-
större fena?
Förutom mina mindre brädor har jag en JP X-cite Ride 145 (76 cm bred) som lättvindsbräda och kör den med ett Severne Glide 7.5. Riggat för lättvind ger detta segel ungefär lika mycket bottendrag som ett “vanligt” segel runt 9 kvm.
Jag funderar på om jag skulle plana tidigare med en större fena. Just nu använder jag oftast en Gsport Carve 52 cm som största fena. Denna fena är rätt bred och “biffig” och ger mycket lyftkraft.
Tror ni att jag skulle plana tidigare med en fena på 56 eller 58 cm? Att jag skulle ta bättre höjd i lättvind med en större fena känner jag mig rätt säker på, men jag är osäker på om jag skulle plana märkbart tidigare eller inte. Jag väger 77 kg.
Det är svårt att få tag i så stora fenor i powerbox. Vad tror ni om en sån här:?
http://www.tectonicsmaui.com/mirage.htm
Någon som har tips på någon annan fena i liknande storlek som ger tidig planing? Mjukare fenor ger väl i allmänhet tidigare planing än styvare?
Jag har tidigare beställt fenor från Tectonics, men när jag mailat dit de senaste gångerna har jag inte fått något svar. Någon annan som haft det problemet?
Filip
Logga in för att svara.