Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Storlek på kitebräda!? behöver en i morgon…=)

• Storlek på kitebräda!? behöver en i morgon…=)

Publicerad av surfballe på 12 mars, 2008 vid 18:47

Ska äntligen köpa en ny bräda……men vet inte vilken storlek som är lämplig…tacksam om någon kan ge lite tipps! =)

väger 85kg 190 lång
    har precis börjat sätta minna första backrolls… på mitt hemma spot är det mestadels hyfsat choppigt…..kör med cult 9 och helix 12

ska checka en bräda i morgon som är 130 * 37 fanatic från 2006…låter det som OK till min läng och vikt?

Lr är det någon i skåne som har någon kitebräda att sälja mig i morgon ? Måste köpa en fort…bara hemma i en vecka och vill ut på vattnet direkt….även en våtdräkt !

Hang loose !

rimsson svarade 17 år sedan 12 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • johanw

Medlem
    12 mars, 2008 vid 19:02

jag har en polares bräda hemma hos mig som han vill bli av me.. gammal cabrinha icon från 05 130 lång iaf..

• hengo

Medlem
    12 mars, 2008 vid 19:03

Tycker de verkar lite litet till en så stor karl men det är ju en smaksak.. hade jag varit din size hade jag nog kört 134×40 typ, de e coolt me stora brädor

• surfballe

Medlem
    12 mars, 2008 vid 20:19

tackar för svaret ! …så en lite större bräda är bättre för min storlek =) typ 134*40…men när blir en bräda för stor igentligen ? eller är det också bara smaksak ?…

fan…de flesta brädor som sälj här är ju nästan alla bara 130 ! nån som har en över 130cm som de vill bli av med ? helst 2006 eller nyare.

Någon som vet något eller kör med SUESIAS KITEBOARDS (http://www.kiteflame.se) ? snygga…..men hur bra ? under 4000 är ju bra pris.

Hang loose!

• hengo

Medlem
    12 mars, 2008 vid 20:30

du bor ju i rätt del av landet för att ha möjlighet till att testa massa prylar så gör de och se vad som känns bäst..

om du tänkt köra med straps eller boots i framtiden är också nåt kan tänka på och försöka ta hänsyn till när du köper bräda

• skanepaul

Medlem
    12 mars, 2008 vid 21:06

Lyssna på Hengo!

Gå på större.

Jag är exakt lika stor som dig och skulle inte ta något mindre än 130*40.

• psychonauten

Medlem
    12 mars, 2008 vid 21:50

@Surfballe 451439 wrote:

tackar för svaret ! …så en lite större bräda är bättre för min storlek =) typ 134*40…men när blir en bräda för stor igentligen ? eller är det också bara smaksak ?…

fan…de flesta brädor som sälj här är ju nästan alla bara 130 ! nån som har en över 130cm som de vill bli av med ? helst 2006 eller nyare.

Någon som vet något eller kör med SUESIAS KITEBOARDS (http://www.kiteflame.se) ? snygga…..men hur bra ? under 4000 är ju bra pris.

Hang loose!

Jag kör med 134*41 och väger 65, skulle inte vilja köra på mindre. 🙂 Tror du bör hamna nånstans mellan 135-140 * 41-42 för din vikt. men det är ju lite vad man är ute efter också..

• rimsson

Medlem
    12 mars, 2008 vid 21:53
    Surfballe;451403 wrote:
    Ska äntligen köpa en ny bräda……men vet inte vilken storlek som är lämplig…tacksam om någon kan ge lite tipps! =)

väger 85kg 190 lång
    har precis börjat sätta minna första backrolls… på mitt hemma spot är det mestadels hyfsat choppigt…..kör med cult 9 och helix 12

ska checka en bräda i morgon som är 130 * 37 fanatic från 2006…låter det som OK till min läng och vikt?

Lr är det någon i skåne som har någon kitebräda att sälja mig i morgon ? Måste köpa en fort…bara hemma i en vecka och vill ut på vattnet direkt….även en våtdräkt !

Hang loose !

ÄR du 190 o väger 85 så är kanske 130*37 lite för liten?

• wakenils

Medlem
    13 mars, 2008 vid 06:51

jag kör 126×37 och väger 70kg, det är det som ger power! letar dock lite efter ett lättvindsalternativ men det känns så klumpigt med stora brädor och inget man vill ha när man har tryck!

du bör inte gå under 40 i bredd om du väger så mycket

• nundy

Medlem
    13 mars, 2008 vid 08:04

Jag väger 91 kg och kör på 134 x 38.5. Personligen skulle jag inte köpt någon mindre bräda än så.. jag tycker den är i minsta laget för mig.

• zilversurfarn

Medlem
    13 mars, 2008 vid 10:11

Själv kör jag en Fanatic Joyride 138×40, väger 85kg, 195cm lång.
    Är väldigt nöjd med den, har inte hittat nån som jag gillar bättre.
    Har aldrig upplevt den som för stor.

• gh0st

Medlem
    13 mars, 2008 vid 10:20

Smaksak det där, men jag skulle nog köpt en större bräda med din vikt/längd. Men det är som sagt en smaksak. Prova o se vad du gillar.

• surfballe

Medlem
    13 mars, 2008 vid 22:27

tackar för svaren! =) nu vet jag vad jag ska spana efter! 😉

Hang loose!

• gadget

Medlem
    13 mars, 2008 vid 22:41

Man kan ju inte fråga andra sånt, bara rent generellt…
    Det är väl bara att prova lite olika brädor.
    Längd och bredd spelar väl stor roll men likväl rocker, stance, fenor, stroppar, pads, flex, bredd på tippar kontra midja…
    Testa MASSOR olika modeller om du har möjlighet innan du köper…

• nundy

Medlem
    14 mars, 2008 vid 02:53

Helt apropå. Man blir man ju stoked oavsett vilken bräda man köper.. så köp brädan så snart som möjligt så du kommer igång. Och glöm inte lingon. SYLTEN
    Bring it on!

• eagletech19

Medlem
    14 mars, 2008 vid 05:46

Tjenare

Ja köp runt 130*40 det blir bäst för dig eftersom du kan använda den storleken både i lätt och hårdare vind.

Jag själv älskar min 130*39 RRD Poison. Jag är 186cm och 97kg

Lycka till med ditt brädköp.

Mvh/Roger

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Storlek på kitebräda!? behöver en i morgon…=)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.