Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › Storleken har betydelse?!
-
Storleken har betydelse?!
Publicerad av regfellow på 20 april, 2011 vid 13:18Större bräda är bra i vid lättvind men:
När vinden ökar, vilka är teckenen på att man skall byta till mindre bräda?
Blir det jobbigare att ta höjd? Svårt att kanta?
/M
regfellow svarade 13 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
det är inte enbart storleken som har betydelse, utan också rocker, outline etc.
En bräda som är bra i lättvind är grym på att hålla höjd jämt, eller iaf så länge du kan kanta med den, vilket faktiskt är grymt länge med rätt teknik, dvs låg fart, kiten lågt och massa kant i vattnet.
Så det vanligaste tecknet är att du inte kan kanta längre.
Att inte kunna hålla höjden beror vanligvis på en bräda med för mkt rocker eller bullig outline. Men självklart också om den är för liten. -
Har en Momentum Park 138 som största och det är ju ganska mycket rocker på den.
Tyckte det blev svårare att ta höjd när vinden gick upp, men det handlar nog mer om min teknik och balansen mellan rätt stance, trimmning av drake, rätt depower och kiteposition. Bara till att nöta mer! =]
Tack för info!
-
viktor77
Gäst21 april, 2011 vid 06:14Jag tycker inte storleken på brädan har så stor betydelse när det blåser upp. Men jag har också upplevt att det kan vara svårare att hålla höjd, men det har mer att göra med kontroll av kitens kraft. Med en större bräda är det enklare att tappa kontrollen när det blåser mer, eftersom brädan enklare kommer upp i fart och blir då svårare att hantera.
Håll kiten lågt och surfa inte så snabbt. Du kan också släppa på front handen och vrida runt kroppen mot vinden. Då kan du bättre klara av den byiga vinden, som det brukar vara när det blåser lite mer.
-
Har lånat ett par brädor och har skaffat en ny egen, för att försöka utröna skillnaderna och hitta vad jag trivs med, men just nu är det för många parametrar känns det som! Får bara köra mer!
Som helt grön fick jag några åkturer som man fick bromsa med röven då det gick för fort, men det har jag inte haft problem med sen dess. Mest att under vissa perioder har jag svårt att ta höjd ordentligt på ena hållet, trots det är bra vind.
Logga in för att svara.