Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Storlek på lättvindssegel?
-
Har varit off-line några dagar, men tack för alla tips som skickats in. Jag tror jag satsar på ngt runt 8.5 och låter dagarna under 4 m/s vara.
-
Jag tror som tidiagre har påpekat att det är mest vikten som är det jobbiga. Jag har ett 8.7 segel från gun sails och en 490 30%kol mast och alu bom. Detta funkar rätt bra. Brorsan köpte däremot ett begagnat race segel 9.8 och en begagnad 100%kol 520 mast. Hans grejer är nästan lika lätthanterliga som mina tycker jag.
Så köper man begagnat så kan man få rätt lätta stora prylar. Men det är ju inte lika roligt att behöva segla med stora prylar.
Jag har en begränsning på min bräda (125l) som säger max 8.5 men om inte den fans hade jag nog kunna tänka mig att ha 9.5-10 som största, detta i insjö och jag väger 75 pannor.
Dett här är viktigt att räkna med:
* Hur mycket du väger
* Hur mycket klarar brädan av
* Vilken typ miljö ska du segla iSen kan det vara bra att försöka tänka på hur du planerar att köpa segel i framtiden.
Så att du får jämna glapp mellan seglen i yta. 20-25%
—-edit: 8.5 är nog en bra storlek… http://www.gunsails.de är bra (och billigt): booster rekomenderas men även tempo e bra
Logga in för att svara.