Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlekens betydelse igen…

• Storlekens betydelse igen…

Publicerad av danpe på 23 juni, 2003 vid 10:37

Jag har fått huvudbry. Efter att ha läst alla tester som finns, samt alla inlägg här på konfen, så är jag fortfarande vilsen. Jag har upplevt att min skate (90 l ?02) blir lite väl ?airborne? i stora vågor (Apelviken). Jag byter ner till en vågfena, och riggar på 4,0 och sen bär det iväg. Men först kommer brädan och en stund senare kommer jag. Jag klart skrajare än brädan. Alltså behövs en vågbräda! -Tror jag. Inser att kompetens kan behövas också, men inbillar mig gärna fortfarande att prylarna skall göra underverk. Kontroll är ledordet!
    Till frågan: En acid är ju drömmen, eftersom Ola H säger att den funkar bra för oss lättviktare i Sverige. (Jag väger 65) Att den är snyggast väger också tungt, även om jag egentligen inte vill tillstå detta.
    Men vilken storlek???
    Jag kan ju tycka att även en 90 liters bräda känns vinglig när man står i surfet och balanserar utan vind. Vilket man ju gör frustrerande ofta i Sverige. Skall man tro Boards så är det litet som gäller. Windsurf däremot rekommenderade nån gång en freestyle för att ta sig ut genom brännet överhuvudtaget?
    Så, skall jag ha en 70 eller 77 liters? (De är visst snarare 72 resp 80 om man får tro experterna)
    confused.gif

ola-h svarade 21 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • JOHN_J_RAMBO

Gäst
    23 juni, 2003 vid 11:28

Jag har ju alltid kört på en bräda som har volymen 85/86 liter tills nu när jag har en 73 liters bräda.
    Väger 65kg.
    Funkar hur bra som hälst!
    Kör på den mindre modellen 70, har oxå varit inne på Starboard..Acid 70 D-ram..tycker den är så j-vla nice wink.gif
    Men nu bliddade dt en Naish..
    Skulle kunna tänka mig att ha en ennu mindre bräda runt 60 liter, tror det kommer kännas ennu roligare i hårdare vindar som det nu lite har varit, körde i Apelviken här i veckan med drag i 4.0 o min 73litare..E toknöjd med mitt köp! wink.gif cool.gif smile.gif grin.gif

Så jag säger kööööööp den mindre varianten!!!!!!! cool.gif

• zehlertz

Medlem
    23 juni, 2003 vid 11:36

Förutom volymen tycker jag du ska kolla på bredden o vikten.

I helgen när jag för första gången på väldigt länge körde min lilla tiga 264 *tror den ligger nånstans runt 70L* så upplvede jag en grym kontroll, inte alls så studsig som min AHD freestyle på 92L…

jag är också lättviktare o drar lätt rigg på min freestyle, men har nu insett att man måste ha en mindre vågis också.

Fast jag tror inte enbart det har med volym att göra. Min tiga är tyngre än AHD’n samtidigt som den är ju mkt smalare i nosen. Sen tror jag att tyngden är nödvändigt för att brädan inte ska skena iväg i luften så fort vinden får tag i den.

Den lilla volymen gör ju att den är lite tung att få upp i planing…

Så frågan är ju om en lite större, kanske nyare o lättare vågbräda har samma kontroll i vindar uppmot 20s/m?

• dude

Medlem
    23 juni, 2003 vid 11:37

Själv har jag en 88-liters som är perfekt för östersjön där det blåser mindre. Förut hade jag en 70-liters vågis. För mig har jag föut behövt en liten bräda för att få kontroll i hård vind, stora vågor och choppigt vatten. Nu tycker jag att jag klarar bättre att köra en större bräda, läs ACID 88an, i hård vind. 70-litern köpte jag 1996 och ACIDen köpte jag förra året. Jag skulle rekommendera 77-litern till dig för att kunna användas till 5.4an även när vinden är lite tunn. 70-litern skulle jag säga är perfekt till 4.7at men funkar även till 5.4at med bra tryck i. Sen är det upp till dig vilka vindar och segelstorlekar du vill optimera för berorende på hur ofta du får mycket vind. Här i Stockholm har det vart kasst för liten bräda de senaste två åren i alla fall men det är ju annorlunda på västkusten av vad jag hört.

Lycka till,

Nikals

• anonym-anvandare

Medlem
    23 juni, 2003 vid 11:50

ska du segla i över 12-13m/s så satsa på
    en bräda med din vikt i volym eller mindre.
    jag väger 95 kg och har inga problem på 80 liter,
    sålänge man har åtminstone lite fart framåt
    så flyter man. Dock lite tid över för trick.

• zehlertz

Medlem
    23 juni, 2003 vid 12:32

ganska kul det här med vikt kontra volym…

jämför jag din vikt med min…så borde resultatet var att jag är en fruktansvärt dålig selgare som inte får upp min vågbräda snabbt i planing.

om jag delar din volym med vikt 80/95 ger 0,84.

för att jag skulle få samma faktor skulle jag klara mig med
    52L /62kg…

frågan är om det skulle fungera?
    eller är det nåt annat som spelar in?

• anonym-anvandare

Medlem
    23 juni, 2003 vid 12:43

ju mer det blåser ju mindre har volymen betydelse.
    Egentligen är det inte volymen du ska räkna
    för tidig planing, utan arean under fotstropparna.
    En smal bräda planar i almänhet senare, bara 3 cm gör mycket. Det finns faktiskt en Kinetic vågbräda med
    56 liter, men satsa hellre på smal bräda, det finns
    vågbrädor på 51-52 cm breda, de kommer att kännas
    radikalare för dig om du är lätt, högre vattentryck på
    mindre våtyta. För några år sedan var en trend med smala
    vågbrädor, en sådan kan du nog segla över 20m/s utan
    att den börjar fladdra och kännas stor.

• anonym-anvandare

Medlem
    23 juni, 2003 vid 12:46

tror ahd, F2 maui project ochså har några små brädor.
    finns en fanatic fly 252, 73 liter till salu på konfen
    men för liten för mig.

• s

Medlem
    23 juni, 2003 vid 13:46

Tänk att du tar upp ett problem som orsakas av att det blåser för mycket… Härligt!

Som någon säger här så är arean under fotstropparna som räknas mer än volymen då det blåser. Men som du själv säger så är det ibland byigt i Sverige och man “sjunker” ibland vilket gör att man behöver volym. Men det är faktiskt inte så ofta som det blir total punka mellan byarna, du har alltid lite drag i seglet vilket gör att du får balans och ett lyft (om än ibland mycket litet) i brädan tack vare fart (om än ibland nästan obefintlig). Du kommer alltså att “flyta” även på en liten bräda.

Om du pratar med Ola så lär han rekommendera 62:an för han har ju 70 liters brädan som storbräda med 5.9 som störst. Det kan ju tyckas som en liten bräda att ha som storbräda, men Ola är ju duktig och har en smooth seglingsstil.

Men nu skall du ha denna bräda som lillabräda och du väger endast 65kg så även om du verkar vara mer nybörjare på vågbräda än Ola så tycker jag att du skall ta en 70:a! 77:an verkar alldeles för stor för dig. Jag har funderat på dessa brädor också men jag tyckte att 77:an var för stor för mig och jag väger 84kg… Nu har jag en F2 8’0” på 72 liter. Det är klart att jag sjunker lite i vindsvackorna men det är ju min lillabräda och på en sådan seglar man ju bara då det blåser bra 5.0 och nedåt. Annars tar man ju en annan bräda. Och min bräda är relativt bred med sina 54,1cm så jag tycker att jag planar och accelererar mycket bra trots liten volym.
    De flesta väljer en bräda om är ungefär lika många litrar som kilo på kroppen som lilla-bräda. Det är ju därför det cirkulerar så många 75liters brädor på marknaden.

Lycka till med vågseglandet!

/Staffan

• ola_p

Medlem
    23 juni, 2003 vid 15:33

En tung bräda är väl aldrig bra ELLER!? Dock så kanske det kan ge lite kontroll, men det får man ju isf betala med senare planing och tråkigare bräda, förmodligen är dett då bättre med en lite mindre bräda som är lätt. Dom som säger att smal bräda är lika med kontroll har FEL!!! Jag har en powerwave 253(00a, men samma shape 01, 72 liter) Som e ordentligt smal. Man kan inte påstå att den är lätthanterlig, kontrollerbar å skön i chop… Det är flera saker än bredd, så som bottenkurvan (och då framförallt tailkicken eller överhuvudtaget kurvan i bakre delen av brädan). Så för kontrollen är nog en mauivågis med mkt kurva att föredra, men en sådan planar inte direkt tidigt. Sen kanske när den används kan vara bra att fundera på,kommer du verkligen vilja segla vågor med skaten? Det är nog så att den
    inte skall vara altförliten, då blir den ju bara använd i överlevarförhållanden. Jag hade nog hellre haft en vågis som funkade även om det inte blåser kanon mkt… Dvs, brädorna ska inte sprida för mkt, som Ola H. påpekat ngn gång..

• adde

Medlem
    23 juni, 2003 vid 15:41

Jag skulle gå på 70:an. 66:an och 62:an (även om de har några liter mer) tror jag är betydligt mer “radikala” och svårseglade i svenska vatten. I Acid linjen skiljer det rätt mycket i egenskaper mellan olika brädor – man kan inte alls extrapolera egneskaper mellan dessa.

Själv kör jag på Surf 78:an (2001) som är föregångare till Acid 77, har deffat ner mig rätt ordentligt till ynka 78 kilo…

Staffan, hade du köpt 8 fotaren även om du inte planerat resa till Marocco??

/adde

• s

Medlem
    23 juni, 2003 vid 15:54

Hmmm… Det vet jag faktiskt inte. Jag tror inte jag hade bytt ut min 8’2” i förtid men jag hade nog köpt en 8’0” till 2004:a istället. Jag tyckte att 8’2” var för stor för att ha som lillabräda, men den fungerar ju super om man bara skall segla i Sverige. Men det faktum att jag drar till Marocko om en vecka gjorde att jag bytte till en 8’0” redan nu. 8’2” tyckte jag kändes för stor i luften då det blåste 4.0. På vattnet i vågridningen fungerade den super. Men eftersom det blåser mycket i Marocko och vi älskar att hoppa mycket där så var ju valet enkelt…. (jag fick ju också min “gamla” 8’2” av 2002 års modell såld, den som jag hade tänkt att ha i Marocko. Så jag hade ju inget val… 😉

Men den optimala linjen är ju “trebräderskonceptet” F2 Maui Project 8’0”, 8’4” samt en F2 Compstyle 258.
    Eller varför inte en Starboard Acid 70, 88 samt en Freesex 107. Det är ju också bra.
    Tyvärr har jag inte plats med detta i min surfbuss…. wink.gif

/Staffan

• adde

Medlem
    23 juni, 2003 vid 16:12

Man kanske inte skall rekommenderade osedda eller oseglade brädor, men Starboard kommer med en serie brädor under namner EVO (som i evolution). Det har varit endel snack och hype (som kring hypern) men nu finns i alla fall data och bilder på starboards hemsida…

En Evo 74 kanske vore nått?

/adde

• danpe

Medlem
    23 juni, 2003 vid 17:23

Jo, det är ju alltid kul med nya prylar. Mitt problem är inte som Staffans, att få plats i bussen, utan att hålla pengarna på en rimlig nivå. Vet man förresten om en acid 70 alltid är en acid 70, eller varierar den med årsmodell? Tack för alla goda synpunkter, alltid kul att se hur det bubblar på konfen. Passion är härligt!

• ola-h

Medlem
    23 juni, 2003 vid 18:06

Acid 70 är en Acid 70 så långt (till 2004 blir det dock lite skillnad i shapen och namnet ändras till 74 samtidigt som 66:an får ny rocker och byter namn till 69 medan 77:an blir Acid 80). Det är bara lite skillnad i konstruktionen, inte i shapen mellan 2002 och 2003. Surf 70 från året innan är också väldigt lik. Skall du ha bräda som hårdvindare och seglar i någorlunda stabila förhållandn är 70:an antagligen bäst. Det är en väldigt lättseglad bräda förutom möjligen att den sjunker förväånansvärt snabbt om man stannar. Tror man man komer ha problem med detta (att råka stanna hel och då sjunka lite) så kanske 77:an är bättre. 77an är i praktiken rätt mycket större dock. Rent segelstorleksmässigt är 5.4 inga som helst problem med 70:an. Jag tycker själv 4.7-5.3 är optimalt på den brädan. SOm sagt är det mer möjlign en fråga om byigheten än själva segelstorleken.

EVO:n kan vara intressant. Jag är dock trots den massiva marknadsföringen, tveksam på hårdvindsegenskaperna relativt Acid. Min EVO 74 (samt nya Acid 62 och Trance 84) ligger nu på Landvetter och väntar och på söndag bär det av till Guincho som om ni väntar får ni snart en EVO-rapport, hoppas jag.

• danpe

Medlem
    23 juni, 2003 vid 18:37

Hade helt missat EVO hypen. Låter ju sjukt bra för en man som sett en del av sina bästa år. Vill man bara ha… …Men när euforin lagt sig låter det lite freestyle om det hela. Platt o brett o en väldans fart över kanten. Som en liten skate typ. Skall bli mycket spännande att höra rapporten från dig. Börjar spara så länge.(vet man nåt om priset?) Och spanar efter en wood 70:a i fall om att.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlekens betydelse igen…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.