Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Största segel på 74 bredd

• Största segel på 74 bredd

Publicerad av BrädArne på 22 april, 2008 vid 20:56

Har en Proof Freerider som jag verkligen gillar. Lite gammal shape men riktigt nice. L278, B74, V140

Otroligt lätt och planar tidigt, passar utmärkt med 8,2 & 100% kolmast.

Vill dock ha mer, vill plana tidigare. Hur stort segel tror ni man kan dra på på 74cm bredd och 140 liter.

Har fenor som bör funka men frågan är om bredden tillåter större segel?
    Väger 85kg och är erfaren, om nu det har ngn betydelse

Eller är formulabräda nästa steg om jag vill upp runt 10m2 ?

speedjanne svarade 16 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • billie

Medlem
    22 april, 2008 vid 21:05

Det går säkert bra att använda ett 10 noll . kanske större oxå .Fenan bör ju vara runt 50 då.

• speedjanne

Medlem
    23 april, 2008 vid 06:03

Runt 8.5. Segel som är större 9-10kvm är oftast hårdvindsegel för formula,och tyngre med längre mast bom osv.
    När jag själv körde formula hade jag 9.8 och 12.0. och ett slalomkitt med 8.1 och neråt. kom på efter ett tag att jag planade igång tidigare och hade mycket roligare med 8.1. än 9.8:an

Kör nu 7.8 North Warp på en Manta 74 och det räcker i lättvind.

• BrädArne

Gäst
    23 april, 2008 vid 10:18

Tjena,
    Tack för svar – Jag kan tänka mig att om jag fortsätter köra 74 brädan så kanske jag inte planar så mkt snabbare med en 8.2 jämfört med säg 9.3.

Men ska jag även tolka det, speedjanne, som att jag inte kommer att plana tidigare på en formula + 11.0 än vad jag gör med min proof 74 bredd + mitt 8.2 ? Åtminstone är skillnaden väldigt liten ?

Om det är så finns det ju ingen större anledning för formula och allt de medför i cash + prylar i förrådet etc etc.ormula. Vad jag vill åt är att få ner planingströskeln så att jag “lite mer” än idag kan påverka när jag ska surfa. Men det är kanske fel att tänka så.

Vad fick dig att göra dig av med formulaprylarna och gå ner på 7,8 och 74 ?

• speedjanne

Medlem
    23 april, 2008 vid 10:38

Tja Formula grejorna hade ju sin tjusning när man stack ut på en långsegling i skärgården i fint väder,sen var det ju kul att tävla mot varann när vi var ca 10 stycken i GBG(nu är det 2kvar)

Med 11.0 och uppåt planar du snabbare med formula

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Största segel på 74 bredd

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.