Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på minstabräda för medioker seglare?

• Storlek på minstabräda för medioker seglare?

Publicerad av tomasn på 4 november, 2005 vid 18:13

Jag seglar nu mest på en 115l. Har även en 105l raket.Seglingen stämmer bättre o bättre. Har insett behovet av en liten bräda och en 4,7a. Lite osäker på vilken storlek jag ska satsa på. Mellan 85 o 95 ligger det mellan iaf. Eftersom jag inte är dösäker funderar jag om inte kring 95l är det rätta för mig och om det inte är litet nog? Då får man ju lite mer marginaler? Har börjat nosa på mindre vågor.

rasmus_w svarade 19 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    4 november, 2005 vid 18:33

Hej. Om du tänkt och köra den i lite hårdare vindar och ändå ha kvar 115 litern så skulle jag (utan att veta din vikt), satsa på 85:an. klarar du stropparna hängselen och kör relativt obehindrat på 115 litern) så kommer det inte vara några problem tror jag…lättare att köra mindre i hårdvind

• lars_k

Medlem
    4 november, 2005 vid 19:10

Hur mkt väger du?

• tomasn

Medlem
    4 november, 2005 vid 19:47

78 hårda pannor cool.gif
    Jovisst seglar jag 115l obehindrat. Är inte stensäker på gipparna (inte åt ena hållet iaf) ännu, men snart!

• lars_k

Medlem
    4 november, 2005 vid 19:58

När man börjar nosa på vågor börjar man ofta med att bränna runt, hoppa och kanske rida lite backside. En Freestyle-wave på ca 85 l tror jag på för dej. Är snabb, lättplanad och lätthoppad och funkar fint med 4.7-5.7.

• tomasn

Medlem
    4 november, 2005 vid 20:36

Ok, ingen som har ngt liknande liggandes?

• ola_p

Medlem
    4 november, 2005 vid 22:10

Jag har en Goya freewave 85 som jag kanske kan tänka mig att bli av med…

• tomasn

Medlem
    5 november, 2005 vid 16:26

Säkert fin och dyr.. Däremot har jag hittat en mistral wavescore, 00a 88l här för en lagom peng. Den kanske kan va nåt?

• rasmus_w

Medlem
    7 november, 2005 vid 00:49

Jag tar i från andra hållet. En liter bär ett kilo. Alltså ska du undvika brädor med mindre än 78 liters volym tills du blivit rätt duktig.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på minstabräda för medioker seglare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.