Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Störande jobbigt
-
Måste säga att du har fin bräda… jag kör 266:an!
Du missade lite surf idag… va ute ungefär vid vallhamn… Va riktigt bra tryck stundtals… o stundtals stendött… men lite fick man iafl…
/Jonas
-
Det sägs betyda tur om man får en fågelskit på sig, vet inte vad det betyder om man får det seglet.
Du får se det som en OK-stämpel! -
Det måste betyda att man snarast drar ner och surfar bort det innan det fastnar….
-
Knatte
Gäst18 april, 2004 vid 17:54Har du “fladder” eller löst i toppen, ner till den andra svarta markeringen ovanifrån i akterliket?
Eller till ovankanten på F:et. Då har du antagligen dragit tillräckligt i seglet (nedhalet) -
Som jag ser på saken, så har du fortfarande alldeles för lite nedhal vid mastfoten.
Seglet skall vara plant i toppen när det ligger på backen och akterliket skall vara löst.
Det borde kännas obalanserat och tungt som det är riggat nu.Här är lite tips från Gaastras hemsida:
http://www.gaastra.com/sails/rigging-guides/tuning/freeride.htmlFrid.
-
Aha..
Nu börjar jag greppa det här… trodde att de skulle vara som på bilden. Så när man gippar så flärpar seglet över. Men man ska alltså dra ner så mycket så att seglet inte drar in sig mot masten.
uhum.. får nog fixa en draganordning (järnrör eller något) mina stackars händer går sönder.
Tack för goda råd
/Simon -
Ja händerna är kassa att använda, skulle inte funka att dra bara med den på mitt North 7,5 till exempel.
Ett hett tips är att använda hängselekroken! Linda linan om den och dra. voala så hfixar sig nedhalet så att det fladdrar fint. -
Jo, mer nedhal verkar vara rätt tips.
Om du inte vill använda hängselkroken bifogar jag en bild på min egenhändiga budgetvariant – riggpinnen! Ah, den kommer att förändra världen! Kanske inte.
Men ta en rundstav, kapa till lagom längd för ett tvåhandsgrepp och borra hål för tampen. Trä igenom tampen, slå ett halvslag och dra. Sliter ej på tampen, lätt att lossa även om man drar tokhårt och så kan man göra flera stycken eftersom alla vill låna och de kostar ju nästan ingenting! (att jag glömmer sådana här lite här och där låter vi vara onämnt).
Se min fin-fina bildinstruktion, oj vilket mästerverk.
Surfa På!
-
Äntligen en utveckling av den klassiska skogspinnen som man alltid måste gå och leta reda på. Genialt. Kapa upp ett gammalt kvastskaft i lämlig längd och Voila! ett helt gäng med produktutvecklade skogspinnar.
-
Japp, det funkar. Kvastskaft är dock, som den riggpinneskonnosör jag är, lite tunna.
Andra rengörings- och trädgårdsredskap har däremot offrats för detta. Ett snöskyffelskaft, bl a…
Hemma ligger en gammalt vinställ från IKEA och bara väntar på att bli till fina riggpinnar. Närmast perfekt dimension och längd, ah!
Surfa På!
-
Precis en sådan hade jag tänk mig… ett bastant järnrör får det bli.. här ska minsann dras….
-
Äh vafan. Jag brukar bara ta skruvmejseln jag skruvar fast fenan med. Funkar fint att linda tampen runt den och dra.
-
Faktiskt så har jag petat ihop sådana här i metall oxå (aluminium) och minsann om inte trä är att föredra. Varför? Jo:
– Trä är lite mjukt vilket “låser” halvslaget lättare (det tyngsta skälet).
– Trä kostar mindre
– Trä är lätt, en två-tre pinnar i bagen märks inte. Två-tre järnrör väger mer gör ondare att tappa på foten. Eller grannens katt.
– Superenkelt att göra och glömmer man kvar någon eller några (öh, händer hela tiden) så är det bara en träpinne som ligger och skräpar i skogen, inget järnrör.
– Trä är snällt mot händerna.Sådärja, nu borde jag få Svenska Trävaruförbundets Phinaste Diplom som “årets trävaruambassadör”.
Rigga På!
-
En pålstek på repet och dra med hängselekroken vetja, hängselen skall ju ändå fram…
/adde
Logga in för att svara.