-
Storlek freeridebräda och segel
Hej
Jag vindsurfade en hel del för 20-30 år sedan (när det var 6,0 och neråt som gällde), men sen flyttade jag till inlandet, och sen kom hus, familj mm, så surfingen blev nedlagd.
Men nu hoppas jag kunna börja om. Min dröm är att kunna ge mig ut på sjöarna här hemomkring, med de byiga vindar det ofta innebär. Därför har jag siktat in mig på segel 7+8,5 och en freeridebräda på 110-140 liter, exempelvis Starboard Carve. Är det lönt att gå upp till 140 liter (jag väger 72 kg), eller räcker 110-120? Jag vill kunna stå på brädan och dra rigg, och stå kvar när vinden försvinner.
Om man börjar med ett segel på runt 7,0, hur stor nytta gör det att gå upp till 8,5? Blir det bara tungt och tråkigt? Eller kanske till och med 9,5 är tänkbart? Hur resonerar ni med erfarenhet av lite större grejer? Jag tänker att det kanske finns en gräns någonstans för hur mycket man kan sänka vindgränsen, att större segel sedan kanske mest är för dom som vill köra extremt överriggade med superfart. Jag är mest ute efter att ha kul på enklaste möjliga sätt, inga cambersegel och liknande.
Logga in för att svara.