Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på segel ???!!!

• Storlek på segel ???!!!

Publicerad av mx-iggesund på 21 juli, 2010 vid 19:45

Jag har ett fluido 8.3. När jag lägger mitt Gaastra 2X 7.0 ovanpå skiljer inte mycket.
    Provade åxå med ett Gaastra ? 7.4 och dom var lika stora.

Hur är det med märkningarna egentligen ?

Jag vill ha ett större segel än Gaastra 7.0 och har en ny North red 490 35% mast, vad ska jag leta efter för segel (beg) som är 8.5-9.0 (riktig storlek) ?

/Magnus

tsss svarade 14 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • tsss

Medlem
    22 juli, 2010 vid 18:21
    Mx-Iggesund;621845 wrote:
    Jag har ett fluido 8.3. När jag lägger mitt Gaastra 2X 7.0 ovanpå skiljer inte mycket.
    Provade åxå med ett Gaastra ? 7.4 och dom var lika stora.

Hur är det med märkningarna egentligen ?

Jag vill ha ett större segel än Gaastra 7.0 och har en ny North red 490 35% mast, vad ska jag leta efter för segel (beg) som är 8.5-9.0 (riktig storlek) ?

/Magnus

Jag hade också ett Fluido 8,3 från 2003 tror jag det var. När jag sen köpte ett NP Sabre på 8,2 så var NPseglet klart större. Vet ej om vilket segel som var felmätt; nån menade att NP ofta var större för att imponera genom tidig planing i förhållande till angiven storlek. Fick dock för mig att Challenger var dåliga med siffror… angivna siffror för längd osv stämde sällen på den tiden.

Tycker tendensen här på min del av Ostkusten blivit att dom som förut seglade med 8,5-9,0 som största segel nu börjat tycka att ”smaller is better”. Många planar lika tidigt med 7,6 eller 7,8 cambersegel som dom gör med ett 9,0 svajigt freeridesegel. Kommer väl an på bra pumpteknik samt dietkost. En lättviktare behöver nog inte ha större än max 8,0 för vanlig segling, kanske

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på segel ???!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.