Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på freestylefena

• Storlek på freestylefena

Publicerad av simpa på 8 maj, 2009 vid 08:50

Hej,
    Fick hem min Naish Playmate 99 -07 i fredags och premiärade igår på den.
    Riktigt nöjd!! Men,
    Just nu sitter originalfenan á 22 cm på. Jag tycker den känns alldeles för stor när man ska börja spinna runt.
    Jämfört med min polares originalfena på sin twintip -09 á 20cm är min dessutom bredare.

Vad kör ni andra nissar på för storlekar? Och vad kan vara bra för en freestylenybörjare som håller på och lär sig Vulcan..?

hakman svarade 15 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • hakman

Medlem
    8 maj, 2009 vid 09:19

Vulcan – 18
    Spock – 16
    Switch – 14

• simpa

Medlem
    8 maj, 2009 vid 09:26
    Hakman;545234 wrote:
    Vulcan – 18
    Spock – 16
    Switch – 14

Tips på någon billig 18cm man kan köpa? Hittade MFC Freestyle Pro 18cm på skidsport men den kostade 849 kr.
    Bättre att kapa själv?

• poppo

Medlem
    8 maj, 2009 vid 09:35

Bågfil & våtslip!

• snaffe

Medlem
    8 maj, 2009 vid 10:15
    simpa;545215 wrote:
    Hej,
    Riktigt nöjd!! Men,
    Just nu sitter originalfenan á 22 cm på. Jag tycker den känns alldeles för stor när man ska börja spinna runt.
    Jämfört med min polares originalfena på sin twintip -09 á 20cm är min dessutom bredare.

Vad kör ni andra nissar på för storlekar? Och vad kan vara bra för en freestylenybörjare som håller på och lär sig Vulcan..?

Du kan lugnt träna vulcan och spockar med en 22cm fena. Tycker inte det är några problem att spocka med en 25cm heller. Switch och 540 spinnar är klart lättare med kort fena.

• simpa

Medlem
    8 maj, 2009 vid 10:22
    snaffe;545259 wrote:
    Du kan lugnt träna vulcan och spockar med en 22cm fena. Tycker inte det är några problem att spocka med en 25cm heller. Switch och 540 spinnar är klart lättare med kort fena.

Jo, det är antagligen tekniken det är fel på för tillfället. Men tänkte att det skulle underlätta en hel del med mindre fena.

En annan fråga: Eviga lagningsfrågorna…
    Lär till att laga en ding under brädan. Slog i en sten på botten.
    Vad är det för epoxi man ska använda? Behövs nog inge glasfiberväv, utan tänkte slipa upp och dutta i epoxi och sedan på med lack.
    Men vad är det för epoxi respektive lack man ska använda? Eller ska jag ta finspackel? Det är bara liten kross, ungefär 2 cm dia.

EDIT: Duger denna?
    http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=504030

Sedan spraya över med:
    http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=623031

Behövs det verkligen sprayas? Varför isf? Epoxin är ju tät.

Blåser det upp mer nu kör jag på silvertejp så länge.

• tim-eriksson

Medlem
    8 maj, 2009 vid 11:58

Siljertejp ska man inte köra med :(…

• simpa

Medlem
    8 maj, 2009 vid 12:19
    Tim.Eriksson;545302 wrote:
    Siljertejp ska man inte köra med :(…

Äh, nöden har ingen lag.
    Har vart och köpt Marine Epoxy nu. Smetar på dirr så man kan köra imorrn.

• styret

Medlem
    9 maj, 2009 vid 06:06

du behöver inte måla för att det ska bli tätt.

• s66

Medlem
    9 maj, 2009 vid 07:37
    simpa;545215 wrote:
    Hej,
    Riktigt nöjd!! Men,

Gå inte ner för mkt i strl på fena i början innan du börjar komma underfund med hur freestyle funkar, popp- rotation- slide- fart- grepp. Det är en hel del aspekter som man bör ha koll på innan man börjar gå ner på fenor som 16cm osv. Tycker inte du ska ha ngt mindre än 20cm när du nu ska lära vulcan och basic tricks som är grunden för hela disciplinen.
    Det har gått en trend i att ha för små fenor vilket mkt har genererat i en ganska slö åkstil på många håll. Dvs farten blir inte alls den samma och poppet minskar markant.

Ha lite större fena och åk fortare= du kommer att lära dig “poppet” vilket kommer föra din utveckling framåt….INTE en för liten fena!!

Mvh Andreas

• simpa

Medlem
    9 maj, 2009 vid 11:10
    S66;545472 wrote:
    Gå inte ner för mkt i strl på fena i början innan du börjar komma underfund med hur freestyle funkar, popp- rotation- slide- fart- grepp. Det är en hel del aspekter som man bör ha koll på innan man börjar gå ner på fenor som 16cm osv. Tycker inte du ska ha ngt mindre än 20cm när du nu ska lära vulcan och basic tricks som är grunden för hela disciplinen.
    Det har gått en trend i att ha för små fenor vilket mkt har genererat i en ganska slö åkstil på många håll. Dvs farten blir inte alls den samma och poppet minskar markant.

Ha lite större fena och åk fortare= du kommer att lära dig “poppet” vilket kommer föra din utveckling framåt….INTE en för liten fena!!

Mvh Andreas

Tack för det!

• simpa

Medlem
    9 maj, 2009 vid 11:11
    styret;545462 wrote:
    du behöver inte måla för att det ska bli tätt.

Nej det har jag märkt. Slipade till det imorse. Sticker ut och surfar nu, målar på en annan dag (kosmetiska skäl).

• militaren

Medlem
    11 maj, 2009 vid 19:49

Choco Starfish är en jävligt bra modell i samma prisklass. har en 18cm. det är viktigt att inte ha en för liten. min erfarenhet är att gränsen går runt 15 om man vill unvika popp då man släpper greppet. annars är ett tips att inte köpa något billigt. de håller inte måttet och du är tvungen att byta ändå.

//Micke

• hakman

Medlem
    12 maj, 2009 vid 06:45

Kiristyle is the shit.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på freestylefena

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.