Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Största seglet för 430 mast
-
Har hittat ett antal segel runt 7 kvm men de flesta är avsedda för 460/25 mast. Jag kan rigga dem på min 430/21 med lång förlängare men funker det med tanke på de olika böjkurvorna??
-
ju mer du förlänger en mast, desto mjukare blir den relativt sett, så en jätteförlängd 430 mer blir som en oförlängd 400.
Om du nödvändigvis vill köra 430 på en 7,0 så ska du välja segel som är sytt för den typ Naish Boxer SL. -
Det brukar fungera hyfsat bra förutsatt att du inte är så tung.
Men se till att du har rätt böjkurva. Inte toppstyva master på toppmjuka segel, dvs matcha inte ett gaastra master med neil pryde segel och tvärt om. -
Jag har kört ett 6.7 HSM SuperFreak (430 rek mastlängd ) med en Challenger 430 RDM och fick lite obalanserad känsla trots att det såg bra ut riggat. Provade sen med en Challenger SDM 460 och det satt som en smäck. Ingen svampighet i pumpningen, bra balans och drag.
Jag väger 95kg och funderar numera ganska rejält om det är lång förlängning på rek mast. Vad det gäller SF 6.7an har iofs lättare personer med rätt HSM mast haft liknande upplevelser så det kanske kan vara lite SF 6.7 specifikt. -
Bicless;626184 wrote:Det brukar fungera hyfsat bra förutsatt att du inte är så tung.
Men se till att du har rätt böjkurva. Inte toppstyva master på toppmjuka segel, dvs matcha inte ett gaastra master med neil pryde segel och tvärt om.När jag tänker efter så kör jag faktiskt en NP Freeride 460/IMCS25/30% till ett Gaastra GTR 7.5 från ~2001 eller nåt. Den riggen är riktigt skön och stabil till min gamla 145l med 46cm fena.
Dock har jag nu gått ner till en 116l JP Supersport som idealt lätt ska kunna ta ett 7.5 och där känns seglet ofta väldigt stort och rätt oroligt. Kanske beror på ”fel” mast/segel-kombo!?
/ Peter
-
Earl Grey;626194 wrote:Tung och tung:wink: 87kg, funkar det?
Med den vikten (och även om du hade vägt 10-15 kg mindre) så tycker jag att du absolut skall välja ett segel som är rekommenderat för just 430 mast (och sådana segel finns ju). Och välj, som har sagts här hur många gånger som helst när det gäller mastfrågor, i möjligaste mån rätt mast. Om inte, provrigga och testa före köp så långt det går.
Att köra 430 med lång förlängning i ett segel som egentligen skall ha 460 kommer att vara frustrerande i bästa fall och deprimerande i värsta. Det blir för mjukt och framförallt bottendrag och balans kommer att bli lidande.
-
hej!
Har ett zimmer addict 7,2 som jag kör med 430 mast med 48 förlängning och måste säga att jag är det evigt tacksam denna dåliga säsong! Bästkusten har inte levererat hittils direkt..
-
Jag hade exakt samma planer på en kort mast och förlänga den till ”max”för att passa mitt nyinskaffade segel. Eftersom att en 430-mast inte är ”tillräckligt” lång för seglet och styv som rekomenderas för just det seglet skulle jag inte säga att det är någon bra ide att ens försöka :/ Jag väger lika som dig och om man hade vägt typ 60kg så hade en mindre styv mast varit bättre än den rekommenderade, IMCS25 masten. tror det blev lite grötigt och svårt att förstå men, en man på 85kg bör inte ha en mindre styv mast än det som anges på t.ex segelpåsen 😉
-
Jag har väl gett upp idén med 430 mast till ca 7,0 segel. Min förlängare räcker inte till något större segel och den längsta förlängaren jag har hittat är 48 cm. Det ger en luff på max 478 cm och det finns då inte så många större segel att välja på dessutom är nästen alla gjorda för IMCS 25. Bättra då att behålla min förlängare och köpa en 460 mast. Många fler segel att välja på och rätt IMCS:grin:
Logga in för att svara.