Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på Lessacher weedfena

• Storlek på Lessacher weedfena

Publicerad av mrcohen på 8 mars, 2011 vid 15:23

Jag surfar bara på västkusten. Har en 32 cm weedfena som jag kapat spetsen på så den mäter 30 cm. Den borde vara rimligt dimensionerad till mitt 7,5 segel. Jag tänkte skaffa en (1) sån här till mina 6,2 och 5,3 segel:

http://www.activesport.se/fenor/unifiber/sjogras/unifibers-lessacher-sjograsfena-p-97.html

Vilken storlek föreslår ni? Brädan är en Fanatic Hawk på 108 liter som jag tror är 62 cm bred. Jag väger 70 kg om det har nån betydelse. Det står att man ska välja en mindre storlek än normalt… har någon nån erfarenhet av just denna fena?

john1 svarade 13 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • pelle_o

Medlem
    8 mars, 2011 vid 18:04

Jag kör en sån fena 24cm på en 102 freestylewave med 5.3-6.1, vill inte ha större. Jag väger ca 82 så med dina 70 borde det räcka.

• andersbq

Medlem
    8 mars, 2011 vid 20:50

Jag har mer Leassacherfenor än någon annan, typ 50. På slalom och speedbrädor:
    24cm 5.8-6.4
    28cm 7.0-7.8
    32cm 8.6
    36cm 9.5
    jag tycker Leassacher Chamelot är vassast. http://www.surfers.se/product.aspx?productId=1561&categoryid=98&brandid=-1

• mick

Medlem
    8 mars, 2011 vid 23:00

Med weed-fenor kan man räkna ungefär som med moms.
    40cm rak minus moms = 32cm weedfena.
    28cm weed plus moms = 35cm rak fena.

Men ta mitt inlägg med en nypa salt, jag har bara 4 Lessacher 😉

• hdtv

Medlem
    9 mars, 2011 vid 05:45
    mrcohen;648814 wrote:
    Jag surfar bara på västkusten. Har en 32 cm weedfena som jag kapat spetsen på så den mäter 30 cm. Den borde vara rimligt dimensionerad till mitt 7,5 segel. Jag tänkte skaffa en (1) sån här till mina 6,2 och 5,3 segel:

http://www.activesport.se/fenor/unifiber/sjogras/unifibers-lessacher-sjograsfena-p-97.html

Vilken storlek föreslår ni? Brädan är en Fanatic Hawk på 108 liter som jag tror är 62 cm bred. Jag väger 70 kg om det har nån betydelse. Det står att man ska välja en mindre storlek än normalt… har någon nån erfarenhet av just denna fena?

Som Anders föreslår börja med en 24:a, skulle den inte fungera bytar vi den till en annan.

• mrcohen

Medlem
    9 mars, 2011 vid 12:25

Bra svar från alla! Det blir 24 cm. Jag kommer in och handlar en sån fena (powerbox) av er i Lomma inom kort. Behöver en hjälm också.

• john1

Medlem
    9 mars, 2011 vid 14:24

Hej.
    jag har också Lessacher fenor, tycker dom är bra,
    men, när man pratar om storlekarna är det viktigt att prata om va den skall användas till.
    Används fenan för speed/slalom med undanvind duger det bra med småfeneor, men för freeride och höjdtagning tycker jag att en Lessacher 28 fena kan vara för liten för ett 6,5 segel, en 32 fena duger bra tycker jag
    (Starboard Futura 111).
    JJ

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på Lessacher weedfena

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.