Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på Quad?

• Storlek på Quad?

Publicerad av hanke på 5 oktober, 2009 vid 07:15

Tänkte jag skulle byta ut min EVO mot en Quad. Funderar dock lite om storleken…. Jag har kört både 70 och 75 liters EVO tidigare och alltid tyckt att de kännts lite stora för sin storlek.

Så frågan är om man ska slå till på en 66L eller 71L Quad?

Jag seglar västkusten och väger in på starka 65kg…. Jag vill använda segel från 3,7 till 4,7. Vad hade ni satsat på?

calle_b svarade 15 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • dr-masse

Medlem
    5 oktober, 2009 vid 07:23

3.7 till 4.7 med din vikt – jag hade lätt satsat på 66 liter…

Själv skulle jag tveklöst valt 71, men då väger jag 77-78 oxå.

Snart lär en viss Ola svara på din fråga och ge The Answer, Svaret och Facit i frågan, ah.

• olandersson

Medlem
    5 oktober, 2009 vid 07:52

Hej!
    Det beror på vilka andra brädor du ska ha, har du tex en runt 85 lite som nästa kanske det är lite stort hopp. Jag ska ha en 81 och en 71 och jag väger 72 kg. Martin Lundgren har kört evil twin 74 som enda vågis och om jag inte har fel så är det samma shape som quaden. Han väger ca76 och har full kontroll i hårdavindar.

Summa summarum så tycker jag att de starboardbrädor jag testat hittils så är de mycket kontrollerade, om man kan uttycka sig så att man blir inte lätt överriggad med brädan.

I helgen körde jag kode 74an och 3.5m2, den är 54 bred men ändå inga problem för mig och kan jag tillägga att det toppade 28-30 m/s i byarna (då spelar det iofs nog ingen roll vad man seglar på )

//Henke http://www.s-65.se

• ola-h

Medlem
    5 oktober, 2009 vid 08:01

Helt rätt Masse. Nu kommer jag.

hänke;581069 wrote:
    Tänkte jag skulle byta ut min EVO mot en Quad. Funderar dock lite om storleken…. Jag har kört både 70 och 75 liters EVO tidigare och alltid tyckt att de kännts lite stora för sin storlek.

Så frågan är om man ska slå till på en 66L eller 71L Quad?

Jag seglar västkusten och väger in på starka 65kg…. Jag vill använda segel från 3,7 till 4,7. Vad hade ni satsat på?

Quad:arna känns ungefär som EVOsarna i storlek. Faktum är att 66:an och 71:an är samma shape som motsvarande EVOs. Jag skulle dock säg att de har ännu större regster, dvs planar tidigare och tar speciellt bättre höjd även om man är underriggad. Dessutom är det lite enklare att “hålla dem” i mycket vind. Eller i alla fall så motvarar hårdvindsegenskaperna hos EVOsarna om man sätter på enormt små fenor.

Så, rent “planingsmässigt” är det inga som helst problem för dig att köra 66:an. Omvänt komemr 71:an att kännas onödigt stor med 3.7. Men det man möjligen kan ta med i beräkningen är att för mig känns ofta 66:an liten i själva vågridnignen, dvs jag trycker liksom igenom den om det inte är en snabb våg. Nu är dock jag 6-7 kilo tyngre och har ofta kört rätt breda brädor så jag har kanske utvecklat en viss vana att vilja lägga lite kraft i svängarna. Troligen kommer inte 66:an “vika sig” för dig på samma sätt, även om vågorna är lite sega. Och Quad-systemet ger också brädan bättre fart i vågridningen, så i den meningen är det lättare att köra Quad 66:an än EVO 66:an även i sega vågor.

En sak: Både 66:an och 71:an kommer med fenuppsättningen 16+11. Det funkar normalt sätt bra. Men när det verkligen brallar i så styvar denna fenuppsättning upp brädorna onödigt mycket. Det har precis kommit ut ett set med 13-fenor att sätta fram. Jag körde dem i 66:an igår och det gör stor skillnad. Om man väger som du tror jag faktiskt att 13-fenorna är bättre i princip i alla förhållanden utom möjligen underriggad onshore. Så om du beställer en Quad66, beställ även ett par 13-fenor. Om det inte finns hemma, hör av dig till mig så kanske jag kan ordna fram ett par.

• hanke

Medlem
    5 oktober, 2009 vid 09:35

Tackar för svaren!!!

Då får det nog bli en 66’a…

Jag har en Kode på 80L som ska komplettera Quad’en.

• s66

Medlem
    5 oktober, 2009 vid 13:50

Finns inget facit i den här frågan. Däremot är jag personligen helt emot för små brädor!!! Dom svänger tillräckligt bra ändå och känns inte stora…även me 3,7. För små brädor i Swe har aldrig varit bra oavsett vikt…dock har de varit en trend har jag märkt.
    De nya brädorna me 4 lr 2 fenor är helt annorlunda än singlefin, går inte ens jämföra. Du kan gladeligen gå upp i volym lite för att dom känns så mkt mindre i volym o svänger pinsamt mkt bättre.
    Tveklöst 71an om jag får råda. Känner du dig att brädan har tendens att börja klättra lite så skaffa en uppsättning fenor till.

Mvh Andreas

• m-c

Medlem
    5 oktober, 2009 vid 14:01
    S66;581192 wrote:
    …Däremot är jag personligen helt emot för stora brädor!!!…

Jag som trodde att att du var emot för små brädor!!!:confused2:

/M

• s66

Medlem
    5 oktober, 2009 vid 14:09

Sluta hacka Måns, skrev fel ord. Jag e ju förkyld!!

M C;581195 wrote:
    Jag som trodde att att du var emot för små brädor!!!:confused2:

/M

• m-c

Medlem
    5 oktober, 2009 vid 14:16

jaja, hoppas du är på g snart igen för nu rockar det dag till annan!
    /M

• hanke

Medlem
    8 oktober, 2009 vid 07:49

Då är velandet över, en 71L är beställd….

• ola-h

Medlem
    8 oktober, 2009 vid 08:16

Glöm inte beställa 13cm framfenor till den också.

• dude

Medlem
    8 oktober, 2009 vid 10:24

Jag håller med om att man kan köra en större bräda med bara positiva egenskaper för vågseglingen. Den enda anledningen att köra en mindre bräda tycker jag är för att den ska bli enklare att kontrollera i luften när man hoppar. Ja, men då är ju mina erfarenheter lite extrema: jag kände i söndags att min 83litersvågis på 58,5cm i bredd var lite stor i luften i 3.7-vinden :santa:

• mag

Medlem
    8 oktober, 2009 vid 17:03

svårt val men 71 är nog mer allround. 66 är säkert bättre i riktigt fina förhållanden och sidvind men hur ofta har man det egentligen?!?

Jag provade 71 i somras och den var fin i vågorna. Planar som sagts tidigt och var skönare än EVOsarna tycker jag. Mer lik en “vanlig” vågbräda var mitt allmänna omdöme. Men med bättre svängegenskaper. Behåller farten i sväng bra bl a.
    /Magnus

• m-c

Medlem
    8 oktober, 2009 vid 17:48

Tja du Mag, hur ofta har man INTE sidvind?:grin:

/Måns

• calle_b

Medlem
    9 oktober, 2009 vid 06:31

Den här tråden har jag läst med intresse, då vikten är lik min, och bräd-tankarna är för EVO-köp.

Jag har alltid trott att bredden i EVO/Quad-konceptet gör brädan större, än upplevda 66, alternativt 71 liter. Själv har jag seglat på trad-brädor mellan 70 och 80 liter i 10 år, men upplevt även en 70 liter som stort i runt 4.0-vindar – framför allt i luften, men även på vattnet.

Därför blev jag faktiskt överraskad av 71 liters-valet, och tipsen ditåt.
    Spännande läge, och hoppas du blir nöjd. Skriv gärna ett par rader om dina upplevelser, Hänke. Det skall tilläggas att jag är en riktigt spinkig herre, som lätt blir överriggad och får svårt att “hålla ner grejorna i vattnet” i bra vind, trots mindre fena…

Ajja, hoppas du får fina rajds på den brädan!

Fridens

• hanke

Medlem
    9 oktober, 2009 vid 07:10

Jag lovar att återkomma med synpunkter…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på Quad?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.