Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Storlek på sele?

• Storlek på sele?

Publicerad av willov på 28 januari, 2013 vid 20:07

Hejsan! Sitter här i behov av en sele och funderar lite på hur man ska tänka kring storlek. Inte helt chockerande så skiljer sig midjemått – storlek kopplingen åt mellan märken och modeller, men hur ska man tänka om man ligger precis på gränsen? Säg att ett intervall är 75-80, nästa är 80-85.
    Vill man helst ha en lite för stor, eller en liten för liten?

Optimala hade ju varit om man kunde gå och testa lite olika, men det verkar som det är brist på kite butiker i Linköping!

Tackar för hjälp!

lima-ko svarade 11 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • lima-ko

Medlem
    29 januari, 2013 vid 09:27

Du ska ha rätt storlek ;), vad har du kört med för sele innan (modell och storlek)? Vad har du för jeansmått (30, 32, 34 osv.)? Planerar du att gå upp/ner? Ska du enbart köra på vatten eller även på snö?

Generellt, lägg gärna lite extra pengar på en bra sele som du trivs riktigt bra i, en sele som sitter dåligt/är obekväm kan förstöra den bästa av sessions, dessutom kommer en bra sele hålla väldigt länge.

Jag rekommenderar starkt att du provar selen personligen, har du inte möjlighet att ta dig till en kitebutik för att prova lite olika märken och modeller så försök istället få prova vänner och bekantas selar eller andra kiteares.

• willov

Medlem
    29 januari, 2013 vid 16:17

Det var ju ungefär exakt det här svaret jag förväntade mig och inte hoppades på att få höra 😛
    Jag har inte ägt en sele i mitt liv, men det slutade med att jag köpte en begagnad ION revolt, förhoppningsvis blir det bra tills jag kan investera i en väl utprövad i sommar!

• lima-ko

Medlem
    29 januari, 2013 vid 20:46

Om jag utgår från mig själv och min sele Mystic Warrior III skulle jag kunna ha både S/30-32 och L/34-36 men det är M/32-34 som sitter bäst och därför har jag den.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Storlek på sele?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.