Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Störande jobbigt

• enkel

Medlem
    20 april, 2004 vid 09:59

Plus att trä är inte lika kallt att hålla i som järn.(bra när det är kallt ute)

Men hur lång tamp har ni? Och var gör ni av den sen?

• sajmon

Medlem
    20 april, 2004 vid 10:01

jäjä… nu har jag redan fixat min nedhalspinne. Delar från en modifierad bom gick bra att använda. Gött grepp får man också cool.gif

• oscar

Medlem
    20 april, 2004 vid 10:07

Skruvmejslar funkar bra MEN tänk på att om du skulle slinta och tappa greppet så sitter den fint i benet eller magen. Ett litet misstag så….

• lars_k

Medlem
    20 april, 2004 vid 10:18

Jag är oftast nykter när jag riggar.

• styret

Medlem
    20 april, 2004 vid 10:22

vafan lasse. vad är det för jävla stil? vara nykter sådär…
    en vidareutveckling är två hål i pinnen.

trä igenom,tillbaka genom andra hålet lägg in tampen i öglan som blir på baksidan och dra.

• waterboy

Medlem
    20 april, 2004 vid 10:35

eller så använder man bara hängselekroken, är helt perfekt ju!
    eller skruvmejseln, och inte är det farligt förutom om man riggar rigtigt bakis då..

• dr-masse

Medlem
    20 april, 2004 vid 10:37

Jo, den blir det ju oxå. Nackdelen, tycker jag, är att pålsteken ofta dras ihop hårt. Knepigt ibland när fingrarna är stela och trötta.

Annars är det ju no 1 metoden.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    20 april, 2004 vid 10:41

Tvåhålsmetoden är testad av det tyska kvalitetsinstitutet DIN ISO Prüfüng gmbh AG hemma hos mig.

I trä behövs det inte. I metall är det bättre med två hål än ett, helt klart (finns väl förresten en sådan att köpa, om jag inte missminner mig?!?).

Surfa På!

• nordgren

Medlem
    20 april, 2004 vid 11:05

Den där kommer att skada dina tampar. Se till att fasa ned kanterna ordentligt!
    Metall är inte bra för sådant, använd en träpinne eller hängselekroken istället.

• oscar

Medlem
    20 april, 2004 vid 11:16

Min bakfylla brukar inte gå över förrän jag är på vattnet…håller mig borta från vassa föremål…

• styret

Medlem
    20 april, 2004 vid 11:17

jag brukar försöka att aldrig nyktra till.
    så man aldirg kan lämna stranden pga svenska alkohollagstifftning

• dr-masse

Medlem
    20 april, 2004 vid 11:37

Rätt! Nötningen på tampen är minimal.

Tamplängden är standard (hur lång den nu brukar vara, eh), byter jag tamp så gör jag den lika lång som den som satt på var.

Överbliven tamp “gömmer” i alla fall jag i förlängaren. Vid lite tuffare förhållanden roar jag mig med ett par halvslag runt förlängaren. Ibland slår jag till och med ett extra tamp i nedhalet ifall det skulle rappa eller gå av. Tråkigt om man är långt ut i vågorna, t ex.

Finns även en variant där man helt struntar i att använda cleaten genom att slå ett par snabba halvslag runt hela förlängaren istället. Räjsingfolk gör ofta så för att spara tamp och för att det går snabbt om man vill ändra trimmet.

http://www.gaastra.com/rigging_guides/tips3.html

Surfa På!

• brutus

Medlem
    20 april, 2004 vid 12:07

För den verkligt ha-galne klenisen… smirk.gif

“När du börjat använda nedhalsvev förstår du inte hur du klarade dig utan. Inga onda ryggar längre… Passar till pin-systemet och till us-sysytem(quick-release).”
    Unique store

• maca

Medlem
    20 april, 2004 vid 12:14

Allt extra material som tas med har en förmåga att försvinna…iallafall för mig. Använder alltid fenskruvmejseln, en joint (gamla feta modellen som finns med som reserv) eller hängselekroken. Funkar alldeles utmärkt med alla 3 “nedhalsverktygen”.
    /André

• dr-masse

Medlem
    20 april, 2004 vid 12:15

Vadå? Syftar du på mig? Näe…

“Klenis”, alltså. Ha-galen är jag inte. Alls. Lite självförnekande bara.

Fast vid en nedhalsvev drar nog fasen till och med jag gränsen. Är väl mest för stooooora segel.

Surfa På!

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Störande jobbigt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.