Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing största segel

• glader

Medlem
    21 november, 2008 vid 13:11

Jag är inne på samma linje. Har 7.8 som största till 100L och tror att runt 8.5 kunde vara lagom som största till 100L. Jag är flugviktare, så jag undrar om detta verkligen har något med vikt att göra. Klangs tabell var väl optimalt och inte största?

• budda

Medlem
    21 november, 2008 vid 13:17

@stinger 517300 wrote:

Äh det var ingen annan som anmärkte på din särskrivning “full vuxen” så då gjorde jag det 😉

ah. tänkte inte på det..

• imported_macts

Medlem
    21 november, 2008 vid 16:03

@BUDDA 517280 wrote:

s4, vet ej hur jag skall göra där.. vi får ju tillökning snart så jag vet inte riktigt hur jag skall göra med den. kommer nog bli att jag seglar de dagar det drar i lite mer. s4 har varit riktigt bra att ha här hemma. men nu när vi snart är 3 så kanske de dagar med ca 6 sek/m inte är de man kommer att prioritera.

Förstår hur du tänker…men jag (som har tre kids hemma) har haft mycket nytta av stora grejjer (först formula å sen stora slalomprylar)…är inte alltid man kan komma iväg när det blåser tokbra heller.

• faster

Medlem
    22 november, 2008 vid 08:11

Tycker ni rekomenderar stora segel för en 110L som 8.5-9.0 enligt mina erfarenheter tycker jag 7.0 -7.8 är bäst. Självklart är det skillnader mellan olika fabrikats 110L brädor. Visst man kan sätta på hur stort som helst men det finns alltid en ultimat stlk och det är upp till var och en att hitta den.

• benke-2

Medlem
    22 november, 2008 vid 10:14
    faster;517471 wrote:
    Tycker ni rekomenderar stora segel för en 110L som 8.5-9.0 enligt mina erfarenheter tycker jag 7.0 -7.8 är bäst. Självklart är det skillnader mellan olika fabrikats 110L brädor. Visst man kan sätta på hur stort som helst men det finns alltid en ultimat stlk och det är upp till var och en att hitta den.

Jag tror att Daniel behöver powern i 8,4, och att det kommer funka fint på en 110l*67 bred bräda.
    Naish 110 är ju bara 105l*65 bred och kändes spontant 10l mindre än Falcon 105 när jag testade den. Naish 110 har bättre kontrol och är mindre än Falcon 105 (110l)som har samma mått som AB+110.

• klang

Medlem
    24 november, 2008 vid 07:39

@Jester 517184 wrote:

Klanf: Budda är fullvuxen… 🙂 Så lägg på en halvkvadrat bara… Eller kanske tom en hel kvadrat..

Hahaha… glömde att jag är en liten spättekaga

• jester

Medlem
    24 november, 2008 vid 08:31

precis. Jag har själv inte kört mindre än 6.6 på hela året… Har riggat 5.8an en gång, typ..

• glader

Medlem
    24 november, 2008 vid 11:30

Att du kör större segel än mig och Klang i viss vindstyrka Jester är ju självklart, men jag undrar om vikten verkligen spelar den rollen för relation mellan segel och bräda. Jag skulle också säga ca 8.5 till 110L trots att jag är flugviktare.

Kör t.ex. 7.8m2 på 100L och upplever det inte som att brädan är för liten till seglet / seglet för stort till brädan. Som kontrast upplevde tidigare ägaren (som vägde ca 30% mer än jag) av just detta kit att han behövde mer volym till det seglet.

Klang: Du talade väl om optimalt och inte max?

• jester

Medlem
    24 november, 2008 vid 11:37

8.4 kör jag hellre med en 120 liters bräda.
    7.6 har jag kört på en 90-litare
    6.6-7.2 på 80-litare.
    5.8 har jag bara kört ett fåtal ggr dom senaste tre åren.. (dock stannar jag på land vid vindar över 20 m/s, är för feg…)

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing största segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.