Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › större kite ? tips
-
större kite ? tips
Publicerad av mickec på 16 juni, 2009 vid 00:02är det lönt att skaffa en större kite för lättvinds dagarna ?
jag har en 12 kvm, och jag tänkt kanske skaffa en större tex en 16kvm från 05/06 då,
men är det lönt att skaffa det? eller det gör ingen skillnad typ ?
vad tycker ni ?
mjersen svarade 15 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Ska du skaffa en lättvindskite så är det ingen idé att gå på en äldre, då kan du lika gärna strunta i det.
Nya större kites gör ett bra jobb i lättvind och då är det definitivt värt det!
-
jag skulle säga tvärt om.. jag har en gammal 15 kite från 04a som jag tjakkade för 500spänn, och den har jag haft så sjukt mycket nytta av under somrarna. Jag kan ta höjd i lika lätta vinda med min 12a men när man väl krokar ur och ska hoppa så boostar min 15 fett mycket mer! sen vet jag dock inte hur det e gämföreslse med en 12a bow med 1000% depower.
-
Kan varmt rekommendera North Rhino 14 kvm från -07 (tror jag året var när de gick från C-kite till mer Bow på Rhino) och fram. En kite med otroligt häng och som gör att du kommer ut på vattnet när nästan ingen annan kan köra. Inget bra när man börjar bli överriggad men underbar för fina sommardagar med lite bris. /Axel
-
Just skickat dig ett privat meddelande. Hör av dig om du är intresserad.
JB -
mjersen;553537 wrote:jag skulle säga tvärt om.. jag har en gammal 15 kite från 04a som jag tjakkade för 500spänn, och den har jag haft så sjukt mycket nytta av under somrarna. Jag kan ta höjd i lika lätta vinda med min 12a men när man väl krokar ur och ska hoppa så boostar min 15 fett mycket mer! sen vet jag dock inte hur det e gämföreslse med en 12a bow med 1000% depower.
gött!
jag har kollat lite på en ss octane 16kvm , någon som vet om det e bra saker ?
-
mjersen;553537 wrote:jag skulle säga tvärt om.. jag har en gammal 15 kite från 04a som jag tjakkade för 500spänn, och den har jag haft så sjukt mycket nytta av under somrarna. Jag kan ta höjd i lika lätta vinda med min 12a men när man väl krokar ur och ska hoppa så boostar min 15 fett mycket mer! sen vet jag dock inte hur det e gämföreslse med en 12a bow med 1000% depower.
Boosta?! Då är det inte tillräckligt lätta vindar du är ute i :cool2:
-
Visst är det lönt! Jag börjar ha kul med min Torch 16 från ca 5 m/s, kan kroka ur vid 6m/s.
Jag väger ca 84 kg, bräda 132*40.
-
SkånePaul;553655 wrote:Visst är det lönt! Jag börjar ha kul med min Torch 16 från ca 5 m/s, kan kroka ur vid 6m/s.
Jag väger ca 84 kg, bräda 132*40.
fan låter ju skit bra! jag väger en ca 70 och har en bräda på 133, då kommer det gå fint som fänn
-
mm en stor kite e ett måste på somamren!! själv lör man en gamal wave 15 från 05 fint som snus
-
mickeC;553582 wrote:gött!
jag har kollat lite på en ss octane 16kvm , någon som vet om det e bra saker ?
har vbara sett några jefla greker köra den kiten en gång o då såg den fett najs ut,
Logga in för att svara.