Senaste nytt Forums Största segel till Flow?

• Största segel till Flow?

Publicerad av evol på 13 januari, 2004 vid 19:43

Nu under vintern så tänkte jag utöka segelgarderoben, jag undrar därmed vilket är det största segel jag kan slänga på min nyinköpta Mistral Flow 276 (-00 eller -01), 104liters. Jag väger 80 (OM det har nån betydelse)
    Är sugen på ett 7,4 RafJet, men det e kanske för stort? vad tror ni, vad har ni användt/använder?

karapp svarade 21 år sedan 10 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • sunil

Medlem
    13 januari, 2004 vid 19:56

7.4 borde väl gå bra o segla me men det kanske blir lite klumpigt me ännu större segel… om du går in o kollar på nån sida me omdömen om brädor brukar de stå rekomenderad segelstorlek till brädan, kanske står de till o me på brädan.

• stickan

Medlem
    13 januari, 2004 vid 20:08

Har kört med ett NP supersonic 7,4 till min Flow 276 och det tycker jag har varit en super kombination, har planat riktigt tidigt med denna kombination. Att rekomender är väl kanske att skaffa en lite större fena än orginalet som är på 29 cm om jag minns rätt.

Mvh Stefan

• the_novice

Medlem
    13 januari, 2004 vid 20:20

Det går säkert bra men är nog max och kräver lite större fena. Det finns lite tester men rekommendationerna är väl lite olika se tex: http://www.selectsail.com/mflow2.htm samt http://www.americanwindsurfer.com/tests/1999tests/index.html

Jag har själv en Flow 266 (93l) och tycker 6.4 är helt ok på den, fast gärna lite större fena än orginal fenan (kör 29 istället för 27). Har faktiskt testat 7.5 på den också men det bli för stort tycker jag (väger ca 65 när det blåser).

• the_novice

Medlem
    13 januari, 2004 vid 20:29

Jag skriver ju alldeles för långsamt!
    Bäst går brädan naturligtvis med överiggat 4.4 som på bilden (vilket var absolut sista vändan för mig den dagen med jättekramp, bara för att det skulle bli lite bilder…)

• surfen

Medlem
    13 januari, 2004 vid 20:36

har en C flow 266 som jag kör med 6,7m² som största segel, det fungerar men föredrar nog att ha 5,4 och fullt drag. Har provat med massor av olika fenor till den brädan men funnit att den fungerar bäst med original fenan på 27 cm, har även märkt att den inte gillar för raka fenor (race), lätt svepta bakåt fungerar bäst på den brädan (freeride).
    Med för raka fenor så börjar den rida på fenan och bli svår att ha kvar i vattnet…….

Väger själv 80kg.

• anonym-anvandare

Medlem
    13 januari, 2004 vid 20:43

Hej!
    Har kört den utan problem med 7.5. Även dragit rigg utan större problem med 7.5.
    Väger ca 85kg på vattnet med allt och är kanske inte världens smidigaste seglare, men det funkar bra ändå och huvudsaken är att det är kul!
    NP Supersonic 7.4 fungerade otroligt bra. I år hade jag ett Sailworks 7.5 fr -02 med 213 bom (ganska kort!). Använde alltid 36 eller 38 fena, ganska rak slalom/race betonad. Original 29an räcker inte tycker jag.
    Mvh och trevlig segling!

• anonym-anvandare

Medlem
    13 januari, 2004 vid 21:15

Hej!
    Jag har själv också seglat Flow284 i snart 3år, väger 85kg.
    Jag seglar med 7.2m som största och då har jag lite mer volym än vad du har. Så mitt tips är nog att lägga dig på en 6.5 till 7.0m om du ska ha det optimala även om jag tror att ett FLY 7.4 faktiskt kan funka skapligt för det ju är ett lätt och smidigt segel för sin storlek.

• vinta_kestrel

Medlem
    13 januari, 2004 vid 21:46

Evol, har skickat dig ett personligt meddelande. Läs…

• imported_borje

Medlem
    13 januari, 2004 vid 21:57

Härlig bild med 4.4 ovan. Hade själv en c-flow 276 för något år sedan och körde 4.8 på den. Vet känslan smile.gif Den kändes lite väl stor i 15m/s smile.gif Men vad gör man inte…

• imported_borje

Medlem
    13 januari, 2004 vid 22:05

Jag slänger in lite nostalgibilder jag oxå, det är dock inget 4.8 riggat utan ett simmer le 2000 6.4

• imported_borje

Medlem
    13 januari, 2004 vid 22:06

en till..

• imported_borje

Medlem
    13 januari, 2004 vid 22:07

..

• imported_borje

Medlem
    13 januari, 2004 vid 22:08

.

• nordgren

Medlem
    13 januari, 2004 vid 22:10

Schysta bilder. =)
    Fasen vad man längtar tills isen sköljer.

• imported_borje

Medlem
    13 januari, 2004 vid 22:11

C-flow är en grymt snabb bräda är att tillägga. Den hade den gamla traditionella shapen, lång och smal = snabb. Gick dock ej att trixa med wink.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Största segel till Flow?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.