Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Storlek på andra-bräda
-
Storlek på andra-bräda
Publicerad av joli på 19 september, 2004 vid 08:58Funderar på en mindre bräda som komplement till min Fantic Cross 110. Jag har förstått att en mindra bräda är mer lättseglad när det blåser på rejält.
Jag började 2002 igen efter ett upphåll från mitten av 80-talet. Då var det utan stroppar och sele så i praktik var det som att börja på nytt. Nu börjar det gå bra tycker jag (förutom gippande). Jag väger 84 kg.
Vad är lämlig storlek på mindre bräda?/Johan
voodoo svarade 20 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Hej
Jag tog steget över till vågbräda i år. Seglat 110 liters innan och väger som du. Jag kan säga som så, behärskar du sele och seglar konfortabelt i stropparna på 110 liters brädan kommer det INTE vara några problem att gå ner i storlek..behärskar du inte stroppar o sele så blir det kanske problem.. Grejen med mindre bräda är att du inte kan stå och vingla o tveka på den, annars när du har fart så är den bara livligare och mycket roligare att köra och lättare när det blåser på.. Nu valde jag att köpa en ”stor” vågbräda på 90L tycker den är skön..men jag skulle nog kunna gått ner 10L mera utan problem.. -
Är det BARA jag som inte tycker att volymen på dagens/morgondagens brädor inte spelar ngn större roll förutom då man ska segla vågor?
Seglar idag en 105L freestylebräda 245*64 på Mälaren och tycker den fungerar utmärkt tom med 4.2 och jag väger 70kg! -
Vad har hänt Micke?
Förr seglade du jämt med minsta möjliga bräda!
Har du tröttnat på att inte plana?
Hur går det med nya brädan förresten? Blev den inte stulen på GC? Tog du ut en ny på en gång?
Hoppas du får riktigt mycket surf! Det förtjänar vi alla! -
Har nu kommit på att det är roligare att segla med minsta tänkbara segel istället och man seglar ju minst en halv kvm mindre än med liten vågis
Hade sån tur att jag inte tagit ut den nya brädan, utan var i butiken när alla andra grejer blev stulna!
Fick lägga ut lite slantar ändå
Bråkar nu vidare med försäkringsbolaget för att dom inte betalar något trots löfte att lösöret skulle gälla utomlands, så vi får se vart det slutar! -
Ja kan ju bidra med mina nyförvärvade erfarenheter från dagens surf. Jag har seglat ganska mycket det måste jag säga och sätter gippar, duckgippar å lite annat, men har framför allt seglat med brädor större än 95 liter. Min enda bräda idag är på 105 liter.
Men idag fick ja testa en vågis på 72 liter, och jag som tidigare trott att så små brädor var för flickor och andra lättviktare fick mig en rejäl tankeställare. Jag testade den med 4.0 men den klarar segel ända upp till 5.3. Iaf det var nästan det roligaste ja gjort. Brädan kändes som en snowboard under fötterna till skilnad från min 105 litare (en mistral radar från 03) som i jämförelse känns som en supertanker. Höga hopp var hur lätt som helst och ja kunde tom gippa utan att sjunka ner så mycket. Så mitt råd är att inte vara så rädd för en bräda med ett lågt literantal, utan se hellre till vilken typ av segling du gillar och vilken andrabräda du har. Du skrev att din bräda är på 110 liter å då skulle jag nog valt någon som du kan börja segla på från 5.7 å nedåt, alltså någon kring 79-83 liter (om du väger som jag kring 80 pannor).
-
Det är ju det som är ett av problemen ju mer det blåser deto mera/större vågor iallafall här på västkusten/sydkusten
-
en mistral radar-03 räknas knappast in som dagens/morgondagens brädor
och min nya bräda väger inte mer än en vågis och har klart bättre pop!
Logga in för att svara.