Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › Storlek på drake
-
Storlek på drake
Publicerad av anonym-anvandare på 11 december, 2003 vid 08:07Hur stor är skillnaden i vindområde mellan 15-16 kvm och 16-17 kvm drake?
Kring vilka vindar kör man normalt en 15 drake?
patrikol svarade 20 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Börja med att skriva ut din vikt så kan du få mer realistiska värden.
-
Skillnaden är minimal. I lätta vindar får du jobba 15 lite i samma vind som du kan hålla 17 å köra, men å andra sidan så är 15 mer lättjobbad å skönare drake i sig enligt mitt tycke. 15 funkar 6 – 11 m/s ungefär lite beroende på hur tuff man är. Å jag vägar ca 73 kilo.
-
ja just det glömde det
ca 66 kg
står i valet och kvalet vilken storlek jag ska ha, men tack Melker, och gärna mer synpunkter -
66 kg = kör på 15 tycker jag om du inte har en 12 eller större redan. Då skulle jag köpt 17 eller större.
-
Okey! men om man väger 38-40 Kg vad fungerar bäst då?
Och hur stor bräda ska man börja med då? Tilläggas att personen ifråga är 1,47 lång. Någon på forumet som också är en lättviktare och har något bra tips?Fred.
-
Om jag som har en matchvikt på 90 kg vill kita, så måste det väl vara bra med en stor bräda och en stor kite.
Har dock lyckats med konststycket att sinusköra min Naish 9.5 som en tok och lyckats ganska bra när andra kör med sina 15.5-halvor och uppåt…Parkera draken och mysa, nej jag måste köpa på mig något stort…
-
Jag väger också 90 kg och det är bara att konstatera det funkar inte lika bra för oss, vi måste ha större kite än andra dessutom om vi snackar vindar under 7 m/s så behövs en större bräda, tyvärr
Logga in för att svara.