Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Storlekar?
-
Storlekar?
Publicerad av linsurfer på 23 mars, 2000 vid 07:24Jag tänkte köra amatörklassen i år. Har inte så stor erfarnhet vad gäller racing och så stora segel så jag undrar…..hade tänkt köra med 9.0 och 8.0 men funderar nu på att byta 8.0 till +10. Tror ni att man klarar sig med 2 segel dvs 9 och +10 eller är man helt körd då. Vilket är bäst, 9 och 10 eller 8 och 9. Väger som säkert alla vet 89 kg och ska köra på en AHD D72. Vill helst bara ha 2 nya segel så det är därför jag frågar.
anonym-anvandare svarade 24 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
9.0 är väl i minsta laget om man väger 89kg, själv väger jag 81kg och ska köra 10.4…..
-
Du behöver nog inte ha segelstorlekarna så tätt som 1kvm imellan, 1.5kvm räcker med de nya seglen, ta 10 och 8.5, räcker gott och väl…
-
Då blir det 10.2 och 8.1 för mig isåfall. Verkar som ett lite stort hopp. Synpunkter?
-
Funkar säkert bra, enda som kan vara är att brädan börjar bli för liten…jag ska själv ha ett hopp på 1.7kvm…
-
har du anmält dig som a eller b-medlem?
får man möra alla amatör tävlingar som b- eller??Kung Formula
-
Är inte själva grejen att man ska klara sig utan de senaste raceprylarna för att det inte ska bli för dyrt? Såg på rec.windsurfing att 10-kvadratarn du funderar på är en North Warp. Blir inte det nästan lite orättvist mot de andra:-)?
Hur som helst får du ta och skriva om alla dina nya prylar som du har köpt under vintern när du har provat dem! I alla fall jag (och jag tvivlar på att jag är ensam) är alltid nyfiken på de nya grejorna!/Robin
-
Jo, det är väl det som är meningen. Men min lilla dröm har alltid varit att tävla seriöst i Windsurfing och nu när jag äntligen har råd så tycker jag det kan vara värt att satsa lite. Dessutom startar amatörer och Pro förmodligen samtidigt och kan jag då segla om några i proklassen (vilket inte är troligt) så är ju det en extra sporre. Hans Wallén har dessutom GRYMT schyssta paketpriser (vilket t.ex SP aldrig har) så det blir inte så dyrt iallafall (relativt sett). Sparade en del på att köpa en 99 års D72 t.ex.
Det är väl som sagt kanske lite orättvist mot de andra. Fast det är inte säker att jag seglar om dom för det. Hoppas vi blir riktigt många som tävlar i år, det är ju bara på skoj om man tänker efter noga. -
http://www.north-sails.com han kör VM i Spanien så det är inte lönt att ringa förrän efter 10:e April. Kolla in North seglena mer noga på http://www.north-windsurf.com
-
Har själv köpt nya grejor från T12. F2 XXL. 10,4-8,7-7,7 Arrows Tomahawk.
Jag har kört Cupen ett par år nu och ska självklart köra i Pro. -
Konstigt att du har köpt 10.4, 8.7, 7.7 Tomahawk!!??? Årets skämt eller??
För det 1:a så görs Tomahawk som störst 9.5, sedan finns det 8.6, 7.6 alltså inte 8.7, 7.7.
Och om det är dom nya så heter dom inte Tomahawk och finns inte som 10.4 utan 10.5. Antingen skojar du eller så är du helt bakom flötet.
Eller kanske bara lurad av T12 skojarna? -
Till att börja med så har jag beställt det största seglet som Arrows kommer med i år. Och det är 10,4 o inget annat. Storlekarna de kommer med är just 8,7 o 7,7. Arrows hemsidor uppdateras inte så ofta som du säkert vet din besserwisser. Jag har pratat med Daniel S som jag känner sen tidigare genom Svenska Cupen där jag har tävlat ett par år nu. Jag vet vad jag pratar om så att du vet det bara. Du som vet så bra kankse kan tala om för mig som är mindre vetande vad de nya seglen heter isåfall?
mvh Mattias SWE 496. -
jag är rädd att du tar fel i storlek på det största seglet det är ju bara 0,1m2
så det är ju inget att bråka om. dom nya seglen heter T-FORCE 1 har du inte sett dom så kan du kolla på dom på http://www.f2.nl och sen klicka dig vidare till seglena, jag såg dom segla här i gbg för nån vecka sen och dom såg helt ok ut.
vad skall du ha för bräda? och vad väger du ungefär?mvh nybörjaren
-
Jag ska ha en XXL med de segel jag skrev om tidigare.
Mattias SWE 496.
Logga in för att svara.