• Publicerad av ohlen på 15 januari, 2009 vid 12:17

ska upp till åre v.8 och testa snökite. men vilken storlek ska man ha? ska man ha minrde än på vatten? det krävs ju mer kraft för att ta sig upp på vattnet. väger va 90 kg:P

tack på förhand

skotten svarade 16 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • skejtar_henke

Medlem
    15 januari, 2009 vid 12:20

Ja du kan köra med mindre kite då du inte sjuker igenom vattent. Men jag är då ingen snöexpert nån stan och bara provat nån enstaka gång så lite inte för mycket på mig. Vet inte hur det blir om det mycket puder tex…

• skotten

Medlem
    15 januari, 2009 vid 12:39

dont ask hengo, he rides with his 12 no matter how windy it is….

• brushanen

Medlem
    15 januari, 2009 vid 13:09

Visst, man behöver inte samma power fr kiten på snö som du behöver för samma vindstyrka på vattnet. Men eftersom det tenderar att blåsa mindre i fjällen så föredrar jag alltid att ha med en stor kite så man kan köra i 4 m/s.
    Så en stor kite typ 12-14kvm och en liten 7-9m/s är en bra combo.

• yann

Medlem
    15 januari, 2009 vid 13:24

Håller med Robban. Du kan köra på en storlek mindre kite men roligast är att ha lika mycket tryck som på vatten så du kan åka uppför utan problem, hoppa å sånt. När det blåser riktigt mycket så är det i allmänhet skitväder och flatlight så det är inte så troligt att du får roligt med en liten kite som med en stor.

• gadget

Medlem
    15 januari, 2009 vid 15:43

När vi var uppe förra året i sälen körde jag bara min/din 7:a 😀 förutom en dag när det knappt blåste då jag körde 12:an.
    Ta det lugnt med donnorna…

• ohlen

Medlem
    15 januari, 2009 vid 16:04
    Gadget;525745 wrote:
    När vi var uppe förra året i sälen körde jag bara min/din 7:a 😀 förutom en dag när det knappt blåste då jag körde 12:an.
    Ta det lugnt med donnorna…

haha lovar

tack för svaren

• hengo

Medlem
    16 januari, 2009 vid 17:09

jjag har aldrig ägt en 12a skotetn? 🙂

ny favoritkite, 10 havoc -09 (BOW/HYBRID ALLTSÅ!!!!!)

man kan hålla sjukt mycket vind på snö också men hur kul blir det? Denna vintern har jag kört 10 hybrid / 11 c-kite som störst som störst. ingen vitts med att köra större..

annars typ 9-c också fint!

bra och informativt svar!

• skotten

Medlem
    17 januari, 2009 vid 22:55

ahh I thought you rode the (sorry) 11 wave…. I must have got you mixed up with a real man… sorry dude, wont happen again hehe

(you know I am shittin’ right?)

• tobas

Medlem
    17 januari, 2009 vid 23:16

Skulle säga att du kan tänka samma storlek som på vatten. Men det beror ju på lite vad för åkare man är och vad man tänkt sig att göra. Självklart större chans att man får åka över huvud taget om man har en mindre kite med sig, då det går att komma igång och glida iväg utan att behöva tänka på planing. Sedan beror det lite på om man gillar att hoppa högt och segla eller om man hellre kör lite mer tekniskt och gärna loopar kiten. Vid det sistnämnda är en mindre att föredra medans om man håller på med det förstnämnda så kan det vara skönt att ha en större för lite längre flyt och mjukare landningar. Skulle du hamna fel i storlek så har jag en hel del PL kites liggandes, som enligt mig är den absolut bästa vinterkiten (Kör numera NEMESIS HP på sommaren), som du kan få testa. Sedan om du bara har med dig en storlek och vinden inte passar på en altitud så kan man ofta hitta något ställe högre upp alternativt längre ner som man kan köra på. 90% av fallen så ökar vinden ju längre upp man kommer.

Ha en trevlig resa och slå en pling om du behöver guidning

/ Tobas 070/9925752

• ohlen

Medlem
    18 januari, 2009 vid 11:57
    tobas;526120 wrote:
    Skulle säga att du kan tänka samma storlek som på vatten. Men det beror ju på lite vad för åkare man är och vad man tänkt sig att göra. Självklart större chans att man får åka över huvud taget om man har en mindre kite med sig, då det går att komma igång och glida iväg utan att behöva tänka på planing. Sedan beror det lite på om man gillar att hoppa högt och segla eller om man hellre kör lite mer tekniskt och gärna loopar kiten. Vid det sistnämnda är en mindre att föredra medans om man håller på med det förstnämnda så kan det vara skönt att ha en större för lite längre flyt och mjukare landningar. Skulle du hamna fel i storlek så har jag en hel del PL kites liggandes, som enligt mig är den absolut bästa vinterkiten (Kör numera NEMESIS HP på sommaren), som du kan få testa. Sedan om du bara har med dig en storlek och vinden inte passar på en altitud så kan man ofta hitta något ställe högre upp alternativt längre ner som man kan köra på. 90% av fallen så ökar vinden ju längre upp man kommer.

/ Tobas 070/9925752

tackar så mycket, vi hörs

• skotten

Medlem
    20 januari, 2009 vid 00:24

Its nice to get serious advice at steffo sometimes, aloha man.

@tobas 526120 wrote:

/ Tobas 070/9925752

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.