Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Storlek på Quad?
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Storlek på Quad?
calle_b svarade 15 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
-
Calle_B;582299 wrote:Den här tråden har jag läst med intresse, då vikten är lik min, och bräd-tankarna är för EVO-köp.
Jag har alltid trott att bredden i EVO/Quad-konceptet gör brädan större, än upplevda 66, alternativt 71 liter. Själv har jag seglat på trad-brädor mellan 70 och 80 liter i 10 år, men upplevt även en 70 liter som stort i runt 4.0-vindar – framför allt i luften, men även på vattnet.
Därför blev jag faktiskt överraskad av 71 liters-valet, och tipsen ditåt.
Spännande läge, och hoppas du blir nöjd. Skriv gärna ett par rader om dina upplevelser, Hänke. Det skall tilläggas att jag är en riktigt spinkig herre, som lätt blir överriggad och får svårt att “hålla ner grejorna i vattnet” i bra vind, trots mindre fena…Ajja, hoppas du får fina rajds på den brädan!
Fridens
DU har rätt Calle. EVO-brädorna (och även de små Quad:arna) är väldigt tunna och relativt breda (speciellt 71:an) och därför relativt stora för sin volym. Och den effekt som twin fin ger som gör att man ofta kan välja en större bräda är inte alls lika tydlig på Quads. Däremot påverkar även quad-uppsättningen till att göra brädan mer kontrollerbar. I vanlig “raktframkörning” så får man ju i princip aldrig den där känslan av att fenan vill vrida runt brädan som man kan få på en single fin. Och jag skulle säga att det också är enklare att få i rail och hålla ned brädan i bottensvängen på en Quad-brädorna än på motsvarande singel fin (EVO) så även i den meningen kan man välja dem lite större.
Men när det gäller segling i riktigt mycket vind när problemet snarare är att brädan blåser ur vattnet, då har man inte någon hjälp av att det är fyra fenor, medan jag skulle säga att twin fin hjälper lite genom att ge lite mindre direkt grepp i vattnet vilket mjukar upp känslan i brädan något. Men det här är verkligen små nyanser. I vissa fall ger istället mer grepp och precision en bättre möjlighet att “hålla i” brädan. Så det hela blir både individuellt och en fråga om var gränsen för “ren överlevnadssegling” går. I det stora hela skulle jag säga att det är brädans storlek i stort som spelar mest roll i extremt mycket vind (och nu pratat jag alltså om förhållanden då 3.5:an är stor…).
Så i det stora hela är det inte jättelätt att välja storlek. SOm jag skrev ovan är 66:an på många sätt ett naturligt alternativ och om man väger 65 kilo skiljer det i princip ingenting i tidig planing mellan 66:an och 71:an, definitivt inte om man håller sig till 4.7 och mindre. Men däremot kräver fortfarande 66:an mer fart i vågridningen för att kännas like loose som 71:an. Så det man gör genom att välja 71:an är att offra komfort i ren hårdvind och i snabbare vågor för att få trevligare vågridningsegenskaper i mer frekvent förekommande förhållanden. Så därför är valet av 71:an trots allt helt OK.
Logga in för att svara.