år!

En annan mycket trevlig bi-effekt av detta är att jag inte bryr mig ett smack om vad andra seglar på så länge de också har kul. Vissa bara älskar att tugga höjd på en RRD Monster med ett 10-meters RX2:a i nävarna, andra ser inget skäl till att ställa sig på något som är större än 265:a med en 6.0:a på. Själv går jag väl in för någon slags gyllene medelväg som ger mig möjlighet att ha så roligt som möjligt i så olika förhållanden som möjligt utan att behöva släpa runt (= mindre roligt) på ett ton knepriggade och svårtrimmade prylar.

Om jag är snabbast? Nej. Om jag är bäst? Nej. Om jag är cooolast? Nej (hmm, tog emot lite att skriva “nej” just där). Om jag har kul? JA!

Fy f-n vad jag längtar till säsongen! (fast din verkar ju vara i full gång…)

Surfa På!

• anonym-anvandare

Medlem
    27 januari, 2000 vid 16:34

Helt rätt den som har roligast är vinnaren och det är lätt att ha roligt om man windsurfar. Jag har plaskat omkring i några decennier, blir bara sämre och sämre, men inte träffat på något som ens är i närheten av w-surfing. Däremot har jag problem med vissa avarter inom segling/tävling båt, snobberi tex. Jag tror däremot att w-surfing skulle behöva lite, lite mer av mentaliteten som tex finns i skidfilmen “13” (http://www.iceman.se), inte hoppen och volterna utan mentaliteten och kanske är det det som Stora Vågor i Östersjön handlar om kul och lite krävande visioner att drömma om och bli allt bättre på att genomföra. Nya prylar är också kul men hur stor betydelse har dom egentligen? Ärligt. 90%, 50%, 25%, 12%, 5%, Är tex ett VX2 6.7 med en 99:a NP-carbon bom och mast en katastrof i alla lägen idag? I så fall hur stor?
    MVH
    B

• anonym-anvandare

Medlem
    27 januari, 2000 vid 19:59

Underbart att höra att det finns fler som har kul,det där med att
    säsongen har börjat får jag nog lägga in en brasklapp på.

De senaste 3-4 dagarna har det varit kallt och det tycker varken vattnet
    eller jag om,då det blir ganska hårt efter bara ett par kalla dar.

Så jag hoppas på att det kommer Xtremt milda vindar i helgen och följdaktligen
    massor med vind så att kung Bore kliver ur badet för i år.

Må gött///J.S.

• linsurfer

Medlem
    27 januari, 2000 vid 20:19

En aspekt på att ha kul kan vara att susa fram mellan småskären uppe i Strömstad med en 75cm bred bräda och ett 9.5 i 4m/s en varm sommardag i juli. Dessutom i 2 ggr vindhastigheten.

• wisco

Medlem
    27 januari, 2000 vid 20:35

det bIir 16 knop det va?
    28.8 km/h
    kan ju kännas gött så nära stiltje!

• anonym-anvandare

Medlem
    27 januari, 2000 vid 20:53

På tal om kul…jag håller med om att det är kul. men vad är det ni andra här tycker är så kul med surf?

• anonym-anvandare

Medlem
    28 januari, 2000 vid 09:46

Personligen så tycker jag det är roligast när det är sådana
    förhållanden att man påminns om sin ringa betydelse, och hur
    lite man egentligen har att säga till om.

Jag tror att de flesta skulle må bra av att petas ned från sin känsla av oövervinnerlighet lite då och då.

Jag har seglat i 8meters vågor på Kanaha:s yttre rev och bara vrålat av
    skratt lyriskt mosat våg efter våg på sprecks i bara shorts och rashguard,

men när man sedan har kommit hem och säsongen har dragit igång
    så chockas man av att man skriker av skratt (nästan lika mycket)när det
    brakar på runt 20-25m/s och 5 grader i luften i 1,5-2meters vågor iförd
    endast neoväst och hurmycketgummisomhelst dräkten.

Det är lite svårt att beskriva i ord vad det är som är roligast,
    men jag tror att alla behöver ett sätt att lätta på det mentala trycket
    och W-surfing är med största säkerhet ett utav de allra roligaste sätten.

Surf abstinensen känns säkert svår hur man än upplever seglingen.

Bit ihop.

Ha det///J.S.

• anonym-anvandare

Medlem
    28 januari, 2000 vid 20:31

Mycket kloka ord.
    Men under den mörka perioden (is på vattnet) kan man ägna sig åt något som man inte har riktigt tid med under den mer hektiska surfperioden: Tänka ut nya personliga visioner för sin högst egna w-surfing.
    För tre år sedan tänkte jag högst personligt ut alternativet långfärdssegling både under och över planingsgränsen helt beroende på vinden (1 bräda + 1 segel) mao lite av rysk roulett. Det tog ett år innan jag experimenterat/testat fram “min” optimala bräda för just detta: ca 1/3 skall ligga under vattnet när man inte planar (inklusive ryggsäck med vatten och käk). Och i år har jag börjat att få ihop pengar till ett nytt större Diablo Freerace, hur stort måste jag fundera vidare på (6.7 är för litet). Vid mängder av tillfällen under 99 åkte jag ut med “fötterna under vattenytan” totalt ensam, för då surfar ju inga andra, för att ett antal timmar senare segla i verkligt hårda vindar tex framför annalkande fronter. Mao massor med helt oväntat bra w-surfing men i bland total mental avkoppling, timmar, i-krokad, med fötterna under vattnet i 2 knop, med en helt tyst omgivning och med blicken inställd på oändligheten. Efter en sån eftermiddag/kväll grejar man alla mail lätt som en plätt dagen därpå.

Har man nya visioner som man kan drömma fram och sen träna sig allt bättre på så blir den mörka perioden faktiskt riktigt intressant och is-tiden går grymt fort har jag märkt.
    Mvh B

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stora vågor på Östersjön

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.