Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Storlek på kite?

• Storlek på kite?

Publicerad av alexander på 18 september, 2010 vid 21:30

Jag började snökita förra vinter och nu funderar jag på att köpa en kite som funkar på vattnet också. Och har ett par frågor som jag skulle behöva ha svar på.

Hur stor kite ska jag köpa om den ska funka på vattnet i vindar mellan 4-8 m/s ?
    Bör nämna att jag väger 90 kg, brukar vara en väsentlig faktor i val av storlek vad jag förstår.

Vad ska man tänka på när man köper bräda och vad är en bra nybörjar bräda?

solomin svarade 14 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • pepa

Medlem
    19 september, 2010 vid 08:36

Det är ganska stor skillnad på storlek på kite när du kör på snö vs vatten. 4-8 m/s på vatten och 90 kg ska du köra den största kite du hittar. Såg att Cabrinha switchblade kommer i 16 m2 i år, den är det bra tryck i. Den KAN du också köra i 4-8 m/s på snö men det skulle funka lika bra med en 12-kvadratare.
    En schysst bräda för dig som ska köra i lättvind är stor och plan (liten rocker).

• solomin

Medlem
    19 september, 2010 vid 09:10

Du få nog fundera på vad du skall ha draken till!
    Extrem lättvind på vatten kräver en stor drake. Däremot behövs inte så stor på snö.

Föreslår att du satsar på en 12a eller mindre. Den borde bli bra på snö och när det blåser 7-10.

När det gäller bräda så kan du ju fundera på en stor lättvinds bräda, under förutsättning att det inte är mycket vågor där du tänker köra.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Storlek på kite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.