Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största segel Mistral Competition SST

  • kailua

    Medlem
    10 mars, 2015 vid 17:56

    Jodå. Jag köpte en begagnad 8 m2 freeriderigg (Simmer Spark) till min Fanatic Shark i höstas. Ska börja testa med den riggen till Mistralen för att precis som du skriver “se om det håller” och om det är seglingsbart. Inte optimalt kanske men ett steg uppåt i storlek iaf.
    Om det funkar OK och är kul så kommer jag spana efter ett runt 9-9,5 med erkänt bra bottendrag , som t.ex just tractionseglet, och rejält begagnat eller äldre… Jag har en målsättning att inte lägga för stora pengar på ekipaget. Det är trots allt en gammal “tung” långbräda.
    Behöver dessutom en större fena. ( max 35 cm med US Box, finns nya på Surfspot)
    Fokus och pengar är egentligen mot mindre bräda ( komplement nedåt från Sharken ) och planande korta brädor 😊
    Grejen med Mistralen är snarare att få igång det med minsta möjliga budget. Ett garageprojekt och “en sak i taget” liksom.
    Men… Om det sen blir riktigt kul och jag fastnar för det kommer jag nog börja spana mot ngt lättare och ngt nyare typ en senare modell av Equipen.
    …sen sneglar jag helt ärligt en del på Formula också, skulle nog passa bra på mina hemmavatten, men steget känns på ngt sätt så stort…

  • kailua

    Medlem
    3 september, 2015 vid 09:46

    Vet inte om ngn egentligen läser inlägg om gamla långbrädor men jag uppdaterar ändå 😊
    OK – denna sommar blev inte som planerat gällande teknikutveckling och att bli en ” bättre vindsurfare”.
    Blivit tagen av planingsdjävulen så jag har bara sökt planing, planing , planing….. Allt annat har jag låtit bli lidande. Inte tränat vattenstarter, inte tränat gippar … Ut med Sharken och största segel jag klarat av att hålla för rådande vind och så bara hitta fart, göra ett slag för att inte tappa höjd och så letat fart.

    Men ngn gång har det blåst dåligt och jag har i alla fall hunnit utvärdera kossan. Den går banne mig bättre med mitt gamla 6,5 UP slalomsegel från 1996 med två Cambers än med 8,0 simmer spark från 2007. Det blir liksom mer accelereration och framåtdriv med det gamla. Sparken blir på ngt sätt bara större och tyngre. Inte alls samma driv framåt. Det blir precis som Canoya skriver längre upp i tråden…
    Detta tycker jag var intressant men har egentligen ingen riktigt bra förklaring . Sparkseglet fungerar ju trots allt bra ihop med Sharken. På den brädan blir det stor skillnad när jag riggar upp från North Natural 6,6 till Spark 8,0.
    Från att ha läst lite andra gamla trådar samt googlat lite på lbwindsurfing och averagejoewindsurfer så antar jag det måste ha med att tyngdpunkten i nyare seglet inte passar den gamla långa brädans geometri. Det är helt enkelt olika årtionden och olika tänk.
    Blev hur som helst inte den lättvindsbrädan jag trodde det skulle bli. När det blåser för att kossan ska gå bra, dvs med 6,5 slalomseglet, då den faktiskt blir riiiiiktigt skön att dra runt med på sjön, så är det faktiskt mycket roligare att plana runt med freeriden…

    Den långa courseracern har alltså inte lyckats fylla sitt syfte…ännu.
    Nu har jag iofs beställt ett begagnat Sailloft traction 8,5 för att byta ut Spark 8,0 för att som jag tror plana än mer med Sharken. Ska testa det på Mistralen ngn gång när tillfälle ges. Borde då kunna bli en lättvinds icke planande skön crusingbräda…

    Ha de bra!

  • rillestark

    Medlem
    3 september, 2015 vid 17:25

    Jo, att vissa nyare segel för småbrädor inte går så bra ihop med längre brädor har jag också märkt. Sailloft Traction blir nog nå helt annat om du riggar det med lite buk och spänner de nedre lattorna lite extra, fast dock inte så de blir som S. Då får du nog lite extra drag. 🙂

    Det blir intressant att höra fortsättningen! :cool2:

    Frid!

  • kailua

    Medlem
    18 maj, 2016 vid 19:27

    Långbrädan gillar traction
    Vindfattig vår och abstinens gjorde att kombinationen testades ikväll.
    Summasummarun är att kombon funkar kanonbra. Helt annat push framåt med traction kontra ocambrade sparkseglet
    Findwind loggade 5,3 – 5,6 m/s i 1,5 timme och enstaka byarna tror jag inte kan ha varit över 7 m/s. (Freeridebrädan var inte ens ur bagen.)
    Mastfot längst fram, centerbord ner och brädan tuggar massvis med höjd. Sen när vinden ökar är det bara kroka i selen och hänga neråt så ökar farten bara stadigt, tryck upp centerbordet och bak med mastfoten, fall av och farten fortsätter långsamt öka. Verkar liksom inte finnas ngn direkt planingströskel utan det bara fortsätter att successivt öka farten . Helt plötsligt står man bara långt bak med fullt häng och har över tre meter bräda framför sig och då känns det som om det går fort (även om det kanske inte gör det… Annorlunda och faktiskt riktigt rackarns kul!

  • bicless

    Medlem
    20 maj, 2016 vid 08:47

    Låter grymt, man blir lite sugen segla långbräda faktist.

  • jlhp

    Medlem
    8 juni, 2016 vid 05:07

    Samma här 🙂

  • andersstr

    Medlem
    1 augusti, 2018 vid 12:39

    Hej, Läste denna äldre mkt intressanta konversation och behandlar samma saker som jag har tankar om och erfarit.
    Vindsurfade mkt i början på 80 talet, då med en Mistral Competition Epoxy och relativt små segel jmf med idag, 5,6 -6,3 kvm med mkt buk mot idag. Ungdommararna köpte en relativt ny begagnad bräda Bic kort och bred och jag blev sugen på att starta vindsurfa igen. Efter att ha sökt lite på internet hittade jag Joe surfers blogg från Canada och blev klart intresserad av börja igen med en longboard men ngt modernare än min gamla mistral som jag har kvar.
    Hittade liksom i denna tråden en begagnad Mistral Competition SST i norge för 300kr i bra skick och med alla tillbehör. Köpte direkt, komiskt den blev betydligt dyrare, åkte på fortkörning i norge när jag hämtade, +8km kostade 2.050kr men history nu.
    Gillade inte heller mastförlängaren med bara en spännrulle, men ville behålla systemet i skenan, som fungerar perfekt och är i gott skick. Min gummijoint var i gott skick, lyckades med rejäl rörtång och två personer få loss den övre pinnen , m8 hål ner i gummi jointen och med lite delar från Surfspot har jag nu en Pin koppling.
    Hade känts bättre att först hittat dina bilder för att förstå hur delarna hängde ihop men nu gick det bra och jag har en modern mast-förlängare från Surfspot för PIN, med 4 block för att kunna dra ner och justera ett modern segel.
    Tyvärr har vi haft ganska lite vind i sommar så har varit svårt att testa fartresurserna, samtidigt har detta varit nyttigt för att komma igång och hitta balansen igen, kör med ett äldre Wallen world cup segel 7,6 kvm som tar bra höjd dvs är inte löst i övre akterlik såsom alla nyare free-ride segel verkar vara, vill kunna kryssa och ta bra höjd i seglingen.
    Funderar på ett större segel kring 8,5 kvm, väger 89 kg så känner att detta skulle passa. Intressant här att läsa vilken typ av segel som driver dessa longboards bäst. Söker ett begagnat raceboard segel, är det ngn som har ett bra tips på ett sådant hör gärna av er.
    Hittade också nyligen en begagnad Mistral Equipe LCS-XR här på surfzoner, högg till direkt för 700kr, det är den första equipen, jämnårig med SST’n och några kilo lättare, men inte lika bärig i lätt vind, 210 liter mot 230 för SST’n. Den vari gott skick och även den mastfoten skall jag bygga om på samma sätt till PIN.
    Samma 8,5 segel jag söker kommer passa utmärkt till denna brädan också.
    Drömmen är att hitta en bra Mistral Equipe II till salu, detta lär vara kungen bland äldre longboards.

  • robin

    Medlem
    1 augusti, 2018 vid 13:58

    Drömmen är att hitta en bra Mistral Equipe II till salu, detta lär vara kungen bland äldre longboards.

    Fanatic Mega Cat tror jag var typ lika bra. Annars sägs väl Guy Liljegrens custombrädor ha varit det bästa av det bästa på den tiden. Finns säkert någon här på konfen som kan mer om det.

  • andersstr

    Medlem
    1 augusti, 2018 vid 14:55

    Rätt, Mega Cat också en äldre bra longboard. Hittade faktiskt en CAT380 sista versionen från 1998, i Danmark i höstas. 380 cm, 67 bred, 270 liter och 13,2 kg. En del Dings och vid kontroll av en lagning upptäckte jag att det var lite fukt II den, har torkat ur detta men inte hunnit laga den, så ligger i garaget och väntar. Därför blir det comp SST’n och första Equipen som jag seglar på nu. Fick ett 9,2 kvm Maui TR segel med 380’n men känns ngt för stort här i början innan jag kommit fullt igång. Därför intresserad av ett 8,4-8,5 segel i Raceboard utförande, ett som är lätt att dra upp och hyffsat lätt att rigga. Har lite olika master men också intresserad av en bra 490 mast.
    Blir Vindsurfing idag fast fortfarande svag vind.

  • danielt

    Medlem
    1 augusti, 2018 vid 22:16

    Anders, du verkar ju ha en massa longboards, du kan inte tänka dig att sälja Mega Cat:en eller någon av de andra?! Bor också i GBG. /Daniel

  • andersstr

    Medlem
    2 augusti, 2018 vid 11:27

    Hej Daniel,
    Nej tyvärr inte, har tre svärsöner och mina tre döttrar surfar också, så de behövs, så inte bara egen nostalgi.
    En fin Equipe II CHS 1998 till salu i England på Ebay idag. Men hur får man hem den. Senaste bud var 200 pund, definitivt värd detta.
    Anders

  • danielt

    Medlem
    2 augusti, 2018 vid 19:20

    Ja då är det klart att du ska behålla alla brädor Anders.Tack för ebay-tipset! Försöker nog hitta något på närmre håll.

  • jlhp

    Medlem
    17 november, 2018 vid 12:59

    Hej!
    Kul att se att det finns fler som gillar longboard!

    Bara som info så finns det ett longboard underforum här på surfzone.

    Jag tycker att det hade varit kul om vi kunde sammanstråla någon gång till våren och segla tillsammans, vad sägs om det? Fördelen med de här grejerna är ju att vi kan spika dag och plats långt i förväg och och ändå vara nästan 100% säkra på att få segla, skulle det bli kuling med fina vågor så är det ju inget problem liksom…

    Angående segel så har jag lagt ganska mycket energi de senaste två åren på att försöka hitta bra segel till mina egna longboards. Som tidigare nämnts flera gånger i den här tråden så är också min erfarenhet att moderna segel funkar dåligt på de här brädorna, med moderna menar jag allt efter att freeleech slog igenom i början av 90-talet, utom då renodlade raceboardsegel. Det finns faktiskt ett antal raceboardsegel att välja på, men de jag fastnat för är:
    1: 2win/före detta Aerolite. Kostar en del, var inte helt lätt att beställa (tog framförallt lång tid att få, närmare bestämt tre månader av nervös väntan) och begränsade hårdvindsegenskaper och slitstyrka. Men, mycket bra i lätt och mellanvind och framförallt så saknar det helt konkurrens när det gäller vikt. Under 4kg för ett 9,5 med tre cambers är LÄTT, och det känns verkligen, det är helt underbart att hantera.
    2: Loftsails Raceboardblade 9,5 LW. Jag beställde våra från Curro Manchon på Sailing For Gold. Bra pris och tog en vecka så var seglet i handen. Vi kör med NP 520 master och det funkar super, Reptile Green Mamba tror jag också kan lira bra ihop med seglet. Fantastisk trimbarhet, från 1-minst 10 m/s! Det är nästan lika snabbt i lättvind som 2win men har också möjligheterna i hårdvind. Den stora skillnaden i lättvind är vikten, det väger 5,7 kg! Och det känns… Dock, de flesta andra segel i den storleken är ännu tyngre… Nu såg jag precis att Loftsails påstår att de lättat seglet till 5,1 kg på 2019 års modell, tummen upp för det! Och dessutom gör de dom nu också i 8,5 och 7,5, men det är nog mest för damer respektive juniorer.

    Värt att nämna är att för att kunna använda de här seglen som det är tänkt är justerbart uthal OCH nedhal OCH hängseletampar ett måste. Det är INTE kul att segla med ett sånt här segel som är feltrimmat, så man måste kunna justera på vattnet. Lite knöligt med alla tampar hit och dit till en början tyckte jag men nu tycker jag tvärtom att det är smidigt att bara behöva rigga det för lättvind innan jag sticker ut och resten justerar man snabbt och lätt på vattnet efter behov. Nedhalssystemet från Sailing For Gold var riktigt bra. Konas bästa hängseletampar är bäst på marknaden. Chinooks uthalssystem är enkelt men utmärkt. De båda senare från tex Surfspot.

    Tror det är riktigt svårt att hitta de här seglen begagnade i Sverige, men Curro har nog ibland något beg eller demosegel till riktigt bra pris. Han brukar svara snabbt på messenger så det är bara att höra sig för.

    Vad gäller prisvärdhet så resonerar jag precis tvärtemot de flesta andra. Jag lägger utan att blinka hur mycket pengar som helst på longboardgrejerna eftersom det är dom som står för mellan 2/3 – 3/4 av mina seglingsdagar i Sverige. Grejerna blir inte omoderna heller så väl införskaffat så är det bara att segla på, år ut och år in. Så utslaget per seglingstimme blir det ändå de billigaste surfprylar jag köpt!

    Väl mött 🙂

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största segel Mistral Competition SST

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.