Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största freestyleseglet?

Taggad: ,

• Största freestyleseglet?

Publicerad av anonym-anvandare på 19 april, 2004 vid 17:25

Hur stort går ni? Hur stort är det idé att gå? Jag håller nämligen på att planera mina segelinköp och ligger sömnlös i funderingar kring 6.7or och 7.2or. Hur stort seglar ni?
    Jag seglar förresten rrd tt 105:an från fjolåret
    Tack på förhand!
    //Thomas

dude svarade 20 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • oscar

Medlem
    19 april, 2004 vid 17:27

Hur stor är du? Jag väger ca 90 och tycker det är värt att ha en 7.0 om man ska ha sitt freestylekit i lättvind dvs inga slalom eller formula prylar. Är du lättare kan du gå ner lite. Min polare väger 70 och planar lika tidigt som jag med 15 liter mindre bräda och 6.6.

• lars_k

Medlem
    19 april, 2004 vid 17:30

Jag kör ett 7.1 som störst på min Skate 64 (112 liter). Känns jävligt stort men jag planar tidigt iaf, redan neråt 6 m/s. Och sätter duckgipparna med det oxå. Det är jag grymt stolt över (är i princip enda “tricket” jag sätter…).
    Men ett så stort segel är nog rätt onödigt. På dina 105 liter ska du nog inte ha större än 6.7…

• anonym-anvandare

Medlem
    20 april, 2004 vid 06:23

Hur mycket väger du Lars K??
    //Thomas

• lars_k

Medlem
    20 april, 2004 vid 06:39

Knappt 75 kg. Jag brukar plana när ingen annan gör det, haha. Antagligen för att jag är lång också så jag får ut min tyngdpunkt en bra bit. Då kan jag köra stora segel trots låg vikt. En teori bara… 😛

• flip

Medlem
    21 april, 2004 vid 18:11

5.3 är det sörtsta man ska köra sen blir det Kite grin.gif grin.gif grin.gif

• maca

Medlem
    21 april, 2004 vid 20:23

Hade samma problem som du förra året. Seglar själv RRD TT M (105l) från -02 och funderade länge mellan ett 6.7 eller 7.1 som största segel. Jag gick loss på ett Hot Psyclone 7.1 just därför att det har så låg vikt, torrt som vått. Är mycket nöjd med valet måste jag säga. 7.1:an känns inte alltför mycket större än min 6.3:a och går utan större problem att snurra segel och duckgippa med. Vad som däremot är viktigt är att du väljer en bra mast till ett så pass stort segel, desto mer kol desto bättre skulle jag vilja säga. Gärna 60%+. En större fena än orginalet rekommenderas också. MFC Goya Freestyle på 32 cm gjorde underverk för min uppsättning. (Väger dryga 83 pannor)
    /André

• mads_b

Medlem
    1 maj, 2004 vid 18:51

7,0 Echo og skate 111L det virker…

• anonym-anvandare

Medlem
    3 maj, 2004 vid 09:05

När det sägs att man ska mycket kol… vad syftar till då? Är det bara vikten för hanterbarhet o.s.v. eller gör det underverk för planingen?

// Thomas

• dude

Medlem
    6 maj, 2004 vid 04:46

…högre kolhalt…..

Det är vikten för hanterbarhet, definitivt! Sen vet jag inte hur mycket det inverkar på planingsegenskaper. En lättare rigg känns lättare att pumpa med, har mindre vikt som trycker ner på mastfoten…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största freestyleseglet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.