Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på wavefena?!

Taggad: ,

• Storlek på wavefena?!

Publicerad av anonym-anvandare på 16 juli, 2003 vid 15:22

Jag väger ca 77 kg och kör på en JP wave 78 liter, 251 lång o 52 bred. Om jag riggar upp ett segel 4.7-5.2 kvm vilken storlek på wavefena ska ja ha? Spelar det någon roll om jag har onshore eller sideshore (storleksmässigt).

Jag har en 20.5 cm fena (JPs originalfena) men det känns som om det släpper….eller rätt ut sagt, de släpper! Ska ja ha ca 24 cm?

ola_p svarade 21 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    16 juli, 2003 vid 15:25

22kanske, finns nog väldigt få 24 cm vågfenor det är väldigt stort.
    //matteus_14_30

• anonym-anvandare

Medlem
    16 juli, 2003 vid 16:46

var är tekniken?

• mag

Medlem
    16 juli, 2003 vid 17:25

Det låter i och för sig som rätt fenstorlek för brädan. Men det är lite enklare att segla och plana med en något större fena, men absolut inte över 23cm. Köp en 22 onshore eller sideshore. Brädan blir mindre vågaktig och slöare från kant till kant men det kan det vara värt om du kan segla enklare.
    Dock,riktiga vågfenor ska släppa, det är hela tanken. Du kan inte pressa dem som en större fena men de svänger desto mer och du kan slajda på vågen om du trycker till. Kör lättare på foten framförallt upp mot vind och försök pressa ner och använda brädans hela kant att höjda med. Lycka till!
    /Magnus

• oscar

Medlem
    16 juli, 2003 vid 18:58

En fena jag kan rekommendera är Maui Fin goya RTR. Den har aldrig spinoutat för mig och svänger grymt.

• knutman

Medlem
    18 juli, 2003 vid 08:36

Hei,

Jeg har også en fråga i denna bana:

På mine wavefenor står ingenting om längd etc. Hur mätar man denna? Är det hur duptgående fenan är eller är det kurven från på bakkanten (eller framkanten) og ned? Det er jo dessuten inte bara längden som skiljer. Jag tycker alla mina fenor ser ut til å ha olikt areal og shape?

MVH Knut

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juli, 2003 vid 16:12

21 fena funkar utmärkt. Varför det släpper kna bero på att fena har för många skavanker. Sandpapper!!

• ola_p

Medlem
    18 juli, 2003 vid 16:54

Det är djupet man menar när man pratar längden på fenan. Sen är det ganska stora variationer på arean, profilen, styvheten och bakåtsvep, och härav sideshore onshore etc. Därför så är ju inte en 21 fena lika stor…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på wavefena?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.