Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på fena?

• Storlek på fena?

Publicerad av anonym-anvandare på 31 juli, 2002 vid 07:09

Tjena!

Vilken strl på fenan bör man ha på en JP wave 2001 på 78 liter 53.5 bred, jag som väger 77 kg och segel mellan 4.4-5.3 kvm? Har fått en 20.8 cm lång fena, men e den för liten för mig?

tomtenissen svarade 22 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • kolapan

Medlem
    31 juli, 2002 vid 10:55

Vad gäller fenstorlekar är det väldigt individuellt vad som passar. Men jag skulle tro att det kommer att funka bra. Möjligen skulle du ha en något större fena till 5.3 seglet. När jag kör 5.3 på min vågbräda har jag en 25cm fena. Men testa först, det är som sagt väldigt olika vad man föredrar.

• ola-h

Medlem
    31 juli, 2002 vid 11:04

Jag skulle säga att det bästa vore att komplettera med en lite större och en lite mindre fena, säg en 20 och en 22 eller en 19.5 och en 22.5. Det hela beror lite på hur mjuk och vilken yta din nuvarande fena har. För onshoresegling i tveksam 5.3 är skulle helt klart en lite rejälare fena hjälpa dig ta bättre höjd och få bättre avstamp. Priset av lite mindre loose bräda och större chans för studs i bottensvängen är inga problem här.

Omvänt, i riktigt fina vågförhllande och hyfsat med vind eller bara apmycket vind är kan en riktigt lite fena göra underverk med kontrollen.

En bräda och tre fenor kan ibland täcka ett större spektrum av förhållanden än två brädor och en fena och då ter ju sig inte de hutlösa fenpriserna lika våldsamma längre. Håll också koll efter schyssta begagnade fenor. Liksom med brädor lär man sig mycket genom at testa olika typer av fenor (olika flex, yta, svep, djup, profil etc). Två olika 21cm vågfenor kan skilja sig väldigt mycket åt .

• tomtenissen

Medlem
    2 augusti, 2002 vid 17:45

Snacka med holländaren, kan en jiddrans massa om det där. Han skrev ett långt inlägg om det för länge sen, sök så kanske du hittar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på fena?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.